Annoncering

Klap sammen
No announcement yet.

kompression

Klap sammen
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
nye indlæg

• kompression

Hej
    Forsøgte lige at starte min projekt cykel for første gang, men uden resultat.
    Skal til at kikke på om der er gnist og på det rigtige tidspunkt.
    Tog lige kompressionen 6,7 og 7,9 bar hvad skal den være
    ( kan ikke finde det i biblen umiddelbart)
    og er forskellen ikke for stor?
    Høje parader og lav profil
    Ulrik

Lavtryk..

Så vidt jeg husker ligger en helt ny xs'er på 150 psi, en mellem god på 125 til 140 psi. Og en lav ligger omkring 100 psi. Derudover må der ikke være mere end 10 % forskel på cylinderne.
    Dine ligger på 97 psi (6,7) og 114 (7,9). Dvs for lav på den ene og for stor forskel..
    Der findes nogle teknikker til at finde ud af hvorfor kompressionen er lav. Bla kan man hælde en smule olie i tændrørs hullet og lave testen igen. Hvis tallet stiger, er det ringene og cylinderen den er galt med. Hvis tallene er uændret er det ventilerne der er utætte.
    Her er sikkert nogen der kan skrive noget mere præcist, men det her er sådan jeg har forstået det..

God arbejdslyst! Der er videoer på youtube af en der renoverer toppen hvis det kunne være en hjælp.

Lasse

Kommentar

Lasper01, jeg har før spurgt, men mindes ikke at have fået svar. Min måler lidt over 120 i kold tilstand, og ca.150 driftvarm. De tal du opgiver, er det ved kold eller driftvarm. Det er jo lidt svært at måle når den ikke vil starte.

Jeg lavede på et tidspunkt denne artikel

http://www.yamahaxs650.dk/Om/XS_Kompression.aspx

Jeg retter den gerne til hvis der kommer guldkorn til, eller oplysninger jeg har misforstået.

MVH

Kommentar

Man skal måle kompression på en driftsvarm maskine og nu har jeg fundet tallene:
        under- 100 psi dårlig
        100/125 psi god
        125/150 psi rigtig god

Har læst at ved en kold motor skal man trække 5 psi fra men det lader ikke til at holde stik i forhold til PeterRs tal..

Kommentar

Jeg har spurgt andre medlemmer, men mit mysterie bliver vist aldrig besvaret. Seneste har jeg samlet sammen, og fundet dette

http://www.xs650.com/forum/showthread.php?t=27910

og også set på 3 andre sider at den skal være varm.
          Denne siger lad motor køre i 2-3 minutter. Men det var dog nogle enorme tal de får. Ift. manualen der siger ca. 150, så er 171 meget højt syntes jeg.

Jeg har nogle specielle højkrompressions stempler fra dunstall liggende, de ville måske komme der op, men jeg kan ikke skaffe ringe til dem.

Jeg har kun haft interessen for emnet fordi den aldrig har været så startvillig. Men det hjælper over tid efterhånden som jeg bliver bedre til justeringer. Den skal jo også lige køres til, den er jo kun 35 år

Kommentar

http://www.xs650.com/forum/showthread.php?t=14838 Der er også en udmærket gennemgang af proceduren i dette link.
            Last edited by klentz; 01-12-2013, 12:44.
            'Best thing I ever rode.' Kenny Roberts.

'They say cockroaches and Keith Richards would be among the few survivors of a nuclear holocaust. The XS would be another.’Brian Tarbox in Classic & Motorcycle Mechanics may 1998.

Kommentar

Og spørgsmålet står stadig ubesvaret ift. den guide der her henvises til, driftvarm eller kold. Sådan en maskine som eks. din Klentz, har du kold/varm tal for den ?. Der står op til 160, men det kan da næsten ikke være med kold motor eller hvad !!.

Kommentar

En kompressionstest foretages med driftsvarm motor, og der passer de tal vist meget godt. Den kan jo også godt blive højere, hvis der er mange koksaflejringer på stempeltop/cylinder og i topstykke.
                'Best thing I ever rode.' Kenny Roberts.

'They say cockroaches and Keith Richards would be among the few survivors of a nuclear holocaust. The XS would be another.’Brian Tarbox in Classic & Motorcycle Mechanics may 1998.

Kommentar

Working...
                X