Annoncering

Klap sammen
No announcement yet.

status på stempler - er de slidt

Klap sammen
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
nye indlæg

• status på stempler - er de slidt

så fik jeg skilt motoren ad ..
    sådan ser stemplerne ud ..

der er stemplet 954 på dem og 007 på cylinder..

der er ingen spor i cylinder ..

skal de skiftes eller kan jeg nøjes med nye ringe?
    Tilføjede filer
    / ---

“It is better to keep your mouth shut and appear stupid than to open it and remove all doubt.” Mark Twain

Slidt eller ej...

Tror da alle er gået i vinterhi?
    Nå, men så må du nøjes med min personlige mening.
    Kan du ikke få stempler og cylinder målt ud af en der har forstand på (og måleværktøj til) den slags? Tolerancerne her er jo små...
    Bedømt ud fra billedet ville jeg ikke sætte de stempler i igen. Når du er der hvor du er, ville jeg få cylinderen boret passende op til et par nye stempler i næste størrelse og så selvfølgelig smide nye ringe i.
    Så burde den ged være barberet for den næste mange tusinde kilometer og en overkommelig udgift. Det ville da være trist at samle det hele og så konstatere at man burde have gjort mere ud af det?
    Og ja: jeg ved godt at det ikke er mig der skal betale....Denne gang :-)
    Når nu det er sagt, så tag lige et kritisk kig på dit topstykke også...Efter toppen på stemplerne at dømme, kunne du sikkert godt tåle at få slebet ventiler også...
    Og har du tid, så prøv at nærlæse nogen af de tråde der ligger herinde der handler om noget der ligner dit projekt. Der er nogen guldkorn at hente...Bl.a. om at vende stempelringene rigtigt...
    Gert.
    Der er ikke meget ved at køre på motorcykel, men
    nogen skal jo gøre det....

Kommentar

..

Hey - jeg får en til at måle dem samt cylinder med micrometer
      Så kan jeg se om tolerancerne er helt ved siden af.

Topstykke bliver renset og ventiler slebet også..

ved nærmere eftertanke tror jeg at jeg smider nye stempler
      på samt for honet cylinderen op så det kommer til at passe..
      Last edited by schioler; 29-12-2013, 17:37.
      / ---

“It is better to keep your mouth shut and appear stupid than to open it and remove all doubt.” Mark Twain

Kommentar

Det hedder at bore den op og så honer man den bag efter, det er denne honing der giver denne specielle ridsede overflade, som gør at den kan holde olien så vidt jeg her læst.

Jeg ved ikke hvad den store tur koster, men et komplet sæt koster 3950 i danmark. Skriv gerne hvad sådan en cylinder opboring koster, så andre kan bruge oplysningen. Skriv også gerne om,hvor du får det gjort om om kvaliteten af arbejdet.

Der er fire overstørrelser af cylinderne/stemplerne. Std. er 75.00, 1.st. er 0.25, anden 0.50, tredje 0.75 og fjerde 1.00, hvis der står 1.00 på dine ringe så kan du ikke komme højere op, så skal du skifte din cylinder. Det skulle jeg på min i sin tid. Den åd 2 liter olie på 500 km, så den var ikke i så god stand, men den kørte og startede fint.

Håber du ligger under 1.00.

MVH - Peter

Kommentar

Mere stempel...

Hvis( og når) du bestiller nye stempler, så vær lige opmærksom på hvad der står på dine plejlstænger.
          Der kan stå 447 eller 533...Det har betydning for længden af dine stempler.
          Gert.

Kommentar

..

Jeg tjekker ringene imorgen.
            Men en boring er vel nødvendig ved stempel skift

Jeg tjekker også hvilke nr der står på stængerne..

Jeg skal nok skrive pris når jeg ved hvad der skal ske..
            / ---

Kommentar

Ja, man skal altid have taget et "spån" ved skift. Din maskine ligner noget XS650 type D, ca. 1977 (dobbelt skiver) eller senere, der står sikkert 533 på dine stænger da det sikkert er en europa maskine. Amerikanerne har 447 på deres. Hvorfor denne forskel ???, det ved Klentz eller Gert etc. sikkert en hel masse om.
              Og som Gert skriver, så find indlæg der omhandler ringenes interne placering ift. hinanden, samt gode råd om at lukke af ned til herlighederne når man nu knækker en ring og den dumper ned i klumpen. Klumpen er ikke så nem at ryste med, mindre man er "the hulk".
              Ja, alt er prøvet på dette forum, og meget er detaljeret beskrevet. Ellers er youtube og google din ven i nøden.

MVH - Peter

Kommentar

Dt er præcis en 77 d..
                Fik lige pillet ringene af der står ikke nogle
                Tal på dem- kun et r på nr 2 ring.

Proceduren ved nye stempler osv - er det at jeg får målt cylinder
                I top og bund og bestiller stempler der passer til
                En boring - og så får boret og honet til de nye stempler
                Med de tolerancer der står i bogen?
                / ---

Kommentar

Dine stempler ser ikke slemme ud, du kan evt pudse dem med korn 400 og derefter montere nye ringe så er du køreklar igen.
                  Hvis du skal til at bore op i størrelse så overvej at tage springet til 750 ccm, så får du mere effekt/bund når du er i gang. Arbejdet er det samme.

Mvh Torben

Kommentar

..

Der er faktisk slidspor på højre stempel
                    Både for og bagside..

Nyt sæt stempler koster 90 euro hos
                    Rudiger i Tyskland. Og opboringen får jeg lavet
                    I Ringsted- så skal jeg ikke spekulere
                    Mere på stempler de næste mange kilometer.

/ ---

Kommentar

Køreklar igen..

Puds stemplerne, nye ringe på og så er du køreklar igen...Arhhh?

Hvis ikke du får noget gjort ved det slid der sandsynligvis er der, så er du vel nærmest bare lige vidt?

Jeg kan til gengæld godt tilslutte mig ideen om at overveje 750 ccm stempler.

Med hensyn til de der tal på stempelstængerne (447&533), så er den væsentligste forskel at det ene stempel er 10 mm længere end det andet. Og det er fra krydspindhullet og opad, hvilket kan give en grim overraskelse hvis man bare samler og starter op...Se vedlagte link..

http://www.xs650.com/forum/showthrea...&highlight=447
                      Gert.

Kommentar

Det kunne ske at der står størrelse i toppen af stemplet under det forkuldede sorte snask der ofte dækker skriften. Men i er jo igang med at måle jer frem til størrelsen. Jeg har set en del stempler og her har størrelsen stået et eller andet sted på stemplet. Skriften i ringene er meget lille. Kan se på nettet at dette R ihf. skal vende opad. Men der står sku så meget lort om alt muligt på alverdens forum. Jeg har een gang haft lortet skilt ad, for så at finde ud af at den blev samlet forkert ift. en eller anden guide der var forkert.

Har idag Haynes og den originale Service XS650 manual (fundet i en bukne manualer hos Mazi motor til 25 kr. et fund... Med mekanikerens egne noter i...).

MVH

Kommentar

..

jepper under det sorte snask står 954..

jeg får den målt og handler stempler der passer og får den boret op

NB.. Fik cylinder målt op og har bestilt nye stempler i tyskland - de er på tilbud, og så skal jeg have boret og honet cylinderen op nu hvor stemplerne er i hus..
                          Last edited by schioler; 10-01-2014, 7:18.
                          / ---

Kommentar

Working...
                          X