Annoncering

Klap sammen
No announcement yet.

Hvor meget kan jeres forbremse.

Klap sammen
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
nye indlæg

• Hvor meget kan jeres forbremse.

Jeg har endelig fået efterset mine forbremser (dobbelt skive).

Det var lidt sørgeligt syn.

Har aldrig været inde i dem før. Dem som kender til mine små historier om min mc, ved jeg aldrig har kørt så meget.

Jeg har flere gange lavet kalibre på gamle biler biler. Så det var der ikke nogen ben i.

De blev renset, smurt og fik nye pakninger, den ene var noget sammengroet. De virker nu, og jeg havde egentlig forventet en meget bedre bremsevirkning, da jeg kan regne ud af den kun har bremset optimalt på een skive, den anden hang dog ikke.

Mine klodser er stadig med masser af belægning, men jeg er i tvivl om de måske har fået lidt fedt/olie når den får den store tur med WD40 inden vinter hver år. På biler brænder evt. fedt/olierester af sådan nogle klodser i løbet af ingen tid, men på en MC har vi vel ikke samme høje temperatur på skiver / klodser som på bilen.

Kan I hjælpe med at beskrive med ord hvordan jeres bremser. Jeg har ingen i omgangskredsen der har noget der minder om en XS, det er enten helt nye maskiner (som jeg tror er født med abs) eller så gamle så det er med tromlebremse.

Hej Peter!
    Min xs'er er også med dobbelt skive. Men bremseeffekten er ikke speciel god. Jeg har engeng hørt, at selv med nye skiver/klodser får man ikke samme effekt som som nye/nyere maskiner har. F.eks har jeg en Honda 500 fra 2001 med en enkelt skive og den har mere end den dobbelte efekt i forhold til min xs'er. Men min har fået nye klodser, da de sagtens kan blive for gamle. Og har de en gang fået wd 40 eller andet ville jeg ikke være helt tryg ved dem mere: jeg har ihvertfald både brugt smergellærred og stålbørste uden at få større bremseeffekt ud af det. Men nu vidste jeg heller ikke hvor gamle de var inden de blev udskiftet.
    Kenneth

Kommentar

bremseeffekt

Hej
      det med bremseeffekten er noget sært noget .
      som meget afhænger af hvilken type bremseklodser man har.
      på et tidspunkt havde jeg 2 special modeller med enkelt skive foran
      den ene bremsede rimeligt og den anden dårligt ,der var forskellige type bremseklodser på . har også en 75 model med dobbelt skiver den bremser rigtig godt . yamahas bremser har før været noget af det bedste og jeg kan huske som ung at netop xs 650 kunne bremse så det røg fra fordækket.
      men at opnå samme bremseeffekt som på ny motorcykler det kan man ikke
      med originalbremserne.
      og husk hold altid: wd 40 og pudsemiddel og alaskens smøremiddel væk fra bremsebelægninger og skiver.
      mvh erik johansen

Kommentar

Ondt i klodserne

Hej Peter
        Hvis du ikke ved hvor gamle de klodser er, så ville jeg skifte dem uanset hvor meget belægning der er tilbage på dem. De kan være mættet med både det ene og det andet, ligesom de kan være helt glaserede, eller på anden måde defekte. Nu kan man ikke helt sammenligne rustfrie stålskiver med bilernes (eller andre mc'ers) støbejernsskiver, men forbremserne er noget der bare skal virke, og under normale omstændigheder, så er de dobbelte skiver også ganske effektive.

//Peter...
        'Best thing I ever rode.' Kenny Roberts.

'They say cockroaches and Keith Richards would be among the few survivors of a nuclear holocaust. The XS would be another.’Brian Tarbox in Classic & Motorcycle Mechanics may 1998.

Kommentar

Klodser....

Min egen begrænsede erfaring med Xs forbremser siger, at på en Special med kun een skive, er bremseeffekten ikke ligefrem imponerende, men kan forbedres en del hvis man bruger bremseklodser med sintret metal i.
          Ligeledes vil jeg anbefale,at man monterer stålarmerede slange(r) i stedet for den/de originale. Det giver ikke bedre bremseeffekt, men en klart bedre føling med forbremsen.
          Last edited by gert; 12-09-2009, 16:09.
          Gert.
          Der er ikke meget ved at køre på motorcykel, men
          nogen skal jo gøre det....

