Annoncering

Klap sammen
No announcement yet.

Seriøs tuning!!!

Klap sammen
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
nye indlæg

Kik kik

Ak ja, ikke blot skal man se sig for, man skal dæleme også tænke sig om....
    Nå men det ser jo lovende ud. Så kan vi jo bare vente på flere billeder.

Jeg har bare liige et tillægsspørgsmål til computernørderne ( nu bevæger vi os længere og længere væk fra emnet men alligevel): Efter hvilken systematik er folk listet i listen? det er ikke medlemsnr, det er ikke navn, det er ikke postnr, det er ikke... Så det er lidt besværligt at lede i listen. Nu er min pc heldigvis synsk så den havde sat TXT øverst på listen, så det var ikke svært. Bagefter prøvede jeg så at tænke på Klentz og siden migselv, men det virkede altså ikke?
    Nold

Kommentar

Mere profilering

Hej bror bips!
      Rækkefølgen er listet efter 'sidst redigeret'. Det smarte ved det er, at man altid kan se, om der er kommet noget nyt, siden sidst man checkede.
      Så når nu du får taget dig sammen til at skrive lidt om dig selv, og lægge et par billeder ud til offentlig beskuelse, så rykker du op øverst på hitlisten, indtil der er et andet hoved, der overtager førertrøjen.

Gut låk

Peter...
      Last edited by klentz; 10-05-2007, 14:48.
      'Best thing I ever rode.' Kenny Roberts.

'They say cockroaches and Keith Richards would be among the few survivors of a nuclear holocaust. The XS would be another.’Brian Tarbox in Classic & Motorcycle Mechanics may 1998.

Kommentar

Tak

Ååår, sejt manner. Som du har lagt mærke til er jeg begyndt lidt. Ska do ha soja i rullen?

Nold

Kommentar

Voldsom Velo

Ja, ja, du kommer efter det. Den gejstlige profil er vel inspireret af Runes voldsomme velo.

Peter...

'They say cockroaches and Keith Richards would be among the few survivors of a nuclear holocaust. The XS would be another.’Brian Tarbox in Classic & Motorcycle Mechanics may 1998.

Kommentar

tuning

Hej venner
            prøv lige at tjekke www.palmatuning.co.uk
            seriøs tunning og en del tips jeg ikke kendte.
            SES Ulrik

Kommentar

Kenny Roberts styrer!

Hej Rune TXTracker!

Da du nu øger slagvolumet radikalt (ca. 45 %) og, som jeg forstår det, samtidig kompressionsforholdet, er jeg lidt nysgerrig efter at vide, hvorvidt du har gjort dig nogle overvejelser - tilsyneladende i overensstemmelse med tidens trend, når vi taler om seriøs tuning af XS'eren - i retning af at faseforskyde krumtapslagene for at udballancere førsteordenskræfterne, og dermed eliminere en stor del af vibrationerne.

En paralleltwin kommer jo nemt til at minde om en pladevibrator med parkinsons, så snart slagvolumet kommer meget over de 650 cc, eller kompressionsforholdet øges, med mindre der gøres kompenserende tiltag.

Også her er der jo ikke meget Wankel over XS'eren , når lige der ses bort fra oliepumpen forstås, som jo faktisk godt kan lede tankerne i den retning.

Eller vil du bare klare den med stiv 'arm', hvide fingre og loctite ad libitum?

Mvh Peter...

Kommentar

Jeg er rystet......

Hvis du faseforskyder krumtappen er det jo ikke en paralleltwin mere! Så er det jo bare en 0-graders V-motor med deraf følgende vulgær prærietraktorlyd. Spørg hr Yamaha hvad han ville synes om at man erstattede stregene i et af hans klaverer med hegnstråd? Paralleltwinens eneste store fortrin fremfor andre motorcykelmotorer er og bliver den smukke lyd. Med fare for at være vulgær (i kan jo hævne jer på træffet) vil jeg hermed overlade (overtale?) også klubbens kvindelige medlemmer til at udtale sig om fordele og ulemper ved vibrationerne (puuuh!)

Nold ( i (endnu) et overstadigt øjeblik )
                Last edited by Nold; 28-05-2007, 20:05.

