Annoncering

Klap sammen
No announcement yet.

Nye koblingsplader - tilkøring

Klap sammen
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
nye indlæg

• Nye koblingsplader - tilkøring

Hej lærde mennesker

I forbindelse med min for nyligt overståede motorrenovering, skiftede jeg også koblingspladerne, da disse lå lige på mindste målet, og den fedtede lidt på trods af tilpas lange fjedre.
    Den anden dag nåede jeg så lige en lille prøvetur, og til min overraskelse fedter(glider) den mere i koblingen nu end før.

Skal sådan nogle nye koblingsplader have lidt tid til at køres ind?

Mvh. Dan

Er du sikker på at du har placeret pladen med hullerne rigtigt, den kan nemlig sidde på 6 forskellige måder fandt jeg ud af, og så kommer den slet ikke ind og trykker ordentligt.

Se tråd om kobling under motor.

MVH

Kommentar

Oprindeligt indsendt af PeterR Se indlæg
      Er du sikker på at du har placeret pladen med hullerne rigtigt, den kan nemlig sidde på 6 forskellige måder fandt jeg ud af, og så kommer den slet ikke ind og trykker ordentligt.
      Hej Peter

Ja den er monteret korrekt (hullet i koblingspladen ud for prikken i koblingsskålen), så jeg må nok investere i nye fjedre. Troede ellers at de gamle med en længde på 41-42 mm var gode nok, men de kan måske godt være trætte uafhængigt af længden.

Mvh. Dan

Kommentar

Ja, hvis ellers dit kabel går glat og sneglen har lidt frigang så må det være fjedrene.

Kommentar

Mere fedteri (altså koblings)

Hmmm.
          Nu har jeg nye friktionsplader, nye fjedre, renoveret koblingsskål (med nye chockkoblingsfjedre). Det hele burde også være monteret korrekt (hullet i koblingspladen ud for prikken i koblingsskålen) og justeret korrekt (skruen i venstre sidedæksel skruet ind til der kommer modstand og så bakket en halv omgang ud og kablet justeret ind så der er en smule frigang ved håndtaget). Men den glider STADIG i koblingen ved 4-5000 omdrejninger ved fuld gas!!!

Jeg har ikke rigtigt fantasi til at finde på mere. Overvejer om koblingspladerne er de forkerte. De er så vidt jeg ved købt hos tyskeren og er 6 plade standard modellen, og da der sad 6 plader i i forvejen, formoder jeg, at de er gode nok.

Det eneste jeg kan prøve nu, er at ændre på kabelføringen (selvom jeg synes at det glider fint). Kan nogen beskrive den ideelle kabelføring?
          Er der noget jeg kan have overset?

Hjælp! Og på forhånd tak

Dan

Kommentar

En speget affære

Overvejer om koblingspladerne er de forkerte. De er så vidt jeg ved købt hos tyskeren og er 6 plade standard modellen, og da der sad 6 plader i i forvejen, formoder jeg, at de er gode nok.
            Det er ikke altid, at 6 plader er det samme. Jeg ved ikke om du har prøvet at søge på kobling, men ellers prøv f.eks. at læse på dette link:
            http://forum.xs650.dk/showthread.php...hlight=kobling

Ved ikke om det er til nogen hjælp, men lad os endelig høre om resultaterne.

God Påske

Peter...
            'Best thing I ever rode.' Kenny Roberts.

'They say cockroaches and Keith Richards would be among the few survivors of a nuclear holocaust. The XS would be another.’Brian Tarbox in Classic & Motorcycle Mechanics may 1998.

Kommentar

Kobling

hej Dan

Jeg har også rodet noget med min kobling, der fedtede. fandt bl.a. ud af at der findes forskellige tykkelser på koblingspladerne. Prøv at måle om de nye er tykkere end de gamle. jeg ahr også været ude for at en anden type olie har ændret på graden af fedteri. Og at koblingen skulle køre lidt med den nye olietype før fedteriet holt op. Så koblingen er åbenbart lidt på kanten i dimensionerne.... Fjedrene er ellers en oplagt mulighed. Prøv evt at lægge nogle skiver under fjedrene og se om det ændrer noget...

