Annoncering

Klap sammen
No announcement yet.

Mellemrør mellem udstødning 1 og 2?

Klap sammen
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
nye indlæg

• Mellemrør mellem udstødning 1 og 2?

I min jagt på ny udstødning er jeg faldet over at man kan få et sæt fra laser, hvor der er forbindelse mellem de 2 potter. På min egen, der skulle være et sæt fra en US model, ligner det at der også har været forbindelse, men er blevet svejst til senere!

Er det en fordel med den forbindelse, både motorgangsmæssigt og lydmæssigt?

Mvh. Thomas

Hele (udstøds)systemet bestående af luftfilter, karburator, motor(pumpen), ventiler, afgangsrør, evt. mellemrør og lyddpotter skal betragtes som et system, hvor hver enkelt del er nøje afstemt i forhold til de øvrige.
    Antager vi nu, at fabriksopsætningen er det mest optimale kompromis (og det er det jo som oftest) mellem ydelse, støj, udslip, motorgang og benzinforbrug, så kan man i princippet ikke ændre på karakteristikken ét sted i systemet uden at forskubbe denne hårfine ballance, og det har altså en pris, der skal betales et andet sted i systemet.
    Denne lille søforklaring kun for at illustrere, at det er vanskeligt at pille en enkelt del ud af systemet og betragte den isoleret. Den skal altid ses i sammenhæng med det system hvori den indgår.

Indtil 1976 kunne XS'erens udstødssystem groft sagt betragtes som to éncylindrede motorer, hvor alt fra luftfilter til røgen bagud var skarpt adskilt for begge cylindre.
    Fra 1976 (hvor visse markeder var begyndt at stille større krav til udslip af støj og møg) indførte Yamaha, sammen med andre potter og karburatorer, så det omtalte mellemrør, eller som det også kaldes resonansrør eller interferensrør (eller undertiden også balancerør, ja, kært barn...), hvor de to lydpotter forbindes med hinanden.

Teorien er, kort fortalt, at de såkaldte interferensbølger - lydbølger af samme frekvens, men i modfase - fra den ene cylinder skulle vandre over i den anden potte og vice versa, og lydbølgerne derved delvis ophæve hinanden.
    Herved opnås en øget lyddæmpning uden at øge modstanden i hele systemet. Skulle den samme dæmpning opnås med to adskilte systemer, som oprindeligt, ville det, alt andet lige, være med et vist moment- eller effekttab til følge (Men ofte vil denne forskel måske ikke have den helt store praktiske betydning).

Så om du skal foretrække et system med mellemrør, er bl.a. et spørgsmål om hvorvidt du ønsker at køre 'street legal'. Hvis du alligevel har tænkt dig at 'pille' ved potterne eller montere andre potter end dem der leveres sammen med systemet, for at få mere lyd, så er hele idéen med interferensrøret jo ligesom gået lidt fløjten. Ses bort fra støjen, går motoren lige godt med og uden. Det er kun et spørgsmål om korrekt tuning af karburatorerne.

Go' lyd

Peter...
    'Best thing I ever rode.' Kenny Roberts.

'They say cockroaches and Keith Richards would be among the few survivors of a nuclear holocaust. The XS would be another.’Brian Tarbox in Classic & Motorcycle Mechanics may 1998.

Kommentar

Tak for det fine svar Peter.. Som sagt har min kørt uden mellemrør, og det vil jeg bare fortsætte med så. Nogle forslag til steder hvor man kan købe forrør?

Mvh...Thomas

Kommentar

Forrør

Rudiger i Tyskland har dem. Link dertil på klubbens forside. Twinns inn.de har dem også.
        På e-bay.de er der en karl der kalder sig" der muede bjørn". Han har mange varer, men jeg kender ham ikke. Tror der er andre her i klubben, der kender lidt mere til ham.

Vil du hellere se og føle på varerne, ved jeg at Per(papa) fra Ringsted motor, også kan levere den slags.

Håber du kan bruge dette til noget, og lad os så lige høre hvad du finder ud af. Vi er et par stykker der også snuser rundt efter forrør og evt. potter med den helt rigtige lyd. Sådan en 2i1 Motad er der ikke meget gang i......
        Gert.
        Der er ikke meget ved at køre på motorcykel, men
        nogen skal jo gøre det....

Kommentar

forrør

De originale forrør er dobbeltvæggede i modsætning til de u originale
          de uorginale bliver meget let blå.
          Jeg har sent mine orginale til omforkromning, det ved jeg Per også arbejder i.
          Mit forslag restaurer de gamle.
          Twins inn sælger returerede rør har jeg set.
          God lyd Ulrik

Kommentar

Problemet er at det system jeg har nu er svejst sammen, så jeg kan ikke splitte forrør og potte af

Tak for tippet om de uorginale forrør.

Mvh...Thomas

Kommentar

Rigtige forrør?

Jeg har kigget på twins-Inn. Der kan jeg få forrør for 209 Euro. Er det de rigtige forrør, altså bare standard, så jeg f.eks kan sætte en Dunstall potte på?
              Går ud fra det er et sæt for 209 Euro..

