Annoncering

Klap sammen
No announcement yet.

simmerringe forgaffel

Klap sammen
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
nye indlæg

• simmerringe forgaffel

Jeg skal have skliftet simmerringe (gaflen lækker olie)
    Er det virkelig nødvendigt med special værktøj for at splitte gaflen ad jeg syntes ikke at værkstedshåndbogen er særlig klar på det punkt

venligst ulrik

At skifte forgaffelpakdåser

Hej Ulrik!

Tag fjedrene ud.
    Fyld gaffelbenene helt op med motorolie, og skru proppen på igen.
    Afmonter gaffelbenene, fjern støvkapperne og låseringen der holder pakdåsen på plads og gør som på billedet:

Olien vil nu presse den gamle pakdåse op og ud af det nederste rør.
    Tag den gamle pakdåse helt af, og sæt den nye pakning på.
    Sæt den gamle pakning på toppen af den nye, og brug den til at presse den nye på plads.
    Fjern den gamle pakdåse.
    Dræn olien af og påfyld den rette mængde gaffelolie og sæt fjedrene og støvkapperne tilbage på plads.

God fornøjelse

Peter...
    Tilføjede filer
    Last edited by klentz; 17-01-2007, 11:43.
    'Best thing I ever rode.' Kenny Roberts.

'They say cockroaches and Keith Richards would be among the few survivors of a nuclear holocaust. The XS would be another.’Brian Tarbox in Classic & Motorcycle Mechanics may 1998.

Kommentar

pakdåse skift alternativ metode

I mangel af en canadisk pelsjægerhytte og et halvt grantræ forsøgte jeg mig på anden vis.
      Erfaringer:

Hvis man bare prøver at vippe pakdåsen op med fx en skruetrækker risikerer man at knække den øverste kant på gaffelbenet, da letmetallet er meget tyndt heroppe og der kommer et stort sideværts tryk når man trykker ned på skruetrækkeren eller hvad man nu bruger. Jeg forsøgte dette med held: en gaffelnøgle ( i mit tilfælde en str 18mm) griber ned under pakdåsen og støtter på et stykke jern der er lagt ovenpå gaffelbenets overkant. Jernstykket skal fordele trykket over et større areal. Jernstykket er et par cm bredt og er bukket om så det griber ned i røret og læner sig op ad indersiden af den gamle pakdåse. Se vedlagte billeder. Med en tung hammer kan man nu forsigtigt slå pakdåsen op uden at noget knækker. Lidt i den ene side og så lidt i den anden side skiftevis så den ikke kanter sig fast. Det jernstykke jeg brugte fandt jeg bare tilfældigt i brokkassen.
      Bemærk iøvrigt slagteknikken: det giver en særligt følsom uddrivning, når man stritter lidt med lillefingeren ;o)
      Tilføjede filer

Kommentar

Det er en god ting at beskytte sig

Ja, og du bliver da ikke smittet med noget grimt, med de handsker du der har anlagt.
        'Best thing I ever rode.' Kenny Roberts.

'They say cockroaches and Keith Richards would be among the few survivors of a nuclear holocaust. The XS would be another.’Brian Tarbox in Classic & Motorcycle Mechanics may 1998.

Kommentar

Haandhygiejne

Nej og så kan man skrue i dagevis uden at skulle vaske sig....næsten...

Nold
          Amatørgynækolog

Kommentar

Burn baby burn

Jeg brugte en tredje metode. Med en lille blæselampe forkullede jeg pakdåsen (den brænder ikke rigtigt), det gør den hård og skør. Med en skævbider og/eller spidstang kunne jeg så få fat i metalskiven indeni pakdåsen, vride den rundt og på denne måde nærmest implodere pakdåsen uden at berøre kanterne af gaffelbenet. Jeg ved ikke om gaffelbenet har godt af for meget varme, så jeg forsøgte at rette det mod selve pakdåsen.

Det virkede for mig.

Dan

Kommentar

Pakdåse

Hej

Ideen med fastnøglerne ser smart ud. Men jeg ville ha´drejet en bøsning der går ned og støtter på den kraftige reces og så lave den så lang at den er en millimeter højere end røret, så er man da helt sikker på at selve røret ikke beskadiges.

Mvh Finn

Kommentar

Drejet ham en knap?

Hej Finn

det var egentlig også det jeg ville have gjort, men så kunne jeg lige pludselig i skyndingen ikke finde min drejebænk... Nåhja øh...

God faste

Nold

Kommentar

Mangel på drejebænk

Hej Nold

Det regnede jeg heller ikke med, men de fleste af os der roder med gamle maskiner, motorer og både kender vel en der har en sådan indretning. Ellers må du jo sige til, hvis du skulle løbe ind i et problem hvor du skal bruge sådan en fætter. Nu nærmer foråret sig, så kan vi heldigvis komme ud og lufte XS´eren. God sæson.

Mvh Finn

Kommentar

Working...
                  X