Annoncering

Klap sammen
No announcement yet.

knastkæde klemt sig fast?

Klap sammen
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
nye indlæg

• knastkæde klemt sig fast?

Hej.
    Jeg er i gang med at skifte cylinder ud med en 750 cc.
    Jeg har sørget for at trække en ny knastkæde igennem da den var helt skildt ad.
    NU har jeg så samlet den igen, og er kommet til knastakslen.
    Mit problem lyder så:
    At når jeg drejer motoren rundt nede på statoren, hvor jeg drejer mod uret er der intet problem! kæder glider fint rundt med knastakslen.
    Men! når jeg så drejer med uret! så efter et par tag på skralden sætter kæden sig fast?
    Kæden sidder ret stramt, så stramt at jeg ikke kan løfte akslen op (hvilket jeg kunne lidt med den gamle kæde på)
    Derfor går jeg ud fra, at der er et led i kæden som sætter sig fast nede i bunden af motoren hver gang jeg drejer den med uret?
    Men hvordan løser jeg det her problem? uden at skille hele motoren ad igen?
    Jeg har prøven at stå og hive til den ene og den anden side imens kæden er skilt ad, og det hjælper intet!
    Nogen der har et smart trick?

led sag

Hvor langt har du drejet kæden? Hvis der fx er et led der ikke er faldet på plads på kædehjulet skal du dreje den et stykke så kæden kommer helt fri af tandhjulet. Mener jeg iøvrigt har læst et sted at man kan skille knastakselen fra sit kædehjul og tage den ud uden at kæden skal skilles, kan ikke huske hvor jeg har set det. Ellers skulle der være plads nok med mindre der er en fejl i samlingen af kæden men så skulle det være til at se med det blotte øje når man har drejet kæden fri op af tunnelen?

Nold

Kommentar

Har drejet kæden op til flere gange hele vejen rundt (mod uret) uden problemer! Så ja, hvis det var et led der sad fast burde det have løsnet sig nu. Men der er ikke sket det store. Og ja det kan man mht til kæden ikke skal skiftes, men min vat slidt så besluttede mig for at skifte min ..
      Og jeg har også tjekket kæden hele vejen rundt om der var noget der så forkert ud, men alt ser ud som det burde :S
      Så jeg er virkelig blank på hvad det kunne være!

Kommentar

.

har lige forhørt en mekaniker
        Han siger at det vigtige er, at den kan køre uden problemer mod uret, da dette er motorens gang når den er startet. Hvilket jo er rigtigt.
        MEn i teorien, burden den så ikke kunne køre begge veje uden problemer? Når jeg drejer på rotoren?
        Jeg er bare bange for, at når den så er samlet og startet, at den så lige pludselig får sat sig fast på en eller anden måde.

Kommentar

Hej Lasse

Jeg er lidt usikker her. Kunne tænkes at det er noget med kædestrammeren der bliver strammet for meget når den kører "baglæns". I teorien har mekanikkeren ret men hvad så hvis den slår en baglæns skid under opstart? Knækket kæde eller hoppet ud af takt eller det der er værre? Jeg havde et lignende problem med en racerbil jeg engang havde, hvor knaskæden hoppede et led en gang imellem og jeg måtte lave et endestop på kædestrammeren så den ikke kunne blive for løs men det her er jo en standard motor. prøv at se (som om dét er let!)(evt vha et lille spejl) hvordan kædestrammeren bevæger sig når du drejer både forlæns og baglæns. Jeg ville ikke turde starte den motor før problemet er løst .

Nold

Kommentar

sidder fast

En motor kan tørnes begge veje uden problemer, man kan vist egentlig løbe den i gang baglæns hvis det skal være.( men der er i så fald langt til Ringkøbing)
            Når så Lasses " sidder fast " efter et par tag med skralde nøglen den gale vej er der noget galt skulle jeg mene. eller hva?
            Højt skum Ulrik

Kommentar

Ja nold, det er rigtigt at man kan skille en xs motor ad ud at "springe" kæden, tror jeg har beskrevet det i et indlæg før, jeg kunne ikke se logikken dengang jeg sidst havde åbnet op til det sjove. Det gøres ved at skubbe lejerne på efter at kæden er monteret på knasten, dette uden at have spændt kædestrammeren overhovedet.. Det lyder totalt ulogisk, især hvis den går helt fri med uret uden kæde.

Kommentar

Baglæns

Hej Ulrik

Det er kun totaktere, man kan være heldig at løbe i gang baglæns og kun i visse tilfælde såvidt jeg er orienteret.

Nold

Kommentar

.

Var lige på ferie, derfor jeg ikke har besvaret jeres indlæg. Men mange tak!
                  Det eneste problem er bare, at problemet også sker når jeg ikke har kædestrammeren i, og Ulrik snakkede også om der var en der havde et problem ligende hvor det var statorens skyld. Dette har jeg også tjekket, har også prøvet at fjerne bundkaret og kigge op i motoren imens jeg kører motoren rundt; og kan stadig ikke lokalisere problemet...
                  Er virkelig på bar bund!!

Kommentar

Working...
                  X