Annoncering

Klap sammen
No announcement yet.

Drivkæde

Klap sammen
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
nye indlæg

• Drivkæde

Jeg meldte mig ind i klubben, fordi antallet af tommelfingre nærmer sig 8, og hjernecellerne gradvist dør. Min Yamaha årgang 1976 var ombygget med 280 mm støddæmpere og 16 " baghjul . Efter at have sat 18" hjul og 320 mm støddæmpere på skraber kæden mod travers( eller hvad sådan en fanden kaldes) under forreste tandhjul. Hvorfor??? Og udbedres tilfældet ved evt. at skifte forreste tandhjul, med et mindre ( færre tænder)
    Sv.Aa.

Drivkæde

Det med at sætte mindre tandhjul på foran, skal du nok lige overveje køligt og roligt.
    Jeg tror ikke det løser problemet, men du kunne ende med en cykel med et fantastisk optræk og en topfart der bestemt ikke var særlig fantastisk ( Det er den nu ikke i forvejen).
    Var alt ok inden "ombygningen"?

Har du evt. mulighed for at sætte et billede ind, så man kan se "kædeforløbet"?

Der er vel ikke monteret et større tandhjul end originalt?

Kan bagsvingeren bevæge sig frit?
    Gert.
    Der er ikke meget ved at køre på motorcykel, men
    nogen skal jo gøre det....

Kommentar

Drivkæde

Hej Gert .
      Takfor interesse. Jeg har desværre ikke mulighed for at fotografere forløbet. Med 18 " hjul og 280 mm. støddæmpere klares lige frisag. Bagsvingeren bevæges frit og uhæmmet. Baghjulet er placeret længst muligt tilbage i gaflen, overvejer at kappe lidt af kæden, for at få hjulet lidt frem og dermed en anden vinkel. Jeg er på bar bund

Kommentar

drivkæde

Jeg ved godt jeg gentager mig selv, men: har du tjekket at det er et 17 tands fortandhjul der sidder på?
        Du skriver at baghjulet sidder helt tilbage i gaflen. Det må jo så også betyde at du ikke har nogen mulighed for at stramme kæden?
        Kæden er vel ikke slidt op og derved blevet lang i de enkelte led?
        Skulle det være tilfældet, og du overvejer en ny, så husk lige at kaste et kritisk blik på dine tandhjul ved samme lejlighed.
        Gert.

Kommentar

Drivkæde.

Hej Gert.
          Nej jeg har ikke tjekket antal tænder på tandhjul.Jeg var ikke klar over at 17 tænder var standard. Kæden kan strammes en smule men det er ---- ubetydeligt. Kædens tilstand: uha, min viden gør at jeg ikke er i stand til en objektiv vurdering. Tændernes tilstand ser ud til at være i orden, men jeg vil kaste et kritisk blik på hele herligheden, den næste times tid. Hvis jeg slækker kæden, hvor meget må jeg kunne vride kæden i hvert enkelt led, og den stadig er i orden???

Kommentar

http://home20.inet.tele.dk/tfv/vtr/

Det er ret begrænset hvad man bør tolerere af slid på en kæde.Prøv at kigge lidt på denne side, den er vældig god for os der ikke er så kyndige udi den ædle kunst at skrue i motorcykel.
            Investeringen i en ny (kvalitets)kæde og evt. nye tandhjul er måske lidt barsk, men en ny kæde med o-ringe eller det sidste nye:x-ringe ser ud til at være givet godt ud.
            Jeg har kørt 6000 km med en god kæde(1000 kr) og den har ikke skullet strammes endnu.
            Sådan et sæt bør ved fornuftig pasning/smøring kunne holde ca. 15000-20000 km.
            Gert.

Kommentar

Drivkæde

Gert og andre interesserede.
              Så er jeg krøbet til korset, har monteret 280 mm støddæmpere og kortet et led af kæden. I al fremtid ( hvis monstromet kommer på plader) må jeg acceptere at køre med r.... i vandskorpen.

Kommentar

Working...
              X