Annoncering

Klap sammen
No announcement yet.

Udluftning af bremser

Klap sammen
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
nye indlæg

• Udluftning af bremser

Jeg er i gang med at fylde bremsevæske på og udlufte systemet. Jeg gør som Haynes foreskriver, men er i tvivl om hvor hurtigt og nemt det skal gå. Når jeg "pumper" bremsen er der ind til videre kun kommet lidt luft ud, jeg synes ikke rigtigt jeg kan se at det har en effekt at jeg pumper grebet. Luften i slangen bevæger sig frem og tilbage men kommer ikke ud og bremsevæske kan jeg ikke se komme ud i slangen. Er der noget galt eller skal det bare have tid til at "flyde" ned. Alle fittings osv. er spændt forsvarligt. Kan det være selve pumpemekanismen eller gør jeg noget galt ?

Mvh

Michael

Hej Michael!

De er nu normalt lette at lufte ud, med metoden som beskrevet i Haynes, men skulle der være en smule luft tilbage som driller (svampet bremsegreb) kan du evt. prøve at trykke bremsegrebet ind og fastholde bremsetrykket med et stramt gummibånd el. lign., og lade den stå med tryk på bremsesystemet fx. natten over.

Når du så løsner bremsegrebet igen, vil du se luften boble fra hovedcylinderen op i reservoiret. Gentag evt. processen.

Metoden kan bruges her, hvor hele bremsevæskesystemet så at sige står lodret.

Mvh Peter...
    'Best thing I ever rode.' Kenny Roberts.

'They say cockroaches and Keith Richards would be among the few survivors of a nuclear holocaust. The XS would be another.’Brian Tarbox in Classic & Motorcycle Mechanics may 1998.

Kommentar

Hej

Det virkede ikke som der var pumpe effekt overhovedet måske skal jeg have et rep sæt, stemplet i hoved cyllinderen ser dog pænt ud. I processen besluttede jeg dog at skille det hele ad igen, sandblæse hovedcyl og kalibre så de kunne blive malet ordentligt, da det auto maling jeg havde anvendt så godt ud men var noget lort holdbarhedsmæssigt.

Mvh

Michael

Kommentar

Har nu fået det hele tilbage fra maleren. Kan stadig ikke få udluftet systemet, når jeg "pumper" grebet trækker slangen fra kaliber- udluftningsskruen bare lidt bremsevæske op og ned i slangen nede i den bøtte med bremsevæske den står i. Er det muligt at adgøre om hovedcylinderen virker når man tager den af sætte fingeren for hullet og mærke om der er tryk osv. ?

Hvor får man evt. en ny til en rimelig pris og gerne en der ligner originalen den runde til dobbelte skiver) ?

Mvh

Michael

Kommentar

Hej Michael!

Jeg ved ikke helt hvordan du bærer dig ad, men jeg kan da sige hvordan jeg selv gør.

Proceduren for udluftning af bremserne er for det første, at bremsegrebet altid skal bevæges langsomt. Ellers vil luften i systemet blive til små bobler og derved gøre udluftningen meget svær eller direkte umulig.

Pump først langsomt nogle gange.

Mens bremsegrebet aktiveres løsnes udluftningsskruen. Udluftningsskruen må kun være løsnet mens bremsegrebet aktiveres og skal altså strammes igen lige inden bremsegrebet er i bund og forblive stram mens bremsen langsomt slippes igen. Ellers vil luften bare flytte sig frem og tilbage.

Gentag proceduren indtil alt luft er ude.

Good luck

Peter...

'They say cockroaches and Keith Richards would be among the few survivors of a nuclear holocaust. The XS would be another.’Brian Tarbox in Classic & Motorcycle Mechanics may 1998.

Kommentar

Systemet er helt tomt for bremse væske da alt har været adskilt.
            Måden jeg prøver at gøre det på er at jeg løsner udluftningsskruen og sætter en slange på, og stikker enden ned under overfladen i en beholder hvor jeg har hældt lidt bremsevæske. Jeg fylder væske i hvoedcylinderen og prøver derefter at pumpe væsken fra hovedcylinderen og gemmen systemet ved at pumpe med bremsegrebet. (Dette fungere dog ikke og noget siger mig at fejlen ligger i måden jeg gør det på ?)

