Annoncering

Klap sammen
No announcement yet.

forgaffelfjedre

Klap sammen
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
nye indlæg

• forgaffelfjedre

Hej jeg har lige modtaget mine nye Wirth fjedre med posten. jeg vil derfor lige sikre mig i at jeg har ret når jeg går ud fra at fjedrene skal i med den sammenkrympede ende nedad og den ende med længere afstand mellem viklingerne opad ik??

Mvh Frank

Hej Frank!

Nej. omvendt. De tætte viklinger øverst og de mere åbne nedad. Og så skal du ikke bruge mellemstykket længere, hvis der var et sådant i før.

Mvh Peter...
    'Best thing I ever rode.' Kenny Roberts.

'They say cockroaches and Keith Richards would be among the few survivors of a nuclear holocaust. The XS would be another.’Brian Tarbox in Classic & Motorcycle Mechanics may 1998.

Kommentar

ok takker, jeg troede at det var omvendt da man derved ville få mest uaffjedret vægt i bunden af benet. men jeg har som sagt ikke stået i denne situation før. og ja der var et afstandsstykke i før men det kunne jeg læse i tidligere indlæg at der var andre der havde forsøgt at presse ned i benet sammen med den længere fjeder :-)
      Har du iøvrigt selv skiftet til Wirth fjedre og hvis du har, er der så en forskel??

Mvh Frank T

Kommentar

Affjedring

Hej!
        Jeg tror såmænd ikke det gør den store forskel, om man vender de snævre vendinger op eller ned, men Wirth foreskriver, at de skal vende opad, med mindre mc-fabrikanten foreskriver noget andet, og det gør de ikke.

Yamahas originale fjedre har været kendt for at have en uheldig indflydelse på køreegenskaberne, lige siden cyklen kom frem.

Udover at din nye affjedring vil føles lidt hårdere end den gamle, så vil de progressive fjedre give en helt anderledes fornemmelse, idet de ikke som de originale pludselig vil bunde på én gang, men i stedet blive gradvist hårdere indtil der ikke er mere at give af.

Ja, jeg kører selv med progressive fjedre både for og bag, og er godt tilfreds. Men jeg skal da bestemt ikke udelukke, at det da også kan være en smagssag.

Mvh Peter...

'They say cockroaches and Keith Richards would be among the few survivors of a nuclear holocaust. The XS would be another.’Brian Tarbox in Classic & Motorcycle Mechanics may 1998.

Kommentar

Forgaffelfjedre

Er der nogen der ved om der skal samme mængde olie i forgaffelbenene
          når man skifter til progressive fjedre.
          Poul
          Last edited by poul; 14-03-2008, 9:00.

Kommentar

Oliestand

Hvis der ønskes samme virkning som før, skal olieniveauet inden i gaffelrøret pejles til at stå i samme højde med de nye fjedre monteret som den gjorde før med de gamle fjedre i.

Peter...

Kommentar

Forgaffelfjedre

Tak for svaret Peter.
              Har været på Loui's hjemmeside der har jeg fundet en"Einbauanleitung".
              Jeg kan vel altid få Nold til at hjælpe mig med det tyske hvis jeg har problemer
              med oversættelsen.
              Poul

Kommentar

Sæt over

Anytime! Bare fyr løs!

Nold
                Scheisse Insel

Kommentar

Hmm, samme mængde og sammen mængde, det ved jeg nu ikke.
                  Klentz er det ikke altid en ganske bestemt mængde.

Jeg syntes mine fjedre var noget rigtig "skod", så jeg ofrede også et par wirth fjedre, uden at checke hvad der allerede var i, havde bare sætningen om de dårlige Yamaha fjedre i hovedet.

Men..... Der var allerede prograssive wirth fjedre i, den rigtige olie mængde gjorde tricket.
                  Den rigtige mængde kan findes med søgefunktionen da jeg vist allerede har fået mængden før.

PS, husk at klodse maskinen rigtig godt op når man har toppropperne af.

MVH
                  Last edited by PeterR; 20-03-2008, 11:06.

Kommentar

For & imod

Hmm, samme mængde og sammen mængde, det ved jeg nu ikke.
                    Klentz er det ikke altid en ganske bestemt mængde.
                    Når gaffelbenet slås op, skal olien passere fra bunden af gaflen, gennem dæmperen og op i hulrummet ved fjederen, hvor der i forvejen står en blanding af olie og luft, hvorved luften over olien komprimeres. Propper du derfor en genstand, f.eks en ny fjeder, ned i gaffelen, og denne genstand fortrænger mere ( eller evt. mindre) olie, end den der sad der i forvejen, vil du ændre på størrelsen af luftpuden over olien, og dermed også på dæmperegenskaberne. Så du har for så vidt ret i, at det altid skal være en ganske bestemt mængde. Men det er altså en bestemt mængde luft vi her taler om. Capish?

Det forklarer jo også hvorfor det ændrer så meget på dæmpningen, hvis man hælder mere olie på (eller mindre for den sags skyld) end foreskrevet, selv om det jo kun er den 'passive' oliemængde i toppen af gaffelen (men altså den aktive luftsøjle) man ændrer på.

Alt andet lige vil en mere volumiøs fjeder kombineret med samme oliemængde som før svare til at du brugte den gamle fjeder og så bare kom mere olie på.

Lidt teoretisk måske, men højere oliestand vil altid give mindre luft uanset om det skyldes mere olie eller mere fjeder. Og omvendt vil mindre fjedervolumen selvfølgelig også give lavere oliestand og dermed mere luftvolumen.

Som så mange andre steder er det i virkeligheden ikke oliemængden der har den store betydning, men derimod oliestanden (eller i dette tilfælde rettere det luftvolumen, der befinder sig over olien inden i dæmperen) . Grunden til at man altid opgiver oliemængden, er nok at det som regel er nemmere at måle en bestemt mængde olie af end at pejle oliestanden eller luftmængden.

Ses

Peter...
                    Last edited by klentz; 22-03-2008, 12:03.

Kommentar

Working...
                    X