Kommentar

Shake it, baby!

Ja, du er sikkert rystet, Nold. Ellers bliver du det forhåbentlig når du høvler derudaf på en 9œ'er paralleltwin.

Mit indlæg skulle så absolut ikke opfattes som en anbefaling af, eller en forsvarstale for, diverse kløvede og skævvredne motorkonstruktioner. Det var udelukkende nogle strøtanker omkring seriøs motortuning (og måske lidt et indspark til en diskussion), og i boulevardræs og imponatorcruise gælder jo alle regler og kneb.

Jeg må som en kendt sportsmand/biker (ikke mig, men en anden) bekende (frit citeret): "Jeg har indtaget alkohol - Jeg har nydt cigaren (også den stærke) - Det har gennem en årrække været en del af min hverdag....og jeg er stolt..- øhh.. undskyld... " (det var vist et sidespring).

Nå, men når det gælder 'the real deal', så er jeg selvfølgelig enig, med den tilføjelse, at en optimal, pålidelig og velfungerende paralleltwin altid er på 650 cc (+/- et par genstande).

Som bekendt er der jo ingen, der har formået at bryde fysikkens love og fremstillet en velfungerende paralleltwin på mere end 650 cc, uden 'hvide fingre', med mindre der er benyttet mere eller mindre ufine kompenserende tiltag, så som:
                  1. at sænke kompressionen.
                  2. benytte primitive gummislaskikum ophæng med fint navn.
                  3. anvende forskellige roterende aksler, kæder, snurretoppe og andet isenkram i krumtaphuset, der enten æder de ekstra heste, som den øgede slagvolumen skulle give og/eller virker selvdestruerende, og altid bryder med filosofien bag en enkel, simpel og stilren 'no nonsens' motor.
                  4. fifleri med faseforskydning og stadig misbruger og slår plat på betegnelsen 'paralleltwin'.
                  5. en kombination af flere af ovenstående tiltag.

Når det høres og føles rigtigt, er du ikke i tvivl. Og dybt i vore hjerter gemmer vi jo alle på et XSemplar af den ultimative XSponent for den mest XSeptionelle, XSellente og XStravagante paralleltwin, der er skabt.
                  Men drejer det sig derimod om at prøve nye grænser af, det muliges kunst, ja, så må æstetikken undertiden vige for nye landvindinger, og det er i den forbindelse selvfølgelig tilladt, at foretage XStreme XSperimenter. Men det er jo nok et helt andet ballgame.

Før jeg går helt i XStase, må jeg hellere foretage min XSit
                  Peter...
                  Last edited by klentz; 29-05-2007, 11:43.

Kommentar

Hey, nej, der bliver ikke faseforskudt, jeg har läst om det, og en kammerat körer klassisk räs på en Norton Commando hvor det er gjort.. Den samme kammerat har også en gadeNorton på 920 kubik, og den går silkeblödt og er ekstremt hårdt tunet (titaniumplejlstänger, 12.5:1 komp, hemmelige forbrändingskamre osvosv)..
                    Han har väret i Assen på den og Isle of Man (inklusive Burnout foran Ace Cafe)uden problemer..

Så min holdning er at hvis man er meget nöje med afbalanceringen af motoren, så kan man slippe for mange af de värste vibrationer.. men der bliver nok alligevel lavet fingergymnastik ved rödlysene for at få blod tilbage i dem..

Desuden har jeg jo köbt krumtappen, og den er parralel..
                    Undskyld ä og öŽerne, men jeg er i sverige på arbejde..
                    Status i öjeblikket er at der bliver arbejdet på TX stellet og lavet motorbeslag..
                    Billeder kommer når jeg lige får taget mig sammen..
                    Last edited by TXTracker; 31-05-2007, 12:16.
                    Rune, Horn County Outlaws

Kommentar

Noget om en antivirus mc.

Hej!

Jeg kan jo ikke skjule, at jeg er vildt spændt på at høre mere om Runes erfaringer med ombygningen og især tuningen af XS motoren. Forhåbentlig ender det også ud med et belastningsdiagram efter en tur på rullefeltet.

