Annoncering

Klap sammen
No announcement yet.

Motormystik - tænding?

Klap sammen
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
nye indlæg

• Motormystik - tænding?

Hej

Min kære XS'er lider af et ret underligt problem: Midt under kørslen (som
    regel efter accelleration) går motoren pludselig i stå. Det lyder, som om der
    enten ikke er tænding, eller at der slet ikke er noget benzin. Der er ingen ryk
    ell. lignende - den dør bare helt fra det ene øjeblik til det andet - der kan
    dog komme et enkelt 'skud' engang imellem. Når cyklen har stået stille et
    øjeblik (den tid, det tager at finde frigear, når den står stille), starter
    den ved første forsøg med kickstarteren. Bortset fra denne 'gåen død' starter
    og kører den fint - også koldstart sker ved et enkelt forsøg med
    kickstarteren.
    Jeg har renset karburatorerne meget omhyggeligt. Det så ud, som om der har
    været vand i dem på et tidspunkt, men alt ser ud til at være i orden nu. Også
    benzinfiltrene i tanken er set efter (de var pænt rene). Der er heller ikke
    undertryk i tanken. Jeg kan ikke rigtigt komme i tanke om mere, som kan give
    benzinmangel, så tilbage står det elektriske.
    Der er monteret Boyer Bransden tænding, kan det evt. være den, der 'laver
    sjove ting'? Motoren dør som regel efter accelleration, dvs når
    omdrejningstallet har været forholdsvis højt. Ved langsom accelleration sker
    der sjældent noget (selv om det kan forekomme).
    Det kan selvfølgelig også være en elektrisk forbindelse, som bliver afbrudt et
    eller andet sted eller en midlertidig kortslutning til stel, men det passer
    bare dårligt med, at motoren kan starte så hurtigt efter at have stået stille - og hver gang. Det virker simpelthen, som om problemet forsvinder, når omdrejningstallet falder til nul. Ved afbrydelse af tændingsstrømmen eller kortslutning skulle man da tro, at problemet ville bestå, eller?
    Mærkeligt! Er der nogen, som har prøvet noget lignende eller har gode ideer til, hvad F..... det kan være? Enhver hjælp modtages med glæde og taknemmelighed.

Som det måske fremgår, er jeg lidt af en novice på området

Venlig hilsen
    Jesper

Min gør det samme en gang imellem, også bare ved ligeud kørsel, jeg har mistanke til mit bundstykke ved tændingsnøglen, ikke originalt, men en emgo der sidder i batteriboxen. Ved rokken med nøglen kører den lystigt videre.

Men den taber rimelig hurtig omdrejninger ved fejlen.

MVH

Kommentar

Noget om at stille diagnoser

Hej Jesper

For det første findes der ikke nogen novicespørgsmål, og hvis man ikke stiller spørgsmål, bliver man jo som regel heller ikke meget klogere.

Men (og du er ingenlunde den eneste), når man beskriver et motorproblem som f.eks. dit, er det en god ide, hvis altså man ønsker et kvalificeret svar, så godt som muligt at beskrive minimum følgende 3 punkter:

1. Hvornår startede problemet? Har maskinen nogensinde gået ordentligt, eller har problemet altid været der, mens du har haft cyklen? Opstod problemet først umiddelbart efter eller i forbindelse med en modifikation? Og i givet fald hvilken modifikation/ændring er der så foretaget?

2. Hvilke ændringer er der samlet set foretaget i forhold til det originale motor setup? På indsugningssiden? På udstødningssiden? På tændingssiden? På karburatorsiden?

3. Undertiden kan det også være ret så belejligt at vide hvilken model/årgang der er tale om.

Hvis ovenstående oplysninger forelægger, er der i det mindste en chance for, at vi ikke taler forbi hinanden, og det vil gøre det betydelig lettere for alle vores gode problemknusere rundt omkring i landet at byde ind med diverse forslag til årsag og evt. løsning af problemet.

Ja, det var jo ikke just et svar på dit spørgsmål, men altså bare en lille bøn, sådan rent generelt.

Mvh Peter...
      'Best thing I ever rode.' Kenny Roberts.

'They say cockroaches and Keith Richards would be among the few survivors of a nuclear holocaust. The XS would be another.’Brian Tarbox in Classic & Motorcycle Mechanics may 1998.

