Annoncering

Klap sammen
No announcement yet.

Revne krumtaphus

Klap sammen
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
nye indlæg

• Revne krumtaphus

Hej

Ak og ve, endnu en gang har jeg brug for lidt ekspert hjælp.

Jeg har haft lidt problemer med at min XS'er har smidt lidt olie, siden jeg skilte den nederste del motoren (gearkassen) ad for snart 1,5 år siden. Når jeg havde været ude at køre, lå der en 2 krone med olie når den havde stået en time eller to. Når motoren først var kold dryppede den ikke. Jeg kunne lokalisere at det kom fra venstre side af motoren. Efter at have tjekket alle pakninger (bag ved rotor, output gearkasse, koblingspind og selve pakfladen mellem blokkene) havde jeg ikke fundet nogen utætheder. Nu skilte jeg så venstre side ad igen, og her opdagede jeg at der var en revne i den "prop" som er svejset i oliekanalen til skiftegaflerne (se billede. Det er ikke min motor, men et billede fra google). Jeg tror muligvis at det er her at olien kommer fra. Proppen/revnen sidder lige bag ved kæden, som så har sørget for at fordele olien rundt i hele skjoldet. Det har nok også været derfor at det har været meget svært at se hvor olien kom fra.

Er der nogen som har haft en motor med en revne der?

Kan man lodde dette (durafix eller lignede) eller skal det svejses? Eller er der andre alternativer til at lave dette?

Mvh
    Daniel J

Tilføjede filer

Hej Daniel

Nu viser du os jo ikke selve revnen, ligesom du ikke er helt sikker på, hvorfra olielækken kommer. Jeg vil anbefale dig at udelukke omtalte revne, ved f.eks. at lime den til med noget kemisk metal så som den fra plastic padding eller lign. (tåler både olie og varme).

Mest almindelige olielæk fra venstre side er som bekendt fra koblingspinden. Det kan være svært at se, da den ikke lækker når den står stille.

Husk også at kontrollere, at de 6 små skruer i dækslet til startermotorens reduktionsgear er spændt. Har før set læk herfra.

Hvis den kun lækker så lidt, som du antyder, kan du jo endelig også lade det være; det holder kæden smurt.
    'Best thing I ever rode.' Kenny Roberts.

'They say cockroaches and Keith Richards would be among the few survivors of a nuclear holocaust. The XS would be another.’Brian Tarbox in Classic & Motorcycle Mechanics may 1998.

Kommentar

.

Hej Klentz

Endnu en gang tak for dine råd!! Dem har jeg vist fået en del af efterhånden

Jeg er faktisk også noget frem til at lime. Jeg har fået fat i noget JB weld, som skulle kunne klare temperature og have god vedhæftning på alu.

Koblingspinden er jeg næsten sikker på at det ikke er. Der er både ny koblingspind, bøsning og pakdåse.

Startermotordækslet tror jeg heller ikke er problemet. Olien kommer helt sikkert højere oppe fra.

Haha, jeg har også overvejet at lade det være som en slags custome made automatisk kædeolie doserings anordning. Min frygt er dog at "proppen" falder/knækker helt af en dag mens jeg kører, og så tømmer olien uden jeg at opdager det...

Jeg må i gang med noget JB weld.

Jeg skal nok lig få taget et bedre billede næste gang jeg er ude ved den. Jeg vil også lige få fulgt op på om det kemiske metal/epoxy virker på kort/længere sigt.

Kommentar

krumtaphus

Hej Daniel
        Går det helt galt, har jeg en komplet motorblok stående.

høje parader og lav profil Ulrik 20342517

Kommentar

banke banke

En nødløsning kunne også være at give den nogle små kørnerprikker tæt op ad revnen og se om det kunne tvinge revnen lukket.

Nold

Kommentar

.

Tak for jeres svar/råd Nold og Ulrik.

Tak for det Ulrik, jeg venter dog lige med at skille ad endnu. Men måske på et tidspunkt

Jeg fik prøvet med kemisk metal, men inden jeg påførte det motoren var der dog ikke noget olie i området => Så min teori var nok ikke korrekt i forhold til hvor olielækagen stammer fra. Oliedryppene er der i hvert fald stadigvæk.

Jeg tror måske ikke, at jeg ikke har været god nok til at få flydende pakning omkring den "plastikprop" som indsættes mellem de to dele af krumtaphuset ved oliekanalen. Jeg synes ellers, at jeg var grundig, men det har åbenbart ikke været godt nok. Jeg var lidt forsigtig med den flydende pakning da jeg satte proppen fast, da jeg var bange for komme for meget på, som ville kunne risikere at sætte sig fast længere ned i oliekanalen. Måske for forsigtig... Som sagt er det svært at se hvor olien stammer fra, så ud fra udelukkes metoden syntes det kun at kunne være der. Jeg ved i hvert fald ikke hvor ellers det skulle komme fra.

På nuværende tidspunkt tror jeg, at jeg lader det være, og kalder det udvendig smøring Det er ikke generende nok til, at jeg vil skille motoren ad igen.

Endnu en gang tak for hjælpen!
            Last edited by bandholtz; 15-06-2016, 13:40.

Kommentar

Min havde samme smøreanordning. Det var det flydende pakning imellem top og bund der ikke var påført ordentligt da jeg samlede motoren igen efter den havde været skilt. Så en grundig afrensning og ny flydende pakning på og den blev helt tæt. Helvedes svært at se husker jeg. Det var kun når motoren skulle yde det blev trykket ud. Jeg var 99% sikker på det var koblingspind og pakning, da det var lige der det svinede mest.

MVH

Kommentar

Working...
              X