Annoncering

Klap sammen
No announcement yet.

Dæktryk på Special ll 1981

Klap sammen
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
nye indlæg

• Dæktryk på Special ll 1981

Her i vintersæsonen skal der monteres nye dæk(Bridgwstone bt 45) på cyklen.
    Nu er det bare, at forvirringen breder sig lidt: alt afhængigt af hvor man søger, får man opgivet temmeligt varierende dæktryk.
    Fabrikanten foreskriver 2,5 bar(36 psi) foran og 2,8 bar(41psi) i bag, men Yamahas servicebog( fundet på den tyske søsterklubs udmærkede hjemmeside) står derunder skyldig hensynstagen til min vægt): front: 28psi og rear:32psi!
    Det er da en forskel der vil noget?

Erfaringen fra de Metzeler der sidder på( dem har jeg ikke kunnet lide) siger, at en ikke særlig voldsom ændring i dæktrykket, har stor indflydelse på køreegenskaberne.

Og ja: jeg ved det godt: en Special har da ikke køreegenskaber så man kan mærke forskel...
    Gert.
    Der er ikke meget ved at køre på motorcykel, men
    nogen skal jo gøre det....

Varm luft

Hej Gert

Da dæktrykket jo indgår som en del af affjedringen for hele ekvipagen, ville jeg starte med de 28 hhv 32 psi som anbefalet af Yamaha. Hvis du så synes, at den stadig er lidt for svampet, kan du jo altid give den et blæs mere. Opfat dækfabrikantens angivelse som maksimum, da han jo ikke kan vide noget om vægt og affjedringsforhold på din maskine.

Godt nytår

Peter...
    'Best thing I ever rode.' Kenny Roberts.

'They say cockroaches and Keith Richards would be among the few survivors of a nuclear holocaust. The XS would be another.’Brian Tarbox in Classic & Motorcycle Mechanics may 1998.

Kommentar

Dæktryk igen

Hej Peter. Det lyder som en fornuftig fremgangsmåde. Især når man, som jeg, har erfaret at et par af de der PSI betyder jævnt meget, for hvordan cyklen opfører sig.
      De Metzeler der sidder på nu, kunne jeg( med anbefalet dæktryk) ikke køre "varme".
      Selv efter en forholdsvis rask tur, i et langt stræk, til iskiosken ved Årøsund(ca 80 km) forblev især fordækket koldt.

Lidt mindre tryk" overall" gav et noget mere fornuftigt resultat.

Det vil da sikkert også betyde noget for dækkenes levetid, men da det også betyder noget for mit psykiske velbefindende, at man føler man både kan styre og bremse, ja så tager jeg både udgiften til nye dæk og bøvlet med at skifte dem, med oprejst pande.....

Om ikke før så ses vi til træffet 2009
      Gert.
      Der er ikke meget ved at køre på motorcykel, men
      nogen skal jo gøre det....

Kommentar

Working...
      X