Livet er en jammerdal. Først fixede Gert mine karburatorproblemer, tak for det. Nu gælder det tændingssystemet. Mcén ( Yamaha xs 650 årg. 1977), er forsynet med elektronisk tænding. I venstre cylinder sidder et Champion N 3 C tændrør, i højre cylinder et NGK B 8 E S tændrør. Med cyklen på central støttebenet, mener jeg, motoren går perfekt. Gnisten i begge rør er "nærmest sygelig svag". Efter ca. 10 minutters fornuftig kørsel er der umotiveret udsættere på højre cyl. Jeg humper hjemad lidt på een cyl. og mindre på to cylindre. Vel hjemme kan jeg konstatere at akku. er fuldt opladet, og tændrørene er normalt sodede. Gnisten i rørene er stadig " nærmest sygelig" svag. Hvad sker der?? Og hvordan opnås jævn motorgang??
Annoncering
Klap sammen
No announcement yet.
Tændingsvanskeligheder
Klap sammen
X
-
De tændrør der sidder i er til den kolde side. Hvis de er i orden burde det ikke have indflydelse på gnisten.
Jeg ville starte med at udskifte begge tændrørene. Da de ikke er ens kunne det tænkes de heller ikke var skiftet samtidig - så måske det højre er slidt.
Standard er NGK BP 7ES, eller Champion N-7Y.
Jævn motorgang opnås ved at tænding, karburatorer, ventiler og knastkæde er justeret rigtigt, og der ikke er defekter ved disse eller andre væsentlige komponenter
Venligst
Johnny Nielsen
-
Nye tændrør
"Er du dum, så vær stum", ville nok være det lettelse, men alligevel. Tændrør er skiftet, og længere tids tomgangskørsel tegner godt. På vejen går motoren jævnt med belastning.Når der kobles ud efter ca. 10 minutters kørsel falder omdr. fra ca. 2000 p.m. til ca. 1000p.m. efter ca. 30 sekunder,jeg kontrollerede desværre ikke om begge cyl. "var med". Mangler motor benzin, eller er tændingen ustabil p.g.a. opvarmning af et eller andet ?? Gasgivning stabiliserer motorgang x antal sekunder, og processen gentager sig.
Kommentar
-
-
omdrejninger
Tak for respons. Ja ??? og måske nej
. Jeg prøvekører på samme strækning hver gang. På strækningen kører jeg ind til siden samme sted hver gang, kobler ud og slipper gashåndtaget. Motoren roterer med ca. 2000 omdr. pr.min. efter ca. 30 sekunder falder omdr til ca. 1000 styks. Men ved afgang fra hjem er tomgangshastigheden 1200 - 1400 omdr. pr. min. motoren er ikke gennemvarm. Efter bedste overbevisning oplever jeg. Ved start tomgangshastighed 1200 - 1400 omdr. pm. Ved udkobling og stilstand og lukket gashåndtag efter ca. 10 min kørsel er omdr. steget til 2000 omdr. efter ca. 30 sek. falder omdr. til 1000 pr. min. Ja fanden hugme ( undskyld) er den 30 sek. om at gå ned i omdr. og taber ydermere 200 styks. Plim, bimmelim og kykliky. Den kører ikke Ok. den hugger af og til ( løs ledning ???)
Kommentar
-
Netværk.
Tak for netværk, det hjælper gevaldigt. Jeg har checket indsugningsgummi, og efterspændt, ligeledes har jeg konstateret at der er tænding på begge cyl. ved 1000 omdr. min. og ligeledes ved højere omdrejninger. Kan man nu udelukke tændingsfejl, og koncentrere sig om falsk luft og ---------------- tomgangsdyse?? "Ja, ja Sv Aa. den skarpeste kniv i skuffen, er du nok ikke".
Kommentar
-
som på nåle...
Kunne også tyde på en eller to slidte svømmerventiler med deraf følgende for høj svømmerstand; Når forbruget er højt falder svømmerstanden og blandingen bliver magrere. efter lidt tids tomgang vil -hvis svømmerventilerne er utætte, eller slidte eller svømmerne selv er utætte og har taget benzin ind - benzinstanden stige. dette giver federe blanding, lavere tomgang, motoren drukner lidt. hvad farve har tændrørene? prøv at tjek efter lidt tids tomgang om de er sodede. Og sammenlign efter lidt kørsel med fast hastighed ved landevejsfart. Efter en kms penge slukker du for tændingen samtidig med at du kobler ud uden at tage gassen af før motoren er standset og tjekker derefter tændrørenes farve.
2000 rpm er lidt højt i tomgang men ellers går den vel helt i stå når det halve minut er gået?
Nold
Shit Island
-lidt endnu!