Nold

Kommentar

læste et sted at på harlyerne kunne man med fordel lægge pladerne i et ATF olie bad i 15 minutter før montering ? ved ikke om det har noget på sig
                syntetisk motorolie duer ikke på en XS'er
                Last edited by Frank; 10-04-2009, 9:53.

Kommentar

Oprindeligt indsendt af Frank Se indlæg
                  læste et sted at på harlyerne kunne man med fordel lægge pladerne i et ATF olie bad i 15 minutter før montering ? ved ikke om det har noget på sig
                  syntetisk motorolie duer ikke på en XS'er
                  Har du haft dårlige erfaringer med syntetisk olie? Syntetisk oile er normalt langt bedre en mineralsk - men det skal selvfølgelig have den rette "vægt" og være beregnet til vådkobling. Det er vigtigt at olien har JASO-MA specifikationer. JASO-MA specificeret motorolie er uden yderligere friktionshæmmende additiver, og er beregnet til vådkobling. Venligst Johnny Nielsen
                  Venligst
                  Johnny Nielsen

Kommentar

Så lad os da benytte udelukkelsesprincippet

Inden vi begiver os ud i en lang akademisk diskussion om de forskellige motoroliers og deres klassifikationers fortræffeligheder, som ellers kunne være spændende nok, synes jeg, at det kunne være interessant at vide hvilken olie Dan kører på. Så lad os høre, Dan. Kryb til korset og indrøm om det er fra den store dunk, som du også bruger til havetraktoren. Så skal vi nok finde ud af, om det er en dur eller en dur-ikke til en XS'er.

//Peter...

'They say cockroaches and Keith Richards would be among the few survivors of a nuclear holocaust. The XS would be another.’Brian Tarbox in Classic & Motorcycle Mechanics may 1998.

Kommentar

Og vinderen er...

Oprindeligt indsendt af klentz Se indlæg
                      Inden vi begiver os ud i en lang akademisk diskussion om de forskellige motoroliers og deres klassifikationers fortræffeligheder, som ellers kunne være spændende nok, synes jeg, at det kunne være interessant at vide hvilken olie Dan kører på. Så lad os høre, Dan. Kryb til korset og indrøm om det er fra den store dunk, som du også bruger til havetraktoren. Så skal vi nok finde ud af, om det er en dur eller en dur-ikke til en XS'er.
                      He he.
                      Jeg bruger Motul 5100 15w-50 som ER Jaso ma godkendt, så jeg tror ikke at det er problemet.
                      Dog ser jeg nu, at den også er ester baseret - det var jeg faktisk ikke klar over.

Ellers takker jeg for deltagelsen. Jeg har set din glimrende mail Klentz, og jeg må jo nok have tappet olien og målt pladerne, selvom jeg ikke tror at de er forkerte.
                      Tror også at jeg vil have venstre motordæksel af igen, da jeg læste et sted at sneglen kan være i flere positioner mens den er i bund, og dette måske kan skabe problemer. Jeg mener, at jeg læste at den skulle stå ved positionen kl. 8.

Jeg håber at få tid til at se på det i løbet af de næste par dage, og skal selvfølgelig nok vende tilbage, hvis jeg finder ud af noget.

Mvh. Dan

Kommentar

Jeg bruger Motul 5100 15w-50
                        Ja, så må vi vist blot konstatere, at det ikke er olien, der er årsagen til koblingsproblemerne. At den er esterbaseret (delsyntetisk) er ikke noget problem. Det er kun de fuldsyntetiske, der har vist sig problematiske på en XS'er.

//Peter...

