Annoncering

Klap sammen
No announcement yet.

Gearkasse eller kasse med søm og skruer?

Klap sammen
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
nye indlæg

• Gearkasse eller kasse med søm og skruer?

Kære lidelsesfæller

Ja så så man jo lige mig på vej til arbejde torsdag i sidste uge. Vejret var rimeligt og jeg tænkte, at det måske var sidste chance i år, for at køre på saltfri veje på arbejde. Så ud kommer min trofaste xs 650 fra ca. 79.
    Fem kilometer før mit arbejde forvirres jeg imidlertid af, at det føles som om, at en nedgearing fra femte gear giver et højere gear, så for at undersøge sagen skifter jeg op i femte igen - det skulle jeg nok ikke have gjort!
    Rasle, rasle, rasle bang! og baghjulet blokerer.
    Jeg præsterer at blive på hjulene (så kun mine underbukser tog skade), men gearkassen er uhelbredeligt låst (koblingen gør heller ingen forskel).

Jeg skal med andre ord have motoren ud denne vinter også (havde ellers planer om at springe en vinter over), og derfor tilspørger jeg jer:

Er det svært?
    Jeg har en del skrue erfaring, man har aldrig haft bunden adskildt.
    Er der ikke noget med at man kan vende bunden i vejret på motoren og blot løfte den nederste halvdel af krumtaphuset af?

Kan man løfte akslerne med gearene direkte ud så, eller skal man have skiftegafler osv. ud først?

Kan hjul og lejer umiddelbart tages af og påsættes akslerne igen (måske ved hjælp af varme og kulde) eller kræver det en presse?

Al anden trøst og hjælp modtages med glæde.

På forhånd tak

Dan

Hej Dan

Du kan jo evt starte her (om ikke andet, så med at se på billederne):

http://www.650motorcycles.com/assembly1.html

Men jeg forstår dig vist ikke helt. Kan du tørne motoren (krumtapakselen), når du har koblet ud/ eller i frigear? Bare for at udelukke, at det ikke er et stempel eller krumtappen der har opgivet ævred.

Godt vinterprojekt

Peter...
    Last edited by klentz; 02-12-2009, 14:29.
    'Best thing I ever rode.' Kenny Roberts.

'They say cockroaches and Keith Richards would be among the few survivors of a nuclear holocaust. The XS would be another.’Brian Tarbox in Classic & Motorcycle Mechanics may 1998.

Kommentar

Oprindeligt indsendt af klentz Se indlæg
      Men jeg forstår dig vist ikke helt. Kan du tørne motoren (krumtapakselen), når du har koblet ud/ eller i frigear? Bare for at udelukke, at det ikke er et stempel eller krumtappen der har opgivet ævred.
      Frigear er ikke en mulighed. Baghjulet også låst når koblingen er trukket, men motoren kan fint tørnes med el-starteren (kickstarteren er klippefast). Både krumtap og stempler har det fint. Jeg ved desværre udemærket hvordan det føles når man sætter en motor, og det var ikke det der skete.

Jeg er ret sikker på, at skaden er begrænset til gearkassen, men den tror
      jeg til gengæld er i meget skidt stand. Et gearhjul må vel være eksploderet og stumperne have låst den ene aksel. Man skulle tro at et rok baglæns kunne rykke noget løst, men det er ikke tilfældet.

Mvh. Dan

Kommentar

Gear- eller brok- kassen?

Hej Dan

Ak ja, så er du da beskæftiget i julen...
        Umiddelbart er jeg helt enig i din diagnose, Det er helt galt med gearene men kun gearene.
        Du skal ikke være bange for at gå i gang, skille- og samlearbejdet er
        ikke så slemt, bare tag nogle billeder undervejs, hvis huskeren svigter. Brugte gearstumper fås hos Papa eller på ebay. Men luk op og kig først.

Frisk mod...

Nold
        Shit happens Island

Kommentar

Hej Dan
          Er baghjulet stadig låst ?
          hvis koblings skruerne/fjedrene har løsnet sig og er gået ud i sidedækslet
          vil det give samme resultat med blokeret baghjul (har prøvet)
          det var måske en mulighed , men ikke sikkert med de symptoner du beskriver.
          så prøv evt først at tage det store koblingsdæksel af .
          håber du slipper så billigt.
          mvh Erik johansen

Kommentar

gear

Hej Dan
            Jeg skiftede 4 og 5 gear sidste vinter, satte om til" overdrive" en tand ekstra på 5 gear, ved samme lejlighed.
            Det kan lade sig gøre med bare almindelig teknisk snilde.
            Begge gear aksler kan løftes ud uden at skifte gaflerne følger med.
            Tandhjulene sidder med clips så en sikrings tang er alt du behøver til det.
            Jeg ved at ringsted motor har brugt liggende, så er de også behjælpelig med råd osv.
            Hvis du køber brugt over nettet vil du erfare at " god stand" er et begreb der kan gradbøjes.
            Jeg købte 4 gear brugt efter nøje inspektion.
            Høje parader og lav profil
            Ulrik

Kommentar

Underholdning til den mørke tid

Hej Dan

Bare rolig. Der må vel stadig være garanti på den koblingsrenovation, som du fik lavet sidst. Den er da vist kun et halvt års tid gammel, så vidt jeg husker. (Fyyy! Klentz, ikke trampe på en der ligger ned).

