Annoncering

Klap sammen
No announcement yet.

Tændingsvanskeligheder

Klap sammen
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
nye indlæg

Jeg har lign. problemer og skal lige høre :

Nu er det en 1977 og så er det vel en BS38 karburator der sidder på den.

De der omtalte o ringe hvor sidder de ?. Dem mindes jeg ikke at have mødt. På min sidder en luftskrue, en fjeder og det er det.

MVH

Kommentar

Oprindeligt indsendt af PeterR Se indlæg
      Jeg har lign. problemer og skal lige høre :

Nu er det en 1977 og så er det vel en BS38 karburator der sidder på den.

De der omtalte o ringe hvor sidder de ?. Dem mindes jeg ikke at have mødt. På min sidder en luftskrue, en fjeder og det er det.

MVH
      Det har du helt ret i. Det er kun på BS34 der sidder en O-ring.
      Tanketorsk fra min side, beklager!
      Venligst
      Johnny Nielsen

Kommentar

Det er helt i orden, der er også mange modeller, og sådan en BS38 er opbygget af mange små dele, så jeg kunne jo (det havde jeg faktisk håbet) have overset en lille o ring.

Kommentar

kalibrering

Som johnny skriver, er forudsætningen for jævn motorgang korrekt indstilning af ventiler/tændning og karburator.
          Skift dine tændrør til to ens i korrekt varmetal.
          Du skal være omhyggelig med indstilling af din svømmerstand, eftersom den har ind flydelse på din blanding fra tomgang og til ca 1/8 del gas.
          Tjek dine luftfiltre inden justering af din blanding.
          Derefter skal du kalibrerer dine kaburatorer, det kan også have indvirkning på den dårlige gasrespons du har.......

Kommentar

Kalibrering

Hej Torben.
            Du bringer muligheder på bane som jeg ikke har forstand til at tolke. Jeg har skiftet til anviste tændrør, indstillet svømmerstand, så karburator ( højre ) ikke løb over, og var ret beset tilfreds. Ligeledes har jeg skiftet o-ringe bag luftskruer, men motor går stadig ikke som den skal. Du har fingeren lige midt i såret, hvor du skriver, at svømmerstanden har indflydelse på motorgang den første 1/8 af gasgivning. Venligst forklar indstilling af svømmerstand og kalibrering af karburatorer, så udførligt, at en stenaldermand ville udbryde ----- Ack so.

Kommentar

Kalibrering...

Livet er da en jammerdal, hvad?
              Med kalibrering af karburatorer tror jeg at der menes synkronisering....Ret mig hvis jeg tager fejl...
              Det betyder, i al sin enkelhed (tø hø), at de skal trimmes sådan at de "trækker" ens, d.v.s. at de laver samme vakuum....
              På de "knallertkarburatorer" der sidder på min, (Mikunier 34 mm), sidder der en studs, som oprindelig blev brugt til at åbne en vakuumstyret benzinhane.
              De kan snildt nok bruges til at forbinde til en form for et vakuummeter og så kan justeringen ellers begynde...
              Jeg er ikke sikker på om de forskellige typer karburatorer justeres på samme måde...De er jo ikke opbygget på samme måde...Her må vi ty til de mere erfarne....
              Man kan købe div. manometre der kan løse opgaven, men en vandslange ført i et U, med noget vand i og så et par lange slanger der kan forbindes til evt, vakuumudtag så er du godt på vej...Her viser vandstanden nøje forskellen i vakuum....
              Lyder det helt kryptisk, så kan du evt. få en tegning eller et par billeder af det fine grej jeg bruger..

Svømmerstanden har du jo været i gang med....Måske var det ikke helt nok at de blev kureret for gennemløb?
              Min egen erfaring siger mig, at det kan være noget pokkers drilsk noget, at ramme den korrekte svømmerhøjde....Sorry...
              Gert.
              Der er ikke meget ved at køre på motorcykel, men
              nogen skal jo gøre det....

Kommentar

kalibrering...

Hej Svenaage

Beklager - hvis jeg har udtrykt mig forkert, det var mere ment som en opsummering og et forsøg på at hjælpe...
                Når du har karburatorene afmonteret, tjek for slidmærker på dine nåle der skal ikke meget til før det driller din motorgang,hvis der er slidmærker skift både nål og brønd og du vil kunne mærke en stor forskel derefter..

Lad os starte med indstilling af svømmerstand.
                Karburatorene ligger du på et bord med bunden opad, derefter afmontere du svømmerhusene og tager pakningerne af.
                Nu tager du en skydelære og måler fra øverst på svømmeren og ned til pakfladen, ikke på kanten, men der hvor pakningen ligger.
                Der skal den måle 24 mm + -1mm.(38mm Mikuni) 1 mm har en del betydning for dit blandingsforhold.

Gør den ikke det, bukker du den lille "tang" der sidder midt på svømmeren, til du har ramt det rigtige mål.
                Her er det vigtigt at du er omhyggelig når du måler.
                De 24 mm, er ment som et reference mål, eftersom det kan være du skal justere den igen efter en testtur.

