Annoncering

Klap sammen
No announcement yet.

Nyt tænding og ladesystem (Pamco og PMA)

Klap sammen
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
nye indlæg

  • Nyt tænding og ladesystem (Pamco og PMA)

    Hej med jer!

    Jeg har ikke tidligere rodet med motorcykler, men har længe haft lyst. Købte min XS 650D '77 sidste år og her til foråret var det tid til at prøve kræfter med det elektriske. Jeg har selv haft stor glæde af at læse og følge andre der bygger og skriver og lægger billeder op, så det vil jeg også forsøge mig med..

    Jeg havde læst mig frem til at det elektronisk tændingssystem Pamco skulle være rigtig godt til vores MC, så det købte jeg hjem. Samt et nyt ladesystem PMA (Permanent Magnet Alternator). Begge systemer uden sliddele, da de aktiveres med magneter. PMA gør endvidere at man kan droppe batteriet og blot kører med en lille kondensator.

    Jeg har prøvet at tage billeder under forløbet..

    Først ud med de gamle kniksere:



    Ind med Hall effekten der registrerer når magneten suser forbi på rotoren:





    Man skal droppe den gamle tændspole og kører med en dual output. Den her leverer omkring 70,000 volt.
    Måtte finde på et nyt beslag til den..


    Fortsættes...

  • #2
    Fortsat..

    Det var utroligt simpelt at installere.. Tre ledninger, en til stel, grøn til den ene terminal, rød til den anden terminal sammen med rød/hvid ledning fra kill switch.



    Så var det videre til PMA..
    Af med sidecoveret til generatoren.. snavs og skidt!



    Men det kom væk med lidt knofedt..



    Af med statoren:


    Fortsættes..

    Kommentar


    • #3
      Fortsat..

      Her fandt jeg så også ud af at jeg nok burde trække nye ledninger, da der var flere der var rigtig grimme.. blandt andet de tre hvide fra regulatoren:
      Kobber får en flot grøn farve ikke?


      Mere om det senere..

      Af med rotoren:


      Her var jeg ikke så flittig med billederne, men der følger to beslag med som men installerer den nye alternator på:


      Og trækker de gule ledninger op til en ny regulator/ensretter i en boks.

      Tilsidst på med den nye rotor:



      Fortsættes..

      Kommentar


      • #4
        Fortsat..

        Da ledningerne var trætte røg de alle af:



        Samt en masse andet overflødigt:



        Det var en befrielse at få alt det gamle af:



        Min far lavede et beslag til den nye regulator/ensretter og til den nye sikringsholder på batterikassen. Jeg valgte i stedet for en 30 amp sikring at køre med 20 amp før tændingslåsen og så 10 amp til de forskellige grupper: blink, forlys, baglys tænding.

        Kommentar


        • #5
          Fortsat..

          Der blev målt op og loddet en del i solen..





          Det var spændende og lærerigt men også rimelig omstændigt.. men er godt tilfreds med resultatet!



          Kommentar


          • #6
            Wroom..

            Og den startede sgu og ladede på batteriet..



            Spændende og lærerigt.. og sikke en fed følelse at have haft det hele af og samlet nyt på og så kører den som en drøm bagefter!! Stolt ejer

            Kommentar


            • #7
              Kørestrøm

              Hej Lasse

              Fin, fin artikel og tillykke med en forhåbentlig velfungerende og i mange år velkørende XS'er.

              Den PMA ting ligner noget der styrer.
              Et enkelt spørgsmål som jeg ikke rigtig kan finde svar på i artiklen: Med den Pamco fætter slipper du så også for svingklodsregulatoren på højre side af knastakselen. Den der justerer fortændingen og ofte viser sig at være svagheden på gamle tændingsanlæg?

              Go' tur

              Peter...
              'Best thing I ever rode.' Kenny Roberts.

              Kommentar


              • #8
                Sving klodserne..

                Hej Peter! Og tak.. det var faktisk sjovt lige at skrive op hva man har lavet

                Tændingen som jeg har vist er kun erstatning for knikserne. Så avancerings mekanismen sidder stadig i hø. side. Ham der har lavet pamco tændningen har også lavet en elektronisk avancering, som jeg også har købt og skal have installeret. Skal nok lave en lille update når den er i
                Den har vist en lille smart detalje, at den retardere tændingen en smule når motoren går under 100 omdr/min, hvilket skulle gøre kickstart nemmere..

