Annoncering

Klap sammen
No announcement yet.

Starter motor tilkobles?

Klap sammen
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
nye indlæg

• Starter motor tilkobles?

Hej jeg vil lige høre hvordan min startermotor skal tilkobles mit ledningsnet?
    Selvfølgelig skal den store tykke røde ledning direkte på plus på batteriet. Og den sorte tykke skal ned til blokken. Men der hvor der er lodet tod ledninger på, hvor skal de hen? Skal den ene direkte til en ledning der giver + hvor den ene ledning fra en knap også møder de to ledninger, hvorefter den anden ledning fra knappen bliver ført ned til det andet lode punkt på starteren?

.

Et spørgsmål mere!
    Hvad skal den sorte ledning, som kommer nede fra statoren bruges til?
    har lige lavet ledningsnet til cyklen og skal til, at koble min enretter/laderelæ til.
    MEn jeg kan simpelthen ikke finde ud af hvor den sorte ledning fra statoren hører til?
    Det er vel den der er koblet til det ene af kullene? (den med broen over bakkeliten, med de 3 skruer), så den må jo have en ret central rolle i mit ladesystem?

Kommentar

Ved ikke om du kan bruge dette, det var noget jeg lavede en kold vinter.

http://yamahaxs650.dk/OM/XS_Ladekredsloeb.aspx

Men det er det nærmeste jeg har været på et korrekt ladekredsløbs diagram. Jeg ved ikke hvad der sker for de skide spammere, men de er vilde med det. Gud ved hvad der står om min artikel.

MVH

Kommentar

.

Har lige læst artiklen! super lækker!
        Men, jeg kunne altså ikke finde svar i hvordan jeg skal koble den sorte ledning der stammer nede fra statoren af, sammen med mit ledningsnet? Skal den bare have stel? eller hvordan hænger det sammen.
        Jeg er ikke stærk inde for elektronik

De hvide ledninger fra ensretter/laderelæ, skal selvfølgelig kobles sammen med de hvide fra stator, Derefter skal den grønne ledning fra stator kobles sammen med den grønne fra ensretter/laderelæ.
        Den brune ledning fra endretter/laderelæ kører jeg op til tændingsnøglen.
        Tilbage på ensretteren er der den sorte og røde ledning, som kører til + og - .
        Men! så står jeg stadig tilbage med den sorte ledning nede fra statoren :S

Kommentar

Den sorte ledning 6 er stel, og på den angivne maskine er det stel. I haynes er der som beskrevet i artiklen manglende potientiale på ledning 6 = forkert diagram.

Men for at ikke at gentage anden medlems øv oplevelse så mål over batteriet inden du giver vildt mange omdrejninger og spændingen farer op så det hele brænder af.

Kommentar

.

Hm okay!
            Altså ville der være mulighed for at jeg kunne kontakte dig over telefon en gang i morgen? Så vi lige kan tage den mundligt? For jeg har nemlig haft det hele brændt af en fang, og har ikke lyst til at gentage fejlen, som jeg aldrig fandt

Kommentar

Jeg kan ikke forklare det bedre end hvad jeg har gjort, huskede ikke lige at det var dig der havde brændt det hele af, så ærgeling, pas på. Men det sker fordi der ikke reguleres på den grønne, den skal lukke ned for spændingen når de 3 hvide ledninger producerer for meget.

Jeg vil anbefale dig et værksted der har forstand på strøm/el på mc. Måske andre medlemmer kan anbefale et værksted i nærheden af dig der ved noget om gamle ladekredsløb. Det kan ikke tage længe for dem at forbinde det. Hvor gammel er din maskine. Min er en 77D, men intet er som da den var nyfødt. Jeg gennemfotograferede det inden jeg pillede det fra hinanden.

MVH

Kommentar

Så det vil sige, at den sorte der kommer fra statoren bare skal på stel? Det havde den bestemt ikke før ihvertfald.
                Men har nemlig lavet helt nyt ledningsnet. Og det er den eneste ledning jeg ikke har kunne finde svar på hvor skulle sidde

Kommentar

Men min cykel er fra 76, mere bed jeg ikke

Kommentar

Det er svært at sige. Min får stel på den sorte helt oppe ved ladedelen. Jeg tør ikke ligge navn/ry til, at det virker, det er den grønne der skal lukke ned som jeg skrev. Men som sagt hold øje med spændingen over batteriet, det må ikke stige over ca 14-15 volt.

Det vil sige at du har bygget nyt net, og det gamle kom aldrig til at virke.

MVH

Kommentar

Jaa det gør min også den der sidder i selve regulatoren, men så er der så bare denne ekstra sorte som stammer fra statoren. Men jaaa det gamle ledningsnet spm en anden havde lavet, brændte sammen. Og så har jeg trukket et helt nyt. Kan starter motoren med den gamle regulator på, men så lader den bare ikke. Da jeg er ret sikker på den er brændt af

Kommentar

Hvis du er i tvivl så brug google til søgning på billeder, der er masser af nærbilleder, det er et af de vigtigste værktøjer når jeg hobby laver biler/mc/plæneklipper/cykelgear/mobiltelefoner/hus/have/programmer/computer osv. Youtube er også en god kilde.
                        Men jeg tror nu ikke ledningerne til de 2 kul ikke kan byttes rundt. Hvis kullene begge har svævende potentiale (det kan du ohme) så kan det ikke gå galt lige med det. Der skal bare dannes et magnetisk felt via en spole og noget strøm/spænding, denne klippes/dæmpes så af regulatoren. Den må ihf. ikke sidde direkte på batteriet, så får man det du har oplevet = meget mere end 15 volt over hele nettet, i teorien et kredsløb der kan hæve spændingen uendeligt indtil et eller andet brænder af, batteriets indre modstand skal nok give op på et tidspunkt. Der er også nærbilleder af de originale laderæle. Dette også på ebay hvor de ofte er til salg. Der har google nu ofte også været forbi og cachet alle billeder.

MVH

Kommentar

Hej Lasse

Prøv at granske omkring side 52 i dette:

http://www.xs650.de/literatur/wsh/pdf/06-elektrik.pdf

Måske det vil kaste lidt lys over sagen for dig.

Klentz...
                          'Best thing I ever rode.' Kenny Roberts.

'They say cockroaches and Keith Richards would be among the few survivors of a nuclear holocaust. The XS would be another.’Brian Tarbox in Classic & Motorcycle Mechanics may 1998.

Kommentar

.

Takker mange gange

Kommentar

Er du ved at være igennem dit lade projekt ?

Kommentar

Working...
                              X