Mit tyske er elendigt....

Det er dem der hedder,
              BSM Krümmersatz, Einwandig, 38mm, wie Orginal, Chrom. ArtikelNr. AU032

Mvh.... Thomas

Kommentar

Übersetzung

Jo, der står det er for et sæt - altså 2 stk. De skulle umiddelbart kunne erstatte de originale, men du skal dog være opmærksom på, at de ikke er dobbeltvæggede som de originale.
                Prisen er tilsyneladende under halvdelen af hvad den danske importør forlanger, og så vidt jeg er orienteret, er BSM kvaliteten udmærket hvad angår krom og forarbejdning iøvrigt.
                Der er et link her til fabrikantens hjemmeside:http://www.bsm-exhausts.com/
                Der står de er 38 mm, det svarer til 1œ", og ja, du kan f.eks. montere en Dunstall potte herpå.

Mvh Peter...

'They say cockroaches and Keith Richards would be among the few survivors of a nuclear holocaust. The XS would be another.’Brian Tarbox in Classic & Motorcycle Mechanics may 1998.

Kommentar

Ok, Peter.

Jeg takker.

Jeg syntes også det var ret billigt, og det er jo vildt alle de stumper de har dernede! Vil du skyde på et par større størrelse dyser der skal i karbo`en, hvis jeg nu skifter til Dunstall potten?

Mvh...Thomas

Kommentar

Dyser & potter

Vil du skyde på et par større størrelse dyser der skal i karbo`en, hvis jeg nu skifter til Dunstall potten?
                    Det kan jeg af gode grunde ikke rigtig mene noget kvalificeret om. Når du skriver Dunstall potter, så formoder jeg, at der er tale om replika, kopi, efterligning, eftersom den sidste originale Dunstallpotte formodentlig blev langet over disken engang i midtfirserne. I dag er der imidlertid indtil flere fabrikanter, der forsøger at følge efterspørgslen ved at fremstille potter af den såkaldte Dunstall type. Men indmaden (og dermed modtrykket) kan jo være ganske forskellig. Jeg har set, at på nogle typer kan pipetøjet ligefrem demonteres, således at lyd og dæmpning og dermed også modtrykket kan justeres og varieres efter kørerens preferencer.
                    Og så ved jeg jo i øvrigt heller ikke hvad der sad på cyklen før, og om den allerede er blevet dysset om. Det er slet ikke sikkert, at det er nødvendigt, men der er ikke andet at sige, end at du må prøve dig frem.

Mvh Peter...

Kommentar

Guten Heute Leute!

Einwandig betyder enkeltlags rør selvom der står "som Original".

Freundliche Grüsse!

Nold

Scheisse Insel

Ps selvom det er svejset sammen kan man vel godt save det fra hinanden igen med en nedstrüger?

Kommentar

Rohypnol

Teufel und donnerwetter. For h...... Nold. Hvad har du nu taget at sove ind på.

Einwandig betyder enkeltlags rør selvom der står "som Original".
                        Yes, men tror du da ikke at Thomas han fattede følgende udgydelse første gang?:
                        De skulle umiddelbart kunne erstatte de originale, men du skal dog være opmærksom på, at de ikke er dobbeltvæggede som de originale.
                        Hvis ikke må jeg lære at udtrykke mig i klarere vendinger. Sorry, min fejl.

selvom det er svejset sammen kan man vel godt save det fra hinanden igen med en nedstrüger?
                        Jo, sav du bare løs. Alt kan samles fra hinanden. For de fleste opstår problemet først når stumperne skal samles ad igen på en æstetisk forsvarlig måde.

Ha' en go' dag. Sov nu bare videre og se nu at få udhvilet inden d. 27. juni.

Mvh
                        Det koleriske brokkehoved.

P.S.: Jeg ville have brugt en smiley mere, men programmet aksepterer åbenbart ikke brugen af mere end 4 smileyer!
                        Last edited by klentz; 11-02-2008, 11:31.

Kommentar

Dyser/ Udstødning

Jeg skiftede fra de originale til dem der hedder Dunstall Cone. Ca 1100 for et sæt.
                          De ligner de originale nogenlunde er dog lidt kortere. Lyden er ok dvs. de larmer ikke mere end de originale, og jeg har ikke dyset om, den trækker fint gennem hele omdrejnings feltet.
                          VH Ulrik

Kommentar

Save...

Selvfølgelig kan jeg save pisset over, bare lidt synd, nu når det er et sæt...

Så må jeg købe et par uorginale og vente på de bliver blå

Det kripler jo helt vildt i fingrene, nu når det var forår i weekenden!

..MVH Thomas

Kommentar

Uha....!

Har I set denne udstødning?....Den lyder interessant

Megaton-Auspuff på Twins-Inn..

Se lige youtube : http://www.youtube.com/watch?v=7DYHpPArwFI

Mvh...Thomas
                              Tilføjede filer

Kommentar

Working...
                              X