Kommentar

Motormystik

Jeg Har (haft) samme problem.
        Motoren døde "som om den havde fået begge løb på klods hold"
        Jeg havde på fornemmelsen at det var et el problem. Og ingen problemer med at starte bag efter.
        Det er en grim tanke at have når man vover sig ud på motorvejen sker det nu igen.
        Jeg har gjort det at jeg har fjernet de fleste stik og loddet og isoleret med krympe flex.
        I denne uge kørte den kun på 50% af cyl. og jeg fandt ud af at det var en kold muremester lodning på den lille kobber bøsning der sidder på tændrørskablet hvor det møder tændspolen. Nej det var ikke en af mine lodninger.
        For en god ordens skyld tjekkede jeg også den anden og samme fabriks fejl.
        Jeg er spændt på om det har løst problemet. Det viser sig snart da jeg tager Danmark rundt og og ender på træffet.

Ses Ulrik

Kommentar

Lidt flere oplysninger - og tak

Hej

Først tak for svarene; jeg vil gå i gang med at efterse det elektriske system, som faktisk godt kunne se ud til at trænge til en kærlig hånd (f.eks lodninger i stedet for kronmuffer). Jeg vil også kigge lidt på tændingslåsen og se, om der kan være en løs forbindelse der.

Her er nogle af de oplysninger, jeg kan supplere med:

1. Jeg har købt cyklen for nylig (min første XS'er), og problemet har været der hele tiden. Det giver nok ikke rigtigt nogle ledetråde. Tidligere ejer har ikke kørt meget på den, så han kan nok ikke rigtigt hjælpe.

2. Den er lettere ombygget, men bortset fra en ny tændingslås, et par andre luftfiltre og den elektroniske tænding (Boyer) er der ikke lavet ændringer, som relaterer til motoren. Karburatorerne er Mikuni Kogyo (vistnok de originale), udstødningen er original, og der er ikke lavet ændringer i øvrigt på hverken indsugnings- eller udstødningssiden.

3. Cyklen er årgang 1976 (stelnummerserien 447-30....), hvilket vist indikerer, at det er en model beregnet for Europa. Det ombyggede består i tank, forlygte, sæde og fremrykkersæt samt i, at blinklysene er afmonteret.

Det er sådan nogenlunde, hvad jeg kan sige ud fra de oplysninger, jeg har.

Jeg er overrasket over den hurtige respons - det er suverænt

Jeg vil selvfølgelig gerne høre flere erfaringer og forslag. Foreløbig går jeg altså i gang med det elektriske fra en ende af. Jeg vender tilbage med mine erfaringer og opdagelser (eller mangel på samme). Rart er det i hvert fald at vide, at andre kender problemet. Før var det bare 'underligt'; nu har jeg noget at gå efter.

Venlig hilsen
          Jesper

Kommentar

Hej Jesper

Jeg synes også det ville være en god ide at gennemgå det elektriske. Erfaringsmæssigt er det her, at langt de fleste problemer opstår med de gamle cykler.

Du skriver imidlertid, at der er monteret andre luftfiltre. Hvis der er tale om luftfiltre af pod-typen, kræver det som regel at karburatorerne dyses op. Hvis ikke det er blevet gjort, vil det netop være under acceleration at du først opdager at den løber 'mager'. Du kan jo checke hoveddyserne. På de maskiner der blev solgt i DK i 1976 sad der hoveddyser størrelse 112,5. Hvis de stadig sidder i, så ville jeg skifte dem til størrelse 115.

Mvh Peter...
            Tilføjede filer
            Last edited by klentz; 24-06-2008, 9:45.
            'Best thing I ever rode.' Kenny Roberts.

'They say cockroaches and Keith Richards would be among the few survivors of a nuclear holocaust. The XS would be another.’Brian Tarbox in Classic & Motorcycle Mechanics may 1998.

Kommentar

Har haft lignende problem. Dog tog den sikringen til tændings-kredsløbet, så det var en kortslutning. Det viste sig at være i starter/sikkerhedsrelæ afdelingen, for skidtet virkede da jeg koblede det ud. Har ikke undersøgt mere specifikt, da jeg klarer mig fint uden starter
              Jeg tror ikke dit problem er kortslutning, men derimod afbrydelse.
              Prøv at kontrollere "Dødmandsknappen", og hvis du har mulighed for det så prøv at kører strøm til tændingen uden om hhv. kontakt og startkredsløb (husk seperat sikring på!).
              Venligst
              Johnny Nielsen