                Lasse

                Kommentar


                • #9
                  Godt arbejde!

                  Tak for et interessant indlæg

                  Jeg har set en reklame for PMA systemet, men det var på det tidspunkt lidt dyrt.
                  Heldigvis - og 7,9, 13 - har jeg ikke haft problemer siden jeg skiftede rotor og fik et mere moderne kombi laderelæ/ensretter.
                  Men skulle jeg få bøvl igen, vil PMA være højt på ønskelisten.

                  Standard ladesystemet har heller aldrig været noget at råbe hurra for.
                  Men man må alligevel tage hatten af for, at det kan koge syren af batteriet uden at være i stand til kunne følge med til at holde strøm på

                  Med hensyn til tændingsreguleringen vil jeg give Klentz ret. Det har aldrig været specielt godt. Det er nærmest on eller off.
                  Jeg har selv Boyer (den blå) tænding på min XS650 og der er elektronisk regulering i. Den regulere meget bedre - mere i tråd med behovet.

                  God sommer - og mange gode timer med din XS650
                  Venligst
                  Johnny Nielsen

                  Kommentar


                  • #10
                    Ladning

                    Hej Johnny

                    Jeg er tilbøjelig til at give dig ret, men jeg tror lige, at jeg starter en ny tråd for ikke at highjacke Lasses udmærkede billedserie.

                    Peter...
                    'Best thing I ever rode.' Kenny Roberts.

                    Kommentar


                    • #11
                      For tidlig afgang

                      Jeg satte en Boyer på min for et par år side men pillede den af igen da den var svær at starte og tit sparkede tilbage. Tror ikke avanceringen på boyeren virker ordentligt før motoren snurrer. Spændende om detaljen på den nye her kan klare det problem. Hidtil klarer jeg mig med platiner, klodser og spoler fra 1972! Men nu gasser jeg heller ikke så meget. så fedter koblingen bare...

                      Nold

                      Kommentar


                      • #12
                        Start me up

                        Hej Nold

                        Der er meget godt at sige om Boyeren, men du har ret, når det kommer til kick-start, så er den lidt kræsen hvad angår:
                        1. Tændspoler.
                        2. Batterispænding, og endelig
                        3. så kræver den, at der er et par ordentlige herrecojones bag kicket. Et forsigtigt tøsespjæt med smalbenet og den svarer prompte igen med en ordentlig lammer.

                        Peter...
                        'Best thing I ever rode.' Kenny Roberts.

                        Kommentar


                        • #13
                          Æv, det var nyt for mig. Jeg har i årevis troet at jeg var den eneste der havde en gal hingst indbygget og en besværlig boyer, syntes ikke "nemmere start" så burde være hæftet på dette produkt, for jeg har nu aldrig haft en nemmere start.

                          Syntes faktisk den tændte bedre inden boyer, men som elektronik freak kunne jeg ikke vente med at fylde alt det nymodens stads på der var muligt.

                          Kommentar


                          • #14
                            nem start....

                            Der er også denne mulighed, fungere ned til 7 volt... der er også omdrejnings begrænser og elektronisk regulering af tænding = ingen svingklodser.
                            9 tændingskurver




                            Den bruger halcensor den er ikke sart for møg og skidt/olie
                            Last edited by Torben; 29-05-2013, 22:21.

                            Kommentar


                            • #15
                              Har netop bestilt PMA!

                              Ja så gik det jo hverken værre eller bedre end min rotor opgav ævred.
                              Nå men den har da også holdt i 2 år og over 10K km .

                              Selv om XS650 er forbedret på mange områder i forhold til de gamle Triumph motorcykler, så har Yamaha måske kigget lidt for meget på Lucas elsystemet.
                              Det gamle slogan "Lucas mørkets prins" kan jo fortolkes på to måder, og vi der har haft gamle Triumph motorcykler ligger trykket på "mørkets" . Der gik i hvert fald ikke mange måneder inden man lærte hvad en Zener diode er.

                              Nå men jeg ville bare sige tak til Lasper01, for at minde mig om eksistensen af PMA ladesystemet .
                              Venligst
                              Johnny Nielsen

                              Kommentar

                              Working...
                              X