Annoncering

Klap sammen
No announcement yet.

Mislyd - Gearkasse?

Klap sammen
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
nye indlæg

• Mislyd - Gearkasse?

Hej igen
    Håber alle har nydt den sommer som tydeligvis er forbi....

Min kære XS'er har desværre fået en mislyd som kommer fra venstre side, ned fra gearkassen/kæden bad dækslet. Jeg kan simpelthen ikke lokalisere hvor præcist den kommer fra. Lyden er der kun i 3 gear, når jeg slipper gassen og motorbremser. Lyden kommer fra omkring 2500 omdrejninger og forsvinder igen ved 1500 omdrejninger. Jeg kan også fremprovokere lyden ved at f.eks skifte fra 2 gear til 3 og så holde koblingen lige på koblingspunktet. Lyden kan bedst beskrives som en KLUNK, KLUNK, KLUNK lyd. Det er ikke højt, men helt sikkert en lyd som ikke har været der før. Motorcyklen trækker fint og lyden er der ikke i 3 gear når jeg giver gas eller cruiser.

Det skal siges at jeg har kørt fra KBH til jylland og tilbage igen, og bagefter opdagede jeg at kæden var noget løs. Så den har jeg strammet op, men det har ikke hjulpet det helt store. Lyden er lidt lavere og kom før fra 3500 til 2000 omdrejninger, men det interval har som tidligere nævnt ændret sig efter opstramningen.

Kædekitet på cyklen har kun kørt 5000 km, og jeg skal indrømme at jeg måske ikke har været alt for godt til at smøre det, men det er dog blevet smurt nogen gange.

Jeg har tjekket kæden for stive led, og trukket i den ved det bagerste tandhjul for at se hvor meget jeg kunne hive den væk fra tænderne=næsten ingen ting.

Jeg har tjekket alle motorbeslag, bagsvinger osv. To steder fandt et par bolte som var løse men det er blevet strammet op. Det har ikke hjulpet.

Er der nogen som har nogen ideer/forslag til hvor lyden kunne komme fra? Jeg vil helst udelukke alt andet, inden jeg piller motoren ud, og åbner til gearkassen.

På forhånd tak

Mvh
    Daniel J

klunk

Prøv at se på indersiden af dækslet om man kan se at kæden har ramt noget, det burde kunne ses. Ellers kunne jeg være bange for et knækket tandhjul i gearkassen.

Nold

Kommentar

...

Tak for det Nold.
      Ja det ender nok med at jeg må have motoren ud så.. Så finder jeg da også ud hvordan den nederste del af motoren ser ud. SÅ bliver det nok heller ikke det sidste indlæg jeg kommer til at lave det her efterår/vinter

Er det ikke rigtig nok forstået at jeg kan vende motoren på hovedet, og skille bunden af krumtaphuset ad, uden at skulle røre den øvre del af motoren?

Jeg synes dog stadig at det er lidt mystisk at lyden kun kommer under deacceleration.. Ved fuld hane er der ingenting.. Jeg har også prøvet at sætte den i gear (med motoren slukket) og rullet den frem og tilbage i de forskellige gear for at se om jeg kunne mærke/høre noget. Uden resultat

Kommentar

..

og knastkæden er ikke løs??
        men - ellers er det noget at få den skilt ad og tjekket..
        det tager jo ikke alverdens tid at pille motoren af...
        / ---

“It is better to keep your mouth shut and appear stupid than to open it and remove all doubt.” Mark Twain

Kommentar

ide

Hej Daniel
          Jeg ville tage begge bundpropper ud og se om der hænger spåner eller tænder på magneten.
          Hvis ja ,er der korrekt at du kan komme til gearkassen nede fra.
          Jeg har i øvrigt et par stykker liggende komplet uden spor af slid til den nette pris af 1000 kr
          skulle du få brug for det.
          VH Ulrik 20342517

Kommentar

..

Jeg takker for inputs. Jeg fik en mekaniker til at køre på den, og han mente det var noget inde i gearkassen, så nu splitter jeg den ad her i løbet af vinteren.
            Tak for det Ulrik, afhængigt af hvad jeg finder ud af hvad der er galt, så kunne jeg meget vel godt være interesseret i sådan en bandit
            Igen tak for hjælpen

Kommentar

.

Her kommer en lille opfølgning:
              Jeg fik splittet motoren ad, og det viste sig simpelthen at det var en tand på 3 gearet som var knækket af.
              Tak for hjælpen
              Tilføjede filer

Kommentar

.

... Og forresten er der så ellers nogle ting jeg bør kigge efter, nu da jeg har åbnet? Nogle gode fif? (jeg har tjekket de ting jeg kan i forhold til haynes)

*Hvordan tjekker jeg om skiftegaflerne er okay? Jeg synes ikke rigtig at der er beskrevet noget i Haynes.

*Nu ved jeg godt at den kære xs'er er berygtet for at kan være svær at finde neutral, og det har da også være tilfældet med min. Det har f.eks. altid været umuligt at skifte fra 1 til neutral. Det skulle altid gøres fra 2 gear. Er der noget jeg kan gøre for at forbedre dette? Måske bare gøre det en lille smule bedre.
                Tilføjede filer

Kommentar

Dejligt, og bedre hvis du så også finder tanden.... Eneste sted det er billigere end tandlægen.

Nogen modificerer indgriber fjederen når nu der er åbnet. Dette hvis du har en maskine med selvstarter. Find guide på nettet.

Er din kobling i orden. Ingen slør i krumtap lejer.

MVH

Kommentar

Ja jeg skal have kigget efter tanden, men umiddelbart frygter jeg lidt at den er blevet spist. Der var i hvert metal i filteret og ved magneten (noget mere end normalt)

Tak det vil prøve at søge efter!

Koblingen er blevet gået igennem, og her var alle mål inden for tolerancer.

Er det muligt at tjekke krumptaplejerne når jeg ikke har skilt toppen ad? Jeg har tjekket den for sidevejs slør, men vertikalt synes jeg ikke rigtig at jeg kan tjekke?

Kommentar

Working...
                    X