Annoncering

Klap sammen
No announcement yet.

forgaffel olie????

Klap sammen
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
nye indlæg

• forgaffel olie????

Hej derude er der nogen der har erfaring med forskellig viscotitet af olie i forgaffel,jeg kunne godt tænke mig en lidt fastere affjedring af forgaffel. hvad med fjedre?? behøver jeg skifte dem for at forbedre på det punkt.

vh Hauge

Springtime

Både højere viskositet og mere olie vil give en fastere dæmpning. Du kan jo prøve at eksperimentere lidt med det først. Det er det billigste. Det er derimod ikke tilrådeligt, at øge fjederforspændingen ved at forlænge den originale forspændingshylse (det lille afstandsrør, der er indsat ovenpå den originale fjeder).

Er der tale om modellerne med justerbar fjederforspænding i toppen af gaffelrøret, er det selvfølgelig oplagt, at justere her først hvis muligt. Det skal måske lige indskydes, at hvis man er i besiddelse af en af disse modeller, og ønsker at skifte gaffelfjedre til forstærkede progressive fjedre, så skal forskruningen i toppen af gaffelbenet også udskiftes til en normal endeprop uden justeringsmulighed, for at affjedringen kan fungere korrekt.

Peter...
    'Best thing I ever rode.' Kenny Roberts.

'They say cockroaches and Keith Richards would be among the few survivors of a nuclear holocaust. The XS would be another.’Brian Tarbox in Classic & Motorcycle Mechanics may 1998.

Kommentar

tak for rådet jeg prøver mig frem

Hauge

Kommentar

Prop eller ej...

Tillader mig lige at følge op på en gammel tråd, for jeg står lige nøjagtig der hvor Klentz skriver...Med en Special model hvor man kan justere fjederen og nye progessive fjedre..
        Hvorfor er det nu lige at jeg skal have nye blændpropper?
        Gert.
        Der er ikke meget ved at køre på motorcykel, men
        nogen skal jo gøre det....

Kommentar

Fjedre i metermål

Hej Gert

Hvis du sammenligner de nye progressive fjedre med de gamle (originale) vil du se, at de nye er noget længere end de originale. Jeg forudsætter her, at du ikke har nogle fjedre specielt til Special modellerne, men anvender samme fjedre som til den almindelige model med 35 mm gaffelrør. (Da jeg i sin tid skrev indlægget var det den mulighed der var). Hvis du benytter den originale prop, vil forgaffel affjedringen således blive alt for hård.
          Har dog hørt, at det senere er blevet muligt at få specielle fjedre, der passer bedre til Special modellerne, men det vil jo klart fremgå, når du sammenligner længden af de nye fjedre med længden på de gamle, hvorvidt det også er nødvendigt at udskifte propperne.

Peter...
          Last edited by klentz; 17-02-2013, 17:24.
          'Best thing I ever rode.' Kenny Roberts.

'They say cockroaches and Keith Richards would be among the few survivors of a nuclear holocaust. The XS would be another.’Brian Tarbox in Classic & Motorcycle Mechanics may 1998.

Kommentar

Samme længde

På min special er der monteret progresive fjedre der har samme længde som de originale, mener omkring 482 mm, men hvor de er købt ved jeg desværre ikke.

Kommentar

Fjedre eller ej....

Jeg er også nået en smule videre...Og kan konstatere at de fine nye Wirth fjedre matcher de sure gamle Yamaha ditto i længde....
              Så mon ikke det går at genbruge de oprindelige "propper"? Jeg tror det...

Og de progessive fjedre kan i øvrigt købes hos en motorcykel forhandler i Ringsted, der mest er kendt som Papa.....Nemt og bekvemt....
              Gert.
              Der er ikke meget ved at køre på motorcykel, men
              nogen skal jo gøre det....

Kommentar

Working...
              X