Kommentar

gammel olie og gamle cykler

Almindelig visdom er at man skal holde sig til den type olie, motoren er konstrueret til. Der er mange, der har haft dårlige erfaringer med at ville gøre det så godt for deres motor og give den syntetisk olie. Det får mangen kobling til at fedte. Men selv forskellige fabrikater mineralsk olie kan give forskellige grader af fedteri. Og der går tit lidt tid fra man skifter olie, til virkningen viser sig.

Du behøver ikke, tappe olien af for at arbejde med koblingen, bare læg svinet ned på siden på en gammel sofapude. Der løber kun en lille sjat ud for neden når du skruer sidedækslet af , hold en klud parat mellem motorblok og udstødningsrør.

held og lykke

Nold

Kommentar

Så lad os lige tage den med olien og den våde kobling.

Man hører tit det udsagn, at "man skal benytte den olie, motoren er konstrueret til".

Da XS'eren i sin tid blev designet, opererede man ikke med begrebet 'specielle mc olier', men derimod bare med termen 'motorolie'. Om den skulle hældes på et automobil eller en 'havelåge' var et fedt.

Kan man så ikke bare anvende en tilsvarende billig automobilolie, med samme API klassifikation og viskositetsindeks på cyklen idag, som man gjorde dengang?

Nææ, helst ikke.

Og hvorfor så ikke?

Fordi den autoolie, du køber idag, ikke længere indeholder de samme additiver, som den gjorde dengang.

Hvorfor det?

Bl.a. fordi man af miljøhensyn ikke længere må tilsætte så meget zink, fosfor og svovl til bilolier, som man gjorde 'in the good old days'. Men i stedet bruger andre stoffer, som er gode for bilens brændstoføkonomi, miljøet, slidtage osv osv.

Men er det så noget problem, da?

Ikke for en bil, nej. Men hvis du nu tilfældigvis kører på en 4-takts mc med våd flerpladekobling (som f.eks. en XS 650, bare lige for at nævne en tilfældig en), er dette 'no good' alene hvis vi koncentrerer os om koblingen (som er grundlæggende forskellig fra bilens kobling).

Hva' så?

Hvis du i dag vil sikre dig, at olien er anvendelig til en 4-takts mc med våd kobling, så skal den have betegnelsen JASO MA (JASO MB duer ikke til en XS'er), og det uanset den API klassifikation og det viskositetsindeks som fremgår af manualen. JASO betegnelsen er specielt for mc, og den fandtes ikke, dengang din manual blev skrevet, fordi der dengang ikke var brug for den, men det er der i dag, hvor API klassifikationen alene altså ikke længere er anvendelig for vores mc'er.
                            Så derfor, med mindre du stadig har en dunk olie stående fra dengang cyklen var ny, så køb i dag en speciel mc olie mærket med JASO MA betegnelsen. Det er din garanti for, at olien indeholder de nødvendige additiver, så den i dag kan køre sammen med din våde kobling, og det er såmænd vigtigere, end om den indeholder en større eller mindre mængde syntetiske stoffer.

//Peter...

Kommentar

Problemet løst?

Hej igen

Så fik jeg et par timer til at adskille min kobling (igen igen).
                              Pladerne måler 3mm, så jeg formoder at de er fine.
                              Da jeg kom ind til koblingsskålen, ventede der mig imidlertid en overraskelse. De nye koblinsskruer jeg havde købt, viser sig at være et par mm. for lange, og har derfor gravet et spor i koblingsskålen.

Nu hvor skuerne er udskiftet med de oprindelige, lader problemet til at være løst (krydser stadig fingre, selvom det besværliggør kørslen en del). Jeg kan dog ikke rigtigt rumme hvordan det, at koblingsskruerne rider på koblingsskålen, kan forhindre pladerne i at gå fuldt i indgreb, men jeg synes ikke at den fedter mere.

Tak for hjælpen til de der har bidraget.

Mvh. Dan
                              Tilføjede filer

Kommentar

Working...
                              X