Nu kan jeg jo desværre heller ikke dy mig for at bjeffe lidt op, når jeg lægger sanser til skamløs ros af konkurrerende mærker. Sorry boys, men det kan vi ikke lade stå ukommenteret, og så er min mission her på klumpen (og i dette forum især) nu en gang at holde XS fanen højt.

Det flg. skal hverken opfattes som en nedgøring af andre mærker eller de personer, der betjener dem; men den omtalte engelskmand er formodentlig netop den med elastikophænget, som, hvis det er korrekt justeret, rigtignok ikke overfører væsentlige vibrationer ved høje omdrejninger.
                      Jamen, er der da slet ingen ulemper forbundet til det? Jo da, alt har sin pris, ellers blev det jo nok også benyttet af alle andre. Ulempen ved det omtalte isoslastik princip er, at det har ry for at betale tilbage med renter ved lave omdrejninger, hvor vibrationerne ligefrem forstærkes (og det er jo i bundtrækket, at paralleltwin'en har sin orgasmiske force). altså fint med fuld rulle på highwayen, men kræver nyrebælte og giver synsforstyrrelser ved cruise og bykørsel (og er iøvrigt helt uegnet til sidevognskørsel, hvis man ellers skulle have de intentioner).
                      Men selvfølgelig, hvis man herretuner, så er det vel også for at fyre den af!

Titanium plejlstænger og hemmelige forbrændingskamre(? Interessant. Jeg skal nok undlade at spørge her i forum, for så er det jo ikke hemmeligt længere, men du kan hviske mig det i øret en gang) gør helt sikkert underværker. Titanium begrænser jo bl.a. den frem og tilbagegående vægt, og man kan jo her lige indskyde, at en gademaskine som f.ex. Yamaha YZF-R7 (uden sammenligning iøvrigt) som standard har titanium plejlstænger og endvidere titanium ventiler (5 stk pr. cylinder), så det er måske så småt på vej til at blive tidens standard.

Hårdt tunede limeys, som den omtalte, har for resten det tvivlsomme ry, at fordre en hovedrenovering af de nedre dele for hver 1500-2000 km. Krumtap, lejer og gearkasse lever her slet ikke op til det potentiale der ligger i XS'erens skudsikre bund.

Dette bare for at pointere hvilket fortræffeligt valg som Rune har gjort, da han valgte hvor han ville lægge sine ressourcer.

Ryff..!

Peter...

Kommentar

Citat: Hårdt tunede limeys, som den omtalte, har for resten det tvivlsomme ry, at fordre en hovedrenovering af de nedre dele for hver 1500-2000 km. Krumtap, lejer og gearkasse lever her slet ikke op til det potentiale der ligger i XS'erens skudsikre bund.

Især ikke gearkassen!

Nold

PS: men rammen taler vi slet ikke om, vel?

Kommentar

NorYam

men rammen taler vi slet ikke om, vel?
                          Nææ, for så kunne vi jo let rode os ud i noget værre snavs. For der var vist engang noget med en hollænder, der parrede en XS motor og en modificeret Norton havelåge (den de kaldte fjedersengen), og så kørte ræs med bastarden.

Peter...
                          Tilføjede filer

Kommentar

Opdatering..
                            Jeg har købt lidt guf på ebay..
                            43x37mm (+2mm for begge)titaniumventiler med tallerkner og retainers også i titanium..
                            specialslebet knast passende til ventilerne..
                            Et rack med 3 Mikuni TM38mm fladspjældskarburatorer der skal renoveres (2+1i reserve)
                            Der kommer lidt billeder når delene lander fra over there..

Kommentar

Samlermani

ja ja nu ikke så meget henholdende snak! Bare se at få kastet det sammen! Der er ikke længe til træffet! Hvis du kommer og fyrer den af kan vi jo spare pengene til bandet, så bliver der rigeligt med musik....

Nold

Kommentar

så gik jeg død..

Hey, tomme tønder buldrer jo mest, må jeg indrømme..
                                Jeg har af forskellige årsager tabt sutten mht til det her projekt og MC overhovedet, det har taget mig lang tid at erkende det overfor mig selv, så det er sat til salg i kramboden..
                                Jeg håber der er en anden der har lyst til at bygge storkubikmotor, og jeg vil følge det med stor interesse..

Kommentar

Working...
                                X