Lad os endelig høre, om der falder noget spændende ud af den, når du åbner. Gerne med billeder. Vi er jo altid åbne for at lære noget nyt.

Bare hold humøret vådt

Peter...
              'Best thing I ever rode.' Kenny Roberts.

'They say cockroaches and Keith Richards would be among the few survivors of a nuclear holocaust. The XS would be another.’Brian Tarbox in Classic & Motorcycle Mechanics may 1998.

Kommentar

Kan kun sige at når man tror man har fundet alle bolte der holder top og bund sammen så er der altid een man glemmer, den sidder bagved koblingen.

Husk at have flydende pakning hjemme til genforeningen af top og bund. Men det med koblingen kan du konstatere uden at tage motoren ud, skjold kan tages af med motor i.

Pak stel ind i et eller andet der beskytter, som vist på flere billeder i forum.

Både hvis motor skal ud og ind. Lig cyklen ned på siden.

Husk starter skal af inden. Pas på ledningen der sidder på starter, hold igen på sekundær 10mm møtrik.

MVH

Kommentar

Tak for de gode råd og melidenheden (ikke til Klentz, som burde skamme sig).
                  Jeg vil prøve at få tid (læs: lov) til at skille skidtet ad i juleferien, og vil nok også prøve det der overgear som ulrik nævner.

Jeg skal nok tage masser af billeder undervejs.

Min største bekymring lige nu er faktisk, hvordan jeg får så mange gear splinter som muligt ud, før jeg vender bunden i vejret på motoren.

Mvh. Dan

P.S.
                  Var ellers gladere for cyklen end nogensinde før. Jeg har fået nyt styr (det fjerde i rækken), en såkaldt acebar (også af nogen kaldet et monza styr eller et Laverda styr), og det har gjort at cyklen er langt bedre at køre (og har fået den til at se mega sej ud). Netop da gearkassen stod af, sad jeg og overvejede, hvilket tilbageflyttersæt jeg skulle investere i - det har nok fået lidt lange udsigter.

Kommentar

Så fik jeg da ihverfald hældt olien af. Sammen med olien kom denne her (se det vedhæftede billede), så mon ikke det er broderen til den, som har blokeret gearkassen.

Måske får jeg pillet motoren ud i weekenden, så bliver det spændende at se, hvor meget skade de blokerede gearhjul har taget.

Mvh. Dan
                    Tilføjede filer

Kommentar

Hej Dan

Jeg har haft samme problem med min XS fra 78.
                      Jeg købte et par komplete gearaksler på ebay, og med haynes manualen i hånden var det nu ikke så svært og skifte dem.

Når du finder ud af hvad for nogle dele du mangler, kan du komme ud til mig, jeg bor ikke så langt fra dig. jeg har lige købt 400-500 kg motordele til XS650, så det skulle da være mærkeligt om vi ikke kan finde dem du mangler.

mvh Claus

www.grenaa-spaantagning.dk

Kommentar

Oprindeligt indsendt af hyldahl Se indlæg
                        Når du finder ud af hvad for nogle dele du mangler, kan du komme ud til mig, jeg bor ikke så langt fra dig. jeg har lige købt 400-500 kg motordele til XS650, så det skulle da være mærkeligt om vi ikke kan finde dem du mangler.
                        Hej Claus

Det var da et fornemt tilbud, som jeg helt sikkert vil gøre brug af.

Jeg har ikke fået rykket motoren ud endnu, men jeg nåede dog lige at gøre klar til det i eftermiddag, så jeg nu kun mangler starteren og motorbeslagene.

Ved den lejlighed opdagede jeg så også, at den låste gearkasse har fået baghjulet til at rykke frem i venstre side, så voldsomt så gevindet er rykket af kædestrammerbolten. Så det har da gået noget voldsomt for sig.

Mvh: Dan

Kommentar

Tror du skal være glad for at du igen i år kommer til at smage de brune kartoflerne her d. 24.

Det kunne da have gået rigtig galt.

Kommentar

Resultat

Hej allesammen

Jeg forventer jo at folk over det ganske land, har siddet klæbet til internettet i håb om at høre nyt.
                            Jeg fik pillet den nederste del af krumtaphuset af i dag. Det som tog længst tid var at lede efter bolt/møtrik nr. 14. Det viste sig, at det må være den, som også holder gearvælgerakselsbeskyttelsespladen (må den vel hedde)under kæden, selv om den ikke er nummereret som de andre.

Første indtryk er:

2,3 og måske 5 gear er ihvertfald færdige. Det er dog også lidt bekymrende at se hvordan akslerne er blevet tvunget sidevejs fra hinanden - det kan lejerne vel ikke have godt af?

Mvh. Dan
                            Tilføjede filer

Kommentar

Av!

Av!

Kommentar

Working...
                              X