Annoncering

Klap sammen
No announcement yet.

Gearkasse eller kasse med søm og skruer?

Klap sammen
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
nye indlæg

Som en kendt havenisse siger. "Det er ikke noet som ikk kan limes"

Ja der ser ikk godt ud. Er der så små stumper i hele motoren.

Bolt 14 er det den bagved koblingspladen jeg beskrev i et tidligere indlæg ?.

Tror ikke du får problemer med at finde to ny rækker tandhjul. På ebay.de

MVH

Kommentar

skiftetid

Ingen tvivl om at aksler, tandhjul og lejer er lige til at smide overbord. Men hvad med huset? er der noget, der har forskubbet sig der? Kig efter revner og mål efter evt også diagonalt med en skydelære og sammenlign med en anden blok, hvis du har.

Nold
      Shit happens Island

Kommentar

getribe

Hej
        Der ligger 2 komplet gear med aksler und alles på e- bay til 150 øvro.
        Søg under: getribe xs 650
        Kan du ikke lide risikoen ved at købe brugt på nettet (God stand er relativt)
        prøv Per i Ringsted nu kender du prisen i Tyskland.
        Høje parader og lav prifil
        Ulrik

Kommentar

kodet krumtaphus

Først en række svar, til de venlige mennesker som hjælper.

Ja der ser ikk godt ud. Er der så små stumper i hele motoren.
          Ja der er en del, men så vidt jeg kan se, har de pænt holdt sig i gearafdelingen, og er ikke migreret til krumtapafdelingen. Jeg har lige tilbragt en time med en teleskop magnet, og hvis jeg så skyller godt igennem med olie (evt diesel) inden jeg samler igen, mon så ikke det går.
          Har et rigtigt skrueoliefilter og også en magnetisk bundprop, så jeg håber at de tager resten.

Bolt 14 er det den bagved koblingspladen jeg beskrev i et tidligere indlæg ?.
          Nej. Jeg tror at det er den møtrik som samtidigt holder den lille beskyttelsesplade under kæden.

Ingen tvivl om at aksler, tandhjul og lejer er lige til at smide overbord. Men hvad med huset? er der noget, der har forskubbet sig der?
          Det tror jeg ikke. Det ser ud til at være i fin stand.

Og så til mit spørgsmål:

Jeg har længe villet spørge, men har først fået taget billedet nu. Mit krumtaphus er mærket med en kode, for enden af den ene gearaksel. Der står x7 30 eller måske x730. Normalt betyder sådan nogle koder jo at noget er skiftet til overstørrelse eller lignende. Kan nogen forestille sig hvad min kode kan betyde?

Har iøvrigt bestilt aksler mm. i Ringsted, så jeg kommer ikke til at benytte mig af Claus fine tilbud denne gang.

Mvh. Dan
          Tilføjede filer

Kommentar

Gætværk og selvhad

Jeg hader folk, der vil svare på et konkret spørgsmål på et forum og så bare gætter. Især hvis de gætter uden at skrive at de gætter! Det efterlader som regel spørgeren endnu mere usikker og forvirret end han var i forvejen og er også en dum måde at starte rygter på.
            Nu tror jeg ikke det har nogen betydning for dit konkrete tilfælde, så jeg gætter alligevel på at det er for at de to halvdele af huset, der jo er flugtboret sammen ikke kommer væk fra hinanden på fabrikken. Hvorfor det så ikke står på japansk kan jeg ikke svare på.
            Egentlig skriver jeg dette for også at lokke de faglærte maskinarbejdere blandt læserne ud af busken, så vi kan få det rette svar. Jeg er nemlig også nysgerrig på dette, synes jeg har set lignende på billeder i rephåndbøger og måske sågalt indeni min egen motor.

Nold

Kommentar

Fæææærdiiiiig!

Mine herrer

Det er mig en fornøjelse at meddele, at problemerne er løst og jeg i går kørte et par hundrede kilometer. Helt problemfrit har det dog ikke været. Jeg købte jo et par gearaksler og monterede dem. Ved samme lejlighed pakkede jeg selvfølgelig bunden om. I påsken skulle den så samles og afprøves, men ak og ve - den sprang ud af 1. gear. Efter IGEN at have pillet monteren ud og adskilt den, viste det sig, at tappene (det hedder de nok ikke) som skal gå i indgreb i første gears gearhjul var slidt runde på kanterne. Jeg havde ikke opdaget det, da de er skjult bag en krave i gearhjulet, og da alle de andre så fine ud, havde jeg ikke fantasi til at demontere akslen. Det er også lidt besynderligt at første gear kan være så slidt, uden at de andre fejler det mindste, men en tidligere bruger må have været lidt nærig med koblingen.
              Anyways - jeg brugte første gear fra mine havarerede gearaksler (noget af det eneste som ikke havde taget skade) og blev i forgårs aftes færdig med at montere motoren igen og mindsanten om ikke det hele virker. Eneste problem nu er, at den drypper en lille smule fra venstre side.
              Jeg har endnu ikke undersøgt kilden, men håber ikke, at det er det lille dæksel som rummer et tandhjul der forbinder starteren. Det øverste af gevindene er nemlig i dårlig stand, så jeg har ikke lyst til at spænde det mere. Så jeg foretrækker faktisk pakdåsen ved koblingspinden (selvom det ville undre, da jeg monterede den meget gundigt) eller pakdåsen ved gearvælgerakslen. Den har været afmonteret nogle gange, og sidder ret stramt, så det er sansynligt at det er den.

Ihvertfald er det dejligt at have den samlet og fungerende igen. Starteren virker bedre end nogensinde, men det er en anden historie.

Tak til de som har bidraget til det som er blevet en gennemrenovering af min motor.

Mvh: Dan
              Last edited by Dan; 04-05-2010, 17:54.

Kommentar

Det var da dejligt, så er det bare på med det skarpe blik og check hvor olien kommer ud. Har selv haft problemet. Hos mig var det inde ved samlingen imellem top og bund skjold, imellem generatoren og det forreste tandhjul. Den var lidt svær at se andet end når den stod stille og så godt med gas. Troede også det var koblingspinden, da kæden blev bejet ind i motorolie.

Håber ikke du er et fjols med motor ind / ud som mig, det var ikke kønt da motoren havde været ude 3 gange, pga. småting.

MVH

Kommentar

on the road again...

Jamen tillykke med den nye cykel! Nogen gange kan en pakdåse godt være utæt hvis man har skubbet den for langt ind, så den rører ved noget inde bagved.

Nold
                  Tomme potter buldrer mest

Kommentar

Working...
                  X