Annoncering

Klap sammen
No announcement yet.

Ladesystem XS650

Klap sammen
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
nye indlæg

• Ladesystem XS650

Inspireret ved samtale med Per (PAPA Ringsted motor), som fortalte, at det, som de fleste XS kørere har problemer med, er forståelse for ladekredsløbet på XS'erne.

Da jeg selv lige har nærstuderet dette emne, har jeg lavet en artikel om ladekredsløbet på min model af XS650, den kan ses her :

http://www.yamahaxs650.dk/Om/XS_Ladekredsloeb.aspx

MVH WebMaster.

Spændingen stiger

Hej Peter

Frisk initiv at lave denne artikel, den vil sikkert være en hjælp for mange.
    men jeg må lige komme med en enkelt lille advarsel:
    Ifølge en gammel gubbe, der engang drev firmaet Dansk Elektro Kul i Vanløse ( går desværre ud fra at både han og hans fantastiske, lille værksted, der kunne levere ALT i kul og børster til elektro formål og ikke mindst vidste alt, er gået nedenom og hjem forlængst) skal man ikke slibe på kobberringe og kommutatorer medmindre det er i yderste nødstilfælde. En kommutator, der har det godt, har en jævn, let anløbet, mørk kobberfarve med et sorteblåt skær over sig. Så flyder kullet ovenpå overfladen og sliddet er minimalt og gnistdannelsen ligeså. Det kan nok godt tilgives når du har brugt korn 600, men man skal altså ikke af misforstået god vilje pudse sine kobberringe i tide og utide.
    Det er formodentlig på grund af kontaktmodstanden i dette mørke lag, at Yamaha anbefaler at man måler direkte på spolen, der skal også en vis strøm og spænding til for at slå hul igennem det, og det kommer der jo ikke fra prøveledningerne på et moderne multimeter.

Bedste hilsner

Nold
    (udlært elektroniktekniker engang i det forrige århundrede)

Kommentar

Jeg ved godt at man først får den gode kontakt når man har strøm på, og at mit multimeter ikke leverer noget brugbar strøm, til en sådan måling. Men jeg fik altså bedre kontakt og ladespænding efter operationen.

Jeg havde mit multimeter i serie med batteriet, og de 2,5 ampere hoppede ned og op når jeg drejede på rotoren. Jeg tror nu også mest på at det var min lette afrensning af min kul der gjorde udslaget, de fik korn 600.

Jeg retter lige min artikel, jeg har skrevet korn 600, det var faktisk korn 1000, føles som nær den samme slibeevne som papir.

Hvilket årstal blev du elektroniktekniker, er du fra FTS, analog / digital eller styring. Jeg er årgang med sluttidspunkt december 1990, digitallinjen.

MVH

Kommentar

En karriere...

Hej Peter

Jeg er årgang -84 fra FTS. Styring og regulering. Blev ansat som elektroniktekniker på en kranfabrik et par måneder senere og havde jobbet i ca 1œ år. Det næste job jeg havde var på værkstedet på en brødfabrik. Der var en klejnsmed, der var computerspilsnørd. Han ordnede elektronikken. Jeg kastede mig over TIGsvejsning og vinkelsliber... Senere har jeg ikke brugt det til andet end hobby... Men grundprincipperne hænger ved og hjælper mig af og til!

Nold

Kommentar

Batteri i luften!!

Hej, Jeg er lige blevet færdig med samlingen af min 76'er..

-Og efter ca 100 km sprang batteriet i luften.. Jeg var egentlig godt klar over at den ladede for meget, men skulle liige ud og køre en tur..

Jeg har sat en Ensretter/regulator på, der hører til den nye model med elektronisk tænding.. Elsystemet er iøvrigt barberet totalt ned..

Jeg har kørt de 3 hvide ledninger, og den grønne direkte mellem generator og regulator, den sorte til stel, den røde til batteriet, og den brune til forbrug, dvs der kommer plus på den brune, når der er tænding på..

Jeg er gået ud fra et diagram over en XS650H

Hvad har jeg glemt, siden den lader med op til 24 volt?

Der er en blå ledning, jeg ikke ved hvad er til??

Rune..
          Rune, Horn County Outlaws

Kommentar

Tror jeg har fundet fejlen på nettet..
            Ham her skriver noget om at kullene ikke må være stellede..
            http://www.xs650chopper.com/2009/09/...iring-diagram/

Det prøver jeg ihvertfald først, mine forbindelser er sgu ok..
            Tilføjede filer

Kommentar

Det ene er stellet, se min illustration fra den originale XS service manual.