Kommentar

klodsmajor?

Hej rødder

min gamle xs2 har kun én skive, men den kan næsten blokere forhjulet. Har aldrig turdet forsøge med en "stoppie" ...men jeg tror næsten, den kan. Man skal selvfølgelig tage ordentligt fat, det er jo ikke nogen tøsecykel, men man behøver ikke at bruge begge hænder... Fik nye klodser for et par år siden, helt std fra Per. Jeg kører ikke specielt meget eller langt.

Nold
            Last edited by Nold; 12-09-2009, 19:44.

Kommentar

armerede slanger...

Hej,

Jeg havde dobbelt skive setup på min 1975B og det føltes som om der sad en badesvamp i steder for bremseklodser. Så pillede jeg den højre skive og kaliper af, og monterede en armeret bremseslange direkte til den venstre kaliper fra en ny Brembo bremsemaster og vupti: to-finger bremse med masser af føling og kraft!

Og investér i en bremseudlufter til trykluft. Det tager to minutter at udlufte bremserne, og det bliver godt hver gang.

stange

Kommentar

Bremseevne

Hej

Jeg er nyt medlem, har lige købt en xs 650 over hos Per i Ringsted. Med hensyn til forbremse har min kun 1 skive. Jeg har afprøvet bremser ne på en lukket bane ( tog 2 timers kørekursus på lukket bane hos en kørelærer i Svbg, jeg har ikke kørt motorcykel siden 1972, så jeg mente det var nødvendigt ), nå men tilbage til emnet, der var en af prøverne at lave katastrofeopbremsninger, og jeg må sige at jeg er imponeret over bremseevnen på forhjulet. Ved ca 50 km/t kunne jeg få forhjulet til at blokere, og doseringen er nem.

Mvh Finn

Kommentar

Mht bremser er jeg noget overrasket over, hvor godt min 73 tx650 med 1 skive bremser i forhold til de 2 (76 og 81)jeg har prøvet med 2 skiver.. De var begge to markant dårligere i bremsevirkningen end den gamle..
                  Stof til eftertanke?
                  Rune, Horn County Outlaws

Kommentar

Stop en 1/2

Hej allesammen

Det er noget sjov noget sådan noget mekanik - og og også det som handler om bremserne.

Jeg er på nnuværende tidspunkt indehaver af 2 XS650'ere.

Den ene, altså den første som jeg købte, som også er den jeg har billeder af på min profil, skal man tage godt fat på for at lave en kraftig opbremsning. Forbremsen er ganske hård på den, men der er jo nok tidens tand, og slidtage som spiller ind her.

Den anden er en ombygget xs650'er - som jeg tror har været projektcykel det meste af sit liv. Dem som har skruet på den igennem tiden har ikke altid været flinke ved den, og nogen ting virker mindre godt vedligeholdt på den. Men det tager jeg efterhånden som jeg opdager det. Det gør selvfølgelig ikke så meget for udseendet på den her og nu. Men jeg har valgt at prioritere at få alt til at fungere tilfredsstillende inden jeg begynder på det kosmetiske.

Nå nok om det - For det jeg ville frem til er følgende:
                    Begge to er D modeller, den første fra 1977 og den anden fra 1978. De er begge monteret med to bremseskiver foran og tromlebremse bag på. Som jeg fornemmer bagbremserne, så er oplevelsen den samme på begge MC'er. Men forbremserne dér er godt nok en verden til forskel på dem.
                    Som tidligere nævnt, så skal man tage godt fat på den første for at lave en kraftig opbremsning, hvorimod den anden skal man nærmest bare røre. For det meste kan jeg ved almindelige trafikforhold bremse den ned med to fingre. En enkelt gang da jeg skulle se hvor meget der var i den forbremse blokerede jeg rimeligt nemt forhjulet ved en hastighed på mellem 30 og 40 km/t.
                    Så jeg er egentlig imponeret af forbremsen på nr. 2 af mine XS650'ere, og det er mit ønske at forbremserne på nr. 1 bliver lige så gode. For jeg opfatter det som værende godt at man ikke skal bruge for mange kræfter på nedbremsninger. Når bremser nemt aktiveres må det jo også have en positiv effekt på sikkerheden.