Mvh

Michael

Kommentar

Hej Michael!

Det er helt fint det med slangen og beholderen med bremsevæske. Men du skal stadig gøre som jeg beskriver ovenfor for at få luften ud af systemet. Det lyder måske lidt besværligt, da udluftningsskruen skal løsnes og strammes mange gange (nogle gange endog rigtig mange gange). Det kan være en fordel at have en hjælper, hvis det kniber med at nå både bremsegreb og udluftningsskrue samtidig.

Ellers er det bare at klø' på!

Mvh Peter...

Kommentar

Hej Klentz

Det er sgu nok det jeg har gjort galt, jeg troede bare man åbnede skruen og så pumpede systemet igennem.

Jeg vil straks prøve det på den anden måde.

Mvh MS

Michael

Kommentar

Så tror jeg sgu det lykkedes. Efter en masse "pumpen" og åben/lukke udluftningsskruerne virker det som der er væske i systemet, den kan ihvertfald bremse (har endnu ikke prøvet i fart) Jeg har dog lidt svært ved at mærke om alt luften er kommet ud, jeg synes den føles nogenlunde fast, hvad er symptomerne på at der stadig er luft i systemet ??!

Mvh

Michael

Kommentar

Hej Michael!

Hvis der stadig er luft i systemet, vil bremsen føles 'svampet', uden at kunne trykkes ind til et fast stoppunkt. Især når de bliver lidt varme.

Peter..

Kommentar

Da jeg monerede et rep sæt i hovedcylinderen var jeg også i tvivl om udluftning, bremscylinderen var også tom efter den var adskildt for rensning.
                      Jeg åbnede luftskruen og hældte vædske på ... og ventede...til den kom ud af luftskruen (med en slange på). Ingen pumperi.
                      Det virkede, ingen luft i systemet.
                      Jeg prøvede bagefter at pumpe noget mere vædske igennem bare for at være sikker på der ingen luft er.
                      MVh Hans, Randers
                      XS650B, '75

Kommentar

..

spørg lige ind til den gamle tråd her ..
                        hvordan er det med dual discs - jeg har 2 bremse caliber på -
                        og skal igang med at fylde væske på..

er det samme fremgangs måde- en caliber ad gangen?
                        / ---

“It is better to keep your mouth shut and appear stupid than to open it and remove all doubt.” Mark Twain

Kommentar

Udluftning

Ja, der er i princippet ingen forskel på om det er single disc eller dual. Fremgangsmåden er den samme. Man tager en kaliber af gangen. Det er en stor fordel hvis man kan få en til at hjælpe sig, for hvis man starter med et helt tomt system, så skal der pumpes mange gange og samtidig skal udluftningsskruerne åbnes og lukkes. Når man starter helt forfra, er det meget vigtigt at man sørger for at der hele tiden er tilstrækkeligt bremsevæske i beholderen, så det ikke er luft man pumper ind.
                          Og det her kan altså godt tage lidt tid, men der er ingen nemme genveje: bliv ved indtil der kun kommer ren bremsevæske og når det sker, så burde alt være i orden.
                          Gert.
                          Der er ikke meget ved at køre på motorcykel, men
                          nogen skal jo gøre det....

Kommentar

ahaaa tak ..
                            jeg tager en caliber ad gangen - jeg ved godt der skal pumpes - holdes - skrue løsnes - skrues spændes - slippes ... og jeg skal holde øje
                            med at der konstant er bremse væske i beholderen...

men luften fra den caliber man ikke løsner på sniger den sig ikke
                            op i hele systemet?
                            / ---

“It is better to keep your mouth shut and appear stupid than to open it and remove all doubt.” Mark Twain

Kommentar

Man kunne også vælge at købe denne veludluftede XSer

Michael ejer stadig den omtalte cykel.

http://www.ebay.com/sch/i.html?_from..._dmd=1&_ipg=50

Kommentar

Working...
                              X