Den blå, som er lyseblå, tror jeg er dumkopf ledningen der sænder spænding til et ræle der gør at du ikke kan få spænding på starteren. Det er lidt svært at se i haynes, og jeg stoler ikke helt på den.

Det var dog en kolosal spænding der kan ligge over dit batteri, er du sikker på det ikke var defekt fra starten. Det burde virkelig stritte imod, omkring 14-15 volt. Hvornår har du målt så høje spændninger.
              Hvis det pludselig virker, hører jeg gerne om hvad lade spændingen er, så jeg kan notere det i min artikel om ladesystem. Jeg tror nemlig ikke disse preindstillede ladekredsløb egner sig til AGM batterier, det er det med de sidste 20% ladning, som beskrevet.

MVH
              Last edited by PeterR; 23-10-2011, 22:42.

Kommentar

Nu er jeg gået lidt i dybden med det, og der er åbenbart stor forskel på hvordan det virker på maskinerne med platiner, og dem med (original) elektronisk tænding.

Dem med elektronisk tænding kører med en plus til feltspolen, og der skal spolen IKKE være jordet.. Jeg har en masse sprungne sikringer på den bekostning.. (Se diagram for en xs 650H f.eks)
                Jeg byttede så om på de 2 feltspoleledninger (grøn og brun) i den tro at det var ligegyldigt hvordan de vendte, så holdt sikringen, men den regulerede ikke..

Det er jo klart, hvis den er jordet på den ene side af spolen..

Mit problem stammer jo fra at jeg har sat en generator fra en platinmotor sammen med en regulator/ensretter til en med El. tænding.. Det kan man kun, hvis man enten sætter en generator på, der passer til, eller isolerer kulholderen på sin egen, så den ikke rører ved stel.

Jeg har ikke prøvet i praksis, men det giver mening i mit hovede..
                jeg skal nok vende tilbage med fakta..

Kommentar

Ja jeg kan ikke hjælpe dig, for haynes springer over hvor gærdet er lavest, de har ikke fuldendt deres diagrammer på noget som helst, af de mange modeller der er i bogen. Men hvis der har været fuld skrald på spolen så yder den en del.

Syntes at huske at kullene er isoleret fra resten via eksterne ledninger på min, mener der føres stel ned til den.

Kommentar

Nu virker det...

Nåmen nu virker det endelig.. Jeg endte med at købe en ladeensretter til bl.a en xj600 sega fra midtfirserne (mcnøglen nr 098903)

Den er halv pris af den som passer til xs650..

Jeg klippede stikket af den og satte flade kabelsko på ledningerne, 3 hvide, brun og grøn til generatoren (sætter bare kabelskoene på inde i stikket) rød til batteri, sort til stel, og den brune skal også have tændingsplus.
                    Farverne passer med org yamaha.

Det vigtige er: Den stellede kulholders skruer skal erstattes med plastskruer (3 stk)! Så der IKKE er stel på nogen af kullene.. Så funker det, og fylder ingenting.
                    Næste skridt bliver et lithiumbatteri, der skal skjules i anderøven på sædet..

Fedt at komme ud og køre! Er i øjeblikket i sverige på den og nyder foråret!!
                    Tilføjede filer

Kommentar

Hjelm..

TXTracker, hvor har du fundet den fede hjelm?

Lasse

Kommentar

Min kollega som er over 50 år har vist mig sit konfirmationsbillede, han fik sådan en hjelm, sikkert agv syntes jeg at spore bag googlerne.

Kommentar

Da jeg læste dit indlæg igen kan jeg godt forstå at dit batteri røg, og nådigt hvis det var det eneste.
                          Du har jo haft fuld skrald på din feltspole, den er ikke blevet reguleret ned når spændingen over batteriet har nået de 13-15 volt.

Godt det virker.

Kommentar

Hjelm..

Tak PeterR

Den bliver nok svær at finde til salg nogen steder.. må nok i Kirkens Genbrug eller så noget..

Lasse

Kommentar

Lasse, Det er en Arthur Fulmer AF50, købt på Ebay efter lang tids søgen..

Jeg er rigtig glad for den, selvom det vel er så som så med sikkerheden efter 40 år..

Man kan købe nye retrofullface hjelme i Japan.. http://www.motobike.jp/product/3902

Kommentar

Working...
                              X