Det var hermed mine kommentarer til debatten.

Vi ses snart på træffet - hej så længe
                    Vh Ken Kristensen -

Kommentar

Hvis man først een gang har kørt på forhjulet ca 30 meter medens man nødtvunget har måttet finde sig i at sidde på tanken , medens man fortvivlet har forsøgt at holde ballancen for at opnå en tilstrækkelig "umulig kort bremselængde", så ved man at "panik" kan give "bremsehånden" uanede og ukontrollable kræfter.
                      Derfor skal man, efter min mening, ikke efterstræbe en forbremse - som jo er køretøjets mest effektive fartreducerende gadget - der er alt for hysterisk effektivt !
                      Blokader er efter min mening ikke ønskværdigt, da de er temmelig uhåndterbare - især på forhjulet - altså må bremseeffekten kontra "panikkraften" være en størrelse som er afprøvet - og så erfaringsmæssig bevidst - som muligt - og den slags erfaringer er - efter min mening - strengt personligt.
                      Det eneste der efter min mening tæller i den sammenhæng er hvor godt man har tilpasset sig sin maskine og dens "særlige adfærdsmønster".
                      Summa sumarum må det handle om at "gennemprøve" grænserne for den maskine man har - jeg tror ikke der er to der er ens - især ikke med den alder modellen efterhånden har !
                      Nu er jeg vist kommet lidt langt ud af tangenten, men jeg følte mig "provokeret" til at "respondere" fordi at jeg tror at bremsekraften vil opleves forskelligt fra person til person og at diskussionen - måske - hellere skulle dreje sig om hvordan man kan "justere" på forbremsens "følsomhed" ??????

Nogen der har erfaringer i den retning ???

Er "lutter øren" !!!

Madsen

Kommentar

Oprindeligt indsendt af Ken Kristensen Se indlæg
                        Begge to er D modeller, den første fra 1977 og den anden fra 1978. Som tidligere nævnt, så skal man tage godt fat på den første for at lave en kraftig opbremsning, hvorimod den anden skal man nærmest bare røre. Så jeg er egentlig imponeret af forbremsen på nr. 2 af mine XS650'ere, og det er mit ønske at forbremserne på nr. 1 bliver lige så gode.
                        Hej Ken

Har du prøvet med et sæt nye bremseklodser? Hvis den første nu har et par godt glaserede 'originale' klodser fra -77 eller sådan noget, såå....

mvh Peter...
                        'Best thing I ever rode.' Kenny Roberts.

'They say cockroaches and Keith Richards would be among the few survivors of a nuclear holocaust. The XS would be another.’Brian Tarbox in Classic & Motorcycle Mechanics may 1998.

Kommentar

Hej igen

Først vil jeg sige til Madsen at jeg er meget enig med dig i at det selvfølgelig er usmart med for hysterieske bremser - hvor man netop kan blokere dem, komme til at sidde på tanken, og vel også blive ganske panikken over så vild en opbremsning.
                          For det andet giver jeg dig fuldstændig ret i at det vel handler om at lære sin MC at kende så man ved hvor langt man kan gå i forskellige situationer.

Vi er sikkert mange der ville have gavn af et kørekursus, hvor man skal på bane og undgå at vælte kegler og sådan noget - på egen MC netop for at finde ud af hvordan den er når det risikerer at udvikle sig til noget ukontrollabelt eller måske endda katastrofalt noget.

Og til Peter - jeg har godt tænkt det, men jeg tror nu ikke kun det er det. Jeg skal lige have det undersøgt nærmere. Men der er nok mere om snakken end man først regner med. Jeg kender godt det der med at de bliver hårde og nærmest glasagtige på overfladen. Skal nok få det tjekket i den nærmeste fremtid. Men tak for påmindelsen anyway.

Håber vi ses på træffet i år...
                          Vh Ken Kristensen -

Kommentar

Working...
                          X