Kommentar
-
Nerverne i ro
Nold tager med sit indlæg noget af mit indlæg, da jeg har været igennem karburatorerne, og undrer mig over deres tilstand, men læs nu min sidste iagttagelse . Efter at have gennemgået og efterspændt karburatorernes indsugningsgummi, kørte jeg den sædvanlige proces med en enkelt undtagelse. Da motoren gik med 1000 omdr. min. ved stilstand (cyklens) holdt jeg min røv kold som en brøndgravers, og se se motoren gik ikke i stå, men steg langsomt til 1800 - 2000 omdr. min. hvor omdr. blev stabile. Det får mig til at tro, at fejlen skyldes falsk luft. Jeg vil naturligvis følge de givne anvisninger.
Kommentar
-
Uægte luft...
En nem måde at konstatere om motoren trækker falsk luft ind, er ved at indkøbe en dåse dieselstart, starte motoren og så give den nogen "pift" dieselstart der hvor mistanken retter sig imod. Stiger den i omdrejninger, så har du fundet noget der er værd at undersøge nærmere...
Husk i øvrigt at der er flere steder hvor karburatorerne kan være utætte...Der er bl.a en mulighed omkring den gennemgående aksel der holder gasspjældene...
Og husk så i øvrigt på at dieselstart er voldsomt brændbart......Forsigtighed tilrådes...Gert.
Der er ikke meget ved at køre på motorcykel, men
nogen skal jo gøre det....
Kommentar
-
Hvis du vil undgå røg i køkkenet, kan du i stedet benytte karburatorrens og sprøjte det på de potentielle utætheder. Da karburatorrens ikke er brændbart, vil omdrejningerne falde, når du finder utætheden.Oprindeligt indsendt af gert Se indlæg...
Og husk så i øvrigt på at dieselstart er voldsomt brændbart......Forsigtighed tilrådes...'Best thing I ever rode.' Kenny Roberts.
'They say cockroaches and Keith Richards would be among the few survivors of a nuclear holocaust. The XS would be another.’Brian Tarbox in Classic & Motorcycle Mechanics may 1998.
Kommentar
-
Atu?
Hej.. Jeg er ny mand på XS fronten.. har lige købt en 77 med kniksere.. har du beholdt den mekaniske avancering eller er den også elektronisk?
Jeg opdagede at mine gamle fjedre var blevet slappe så de ikke trak vægtene tilbage på plads.. Ku det være problemet?
De skal bevæge sig sådan her:
http://www.youtube.com/watch?v=sgofxl6Adx4
Lasse
Kommentar
-
Velkommen i forum Lasse!
Hos Boyer fx. er avanceringen også elektronisk, men der findes andre elektroniske tændinger på markedet, hvor den mekaniske avancering skal bibeholdes. Men det er helt rigtigt, at klodserne ofte kommer til at hænge lidt med tiden.Oprindeligt indsendt af Lasper01 Se indlæg.. har du beholdt den mekaniske avancering eller er den også elektronisk?...LasseLast edited by klentz; 20-04-2012, 12:22.'Best thing I ever rode.' Kenny Roberts.
'They say cockroaches and Keith Richards would be among the few survivors of a nuclear holocaust. The XS would be another.’Brian Tarbox in Classic & Motorcycle Mechanics may 1998.
Kommentar
-
Træerne i him`len ???
Først, avanceringen er elektronisk, tak for tip. Uden at have pjasket med Dieselstart eller karburatorrens, har jeg gennemført Nolds anvisninger. Ud med begge tændrør og afbørstning af rør med stålbørste gnistgab 0,45 mm. Først 5 min. tomgangskørsel med ca. 1500 - 1800 omdr. min. i nøjagtig 5 min. ( det var hvad konen acc.) tændrør ud . Højre rør : Svag sort, tør,pletvis grå på begge elektroder. Venstre rør: Mere sort, lidt fedtet, stel elektroden grå på en del af fladen. Stålbørsten på arb. Ud på landevejen, med 80 km/t. over ca. 1400 m. afbrydes tænding, udkobling, stilstand, tændrør ud og ------ minsanten, rørene var jævnt grå på hele fladen. Stålbørsten i sving. Hjemkørsel, ud med rør, som næsten lignede tilstanden efter 5 min. tomgang. Hvad kan vi udlede af det ???
Kommentar
-
Noget tyder på at teorien om falsk luft bør forfølges lidt endnu.
Det kan jo være en O-ring ved luftskruerne til tomgang (og /eller de skiver der danner sæde for dem) der ikke har det så godt længere.
Hvis det er OK bør Nolds idé om svømmerstanden eller svømmerventil, efterprøves.
Er elektrodeafstanden ikke lige lidt nok? Hvis jeg husker rigtigt er standarden 0,7mm.Venligst
Johnny Nielsen
Kommentar

Kommentar