Annoncering

Klap sammen
No announcement yet.

Kobling filer eller er for stram.

Klap sammen
X
  • Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
nye indlæg

• Kobling filer eller er for stram.

Hej med jer :-)

Jeg har fået min XS'er på vejen efter renovering af motoren.
    Jeg har dog et problem med koblingen.

Jeg kan ikke justere den rigtigt, enten filer den, dvs. motoren spinder i koblingen når jeg giver lidt gas, og kickstarteren glider også bare i koblingen når denne bruges.. Eller også er koblingen simpelthen for stram, dvs. jeg ikke kan få den i frigear uden at motoren slukkes, og når den står i gear med motoren gående vil den gerne fremad.
    Altså enten for stram eller for løs.!

Jeg har skiftet koblings kabel, koblings snegl og friktions plader samt trykpladen da et af skrue tårnene var knækket i bunden da jeg købte maskinen.
    Det skal siges at da jeg købte den var koblingen sindsyg stram, men sælger, som jeg har løbende kontakt med, siger at koblingen virkede fint da han havde den. Den kunne ikke starte da jeg købte den.

Ringsted Motor taler om at det er metal pladerne som er skæve, men helt ærligt.. De var meget fine da jeg skilte den ad.
    Jeg har en fornemmelse af at koblings sneglen som er lavet af plastik, giver sig for meget til det kraftige tryk som forfindes på koblings pinden..??
    Måske jeg skulle prøve at montere den gamle og slidte snegl igen for at prøve om den kan holde trykket...

Hvad siger folket herinde..?? Skal jeg virkelig hive olie af og splitte koblingen ad igen.?

Mvh. Henrik

Hej Henrik

Velkommen ombord!
    Først: der findes en del tråde om koblingen og dens evige problemer her i forum, kig der først.
    blandt andet at du ikke behøver, tappe olien af hver gang du skal ind til koblingen, Smid en gammel sofapude på jorden og læg svinet ned på siden, så løber der kun en lille smule ud når du løfter dækslet af. en klud skal man dog have parat. Den originale snegl er også af plastic!

Håber du bliver klar til træffet, måske kan nogen hjælpe dig der?

Nold

Kommentar

Hej Nold,

Ja den originale snegl er plastik, men jeg tænkte at kvaliteten var dalet her fremme i tiden.. Jeg ledte godt lidt i forummet, men fandt ikke lige det problem. Per hos Ringsted siger at den bare skal have nye metal plader, meen kr. 700,- igen for noget som jeg har mine tvivl omkring. Hmm.. Jeg prøver til at starte med, at monterer den gamle snegl igen. Tak for input :-)

Kommentar

Jeg har lige læst lidt i forummet.. Fjedrene kunne det måske være, og så alligevel ikke. Hvis jeg justerer koblingen helt ud dvs. løsner skruen i sneglen helt kan den sagtens holde på uden at skride/file når jeg giver gas i gear, men så kan frigearet slet ikke findes og maskinen skal have lidt gas for ikke at gå ud når den er i gear med koblingen trukket. Derved må jeg sige at fjedrene er stærke nok til at koble den til. Sgu mærkeligt.. En kobling i en gammel mc er der ikke mange ben i, Jeg havde for mange år siden en gammel SR500 og den kobling var der ingen problemer med...

Kommentar

Godmorgen,

Så virker koblingen og jeg fandt fejlen i den nye koblings snegl. Det havde intet med pladerne at gøre..
          Jeg prøvede at sætte den gamle snegl i igen og med den monteret var koblingen meget mere medgørlig. Og hvorfor så det.? Jo, kablet kan monteres på sneglens arm i to forskellige positioner - Yderst på armen og lidt længere ind mod center. På den gamle snegl sad kablet længst ind mod midten og det siger sig selv at ved samme kabel træk i grebet, vil sneglen dreje mere jo længere ind mod midten kablet er monteret.
          Så derfor fik jeg hurtigt flyttet kabel holderen på armen til inderste hul, justeret den og nu kan både frigear findes, kickstarter bruges og koblingen filer ikke ved at give gas.

Mvh. Henrik :-)

Kommentar

Working...
          X