Nu er det tid til at få kaburatorene til at "Trække" ens vakuum.
                Hvis du har vacuum ure er det simpelt, på 38 mm er der en skrue på ydersiden af begge karburatorene som du kan afmontere og skrue gevindstudse i til vakuum slangerne fra urene.
                Husk!!! den skal justeres med varm motor.. og over tomgang ca 1800omdr.
                Derefter tager du en lang skruetrækker og justere på den skrue, der sidder mellem kaburatorene indtil du har ens vakuum, jeg medgir, det kan være lidt besværligt at ramme skruen med en startet varm motor, men sådan er det.
                Er du ikke i besiddelse af før nævnte ure, kan det gøres som Gert forklarer i hans indlæg.
                hvis du ikke har tålmodighed at vente, kan man med et trænet øre gøre en grovjustering ved at stå bagved udstødningerne.
                Prøv at justere skruen den ene vej og derefter den anden og stop så når den går "renest" eller højest i omdr.
                Når du er tæt på målet, vil den også holde op med at "plutte" i den ene udstødning.
                Nu skal du igang med tapetunning, sæt malertape på styrkontakten og lav markering ved 1/8 - 1/4 - 1/2 - 3/4, lav også et mærke på gas rullen, så du ved om det er en 1/4 eller 1/2 osv.
                Ud at køre eksempelvis konstant 1/8 gas i et stykke tid, hiv koblingen og sluk motoren og ud med rørene tjek farven, hvis de ikke er korrekt farve er det forfra igen...
                Det blev en lang smøre men det er svært at gøre kort...

Ps. der sidder en lille pakdåse på begge sider af spjældakslen dem har jeg har skiftet på mine, det hjalp også lidt på tomgangen.
                /Torben
                Last edited by Torben; 30-04-2012, 20:52.

Kommentar

Taknemmelighed

Hej Godtfolk.
                  Ingen skal være i tvivl om min taknemmelighed ( og uvidenhed). Jeg ved motoren er forsynet med Mikuni 34 karburatorer. Da karboratorerne var adskildt for en måned siden, blev svømmernes løftehøjde målt til 23,5 mm + - 0,5 mm. (tror jeg nok). Nålenes tilstand "fes ikke ind på lystavlen". Jeg må erkende at jeg vil ind på ryggen, og ønsker alle en god og fredfyldt nat. I hører fra mig når indtrykkene har sat sig.

Kommentar

svømmerhøjde...

Erkender at jeg ikke havde læst det var 34 mm, gik ud fra 77' var med 38 mm.
                    Den korrekte svømmerhøjde på 34 mm mikuni er ifølge bøgerne 27.3 mm.
                    Ha en god dag

Kommentar

Højde igen igen...

Enig med Torben....De karburatorer har nok ikke siddet på fra ny?
                      Og for så lige at gøre forvirringen total, så er der to forskellige svømmerhøjder på 34 mm karburatorer....27.3 og 22....

Karburatorer fra før 1980 har messing svømmere og efter 1980/1981 har de plastic svømmere.
                      Og netop her bliver det lidt tungt. Jeg mener: man skal kende sin XS på bogstavet: altså om det f.eks er en S eller SH model for at finde den helt korrekte højde....Helt ærligt??? Ikke nemt hvis det ikke er de originale "nader" der sidder på....

Jeg smider lige et link igen til den amerikanske side, hvor der er en mulighed for at finde lidt flere informationer om det her emne...
                      Og: jeg ved godt oversigten er lidt kryptisk, men det må jo være det nederste felt der er interessant her?

http://www.xs650.com/forum/showthread.php?t=43
                      Gert.
                      Der er ikke meget ved at køre på motorcykel, men
                      nogen skal jo gøre det....

Kommentar

Dieter Langbein

Gert - du har fuldstændig ret det bliver lidt langhåret nu.
                        Ifølge Dieter Langbein er det modellerne; J/K; SJ/SK "Heritage Special", der køre med
                        Mikuni BS 34 ID mærke(5V4-00).
                        Altså 22mm svømmerhøjde.
                        Clymer foreskriver 27.3 mm på Mikuni BS 34mm med ID mærke 3G1-00.
                        Hmm det er med at holde styr på ID nr....
                        Glemte at nævne at med hensyn til nålen, er den slidt op når du kan se at nikkel eller hårdcrom er slidt igennem og så er brønden også slidt.
                        Det betyder en del i lavfartsområdet og mindre i højfarts området eftersom der kommer meget mere igennem.

Ha en god dag.......
                        Last edited by Torben; 01-05-2012, 9:11.

Kommentar

Passe på

På et tidspunkt skrev jeg :" Er du dum, så vær stum". Med hånden på hjertet erklærer jeg her med. Det eneste jeg ved om karburatorerne på min Yamaha xs 650 1977 er, at de er af Mikuni fabrikat. Når kompetemte folk kommer i nærheden, vil jeg lægge et billede ind. Kloarkmesteren sagde: " Jo mere man roder med lort, des mere ...... det ". Solen skinner.

Kommentar

billeder

Billeder af min karburatorer, hva`er det
                            Tilføjede filer

Kommentar

Det er en BS38, hvis det var det du mente.

Er hele din cykel i samme stand som dine karburatorer, der sidder jo næsten ikke een eneste original skrue på den. Jeg tænker her er alt smadret helt. Har også en maskine der har været noget forskruet, er nede på 3 gevind der er ødelagt, det værste var nu gevindet til det ene tændrør, men det ordnede papa's folk til ug+

Kommentar

Tilstand

Tak for svar,jeg har studeret afbillede karburatorer i Clymer, og korrekt, næsten ingen bolt, skrue, modsvarer hvad der er på mine karburatorer. Resten af cyklen ???.Anyway, jeg krummer halsen, og lader kronerne flyde ud af lommen. Jeg har handlet med, og kender Papa`s eksistens, hvis jeg skulle komme på andre tanker

Kommentar

Working...
                                X