Kommentar

Lidt erfaringer

Hej

Jeg har nu fået kigget på en del af det elektriske system. Jeg er startet forfra, og der har været 'muret' en hel del på ledningerne med udbredt brug af kronmuffer, og endda et par steder, hvor ledningerne bare var snoet sammen, hvorefter der var sat isoleringsbånd rundt om (isoleringen var dog fjernet, før ledninger var snoet sammen). Der var også meget ir på ledningerne, hvor de var skruet i kron- og samlemuffer. Det hele er nu loddet og beskyttet med krympeflex. Sidst, men ikke mindst var der en hel del ir og diverse skidt og møg i tændingslåsen, som ellers så helt ny ud. Det er også renset og smurt med syrefri vaseline.
                Jeg har kigget på dyserne, og de var 'opgraderet' til 115, så det var ok.
                Efter at have set på det elektriske undrer det mig eegentlig, at cyklen overhovedet har kunnet køre - især før karburatorerne blev renset for diverse slam; det er virkelig en solid maskine!
                Jeg har endnu ikke været ude at køre på den, for der mangler stadig noget af det elektriske, for jeg regner med, at resten sikkert heller ikke er i den bedste forfatning. Jeg bebjerder ikke sælgeren; han sagde faktisk, at det elektriske system godt kunne trænge til en overhaling. Cyklen startede imidlertid uden videre, og det hele så ud til at virke, så jeg bildte mig ind, at jeg jo nok kunne køre på den i sommer og så gå det efter til vinter; det holdt altså ikke, men sådan er det bare.
                Jeg er spændt på, om det hjælper, og jeg vender tilbage med resultatet. Indtil nu ser det faktisk ud til, at alt det, som er foreslået, der kunne være galt, faktisk har været galt!

Venlig hilsen
                Jesper

Kommentar

Hej JesperLo

Jeg har ved en enkelt lejlighed oplevet at min XS'er også bare døde tilsyneladende umotiveret. Det var på en god eftermiddagstur, og ca 5 min. kørsel efter en fuldtankning - selvfølgelig rimelig langt hjemmefra. Det er jo der sådan noget skal ske. Men jeg lod også bare maskinen stå et øjeblik....

Jeg fik senere en forklaring på at det sagtens kunne skyldes at benzintanken måske ikke kunne ånde. I tankdækslet findes - iflg. forklaringen et ånderør, så evt vaakum udlignes efterhånden som benzinen forbruges. Hvis dette ånderør er stoppet til vil der på et tidspunkt opstå vaakum i tanken - nok til at benzinen holder op med at flyde til karburatorerne.

Prøv evt. næste gang den dør for dig, at åbne benzindækslet for at udligne det muligvis opståede vaakum, og dernæst at starte motoren igen. Hvis den starter, så er det måske her der er noget råddent.....
                  Vh Ken Kristensen -

Kommentar

Klar igen - tusind tak for hjælpen

Hej

Nu ser det minsandten ud til, at der er kommet stabilt liv i cyklen. Det viste sig faktisk, at det eneste, som ikke rigtig fejlede noget, var den elektroniske tænding, som jo var det, jeg først havde mistanke til.
                    Det var ganske rigtigt det elektriske, - både tændingslås og stort set samtlige samlinger, som var 'syge'.
                    Jeg har også kontrollereet dyserne, og jeg tror, at de ok. Tændrørene har en pæn, lysebrun farve, det burde da vise, at blandingen er ok, ikke?
                    Når jeg nu alligevel var i gang, strammede jeg knastkæden, sådan som det er beskrevet i et andet indlæg her i forum'et.
                    Jeg fandt også ud af, at den enee svømmer var utæt. Den kunne ikke loddes tæt, så jeg bestilte en ny, og i mellemtiden tætnede jeg den tærede med silikone. Det virkede, men jeg kan ikke anbefale det, for selv om benzin ikke kan opløse silikone, bliver det til noget underligt geleagtigt noget. Heldigvis kunne jeg få en ny svømmer hos Ringsted Motor, så nu er jeg altså kørende.
                    Mange tak for al hjælp, - det er utroligt at mærke, at man er del af et fællesskab (næsten som at have fået en ny familie - bare uden svigermor )

Venlig hilsen
                    Jesper

Kommentar

Yep, en gennemgang af alle ledninger, samling med lodning og krympeflex med lim, uden om samlingen til sidst er guld værd. Samle og trykmuffer hører ikke hjemme med alle de rystelser og fugt.

MVH

Kommentar

Working...
                      X