Annoncering

Klap sammen
No announcement yet.

Meget stram kobling??

Klap sammen
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
nye indlæg

• Meget stram kobling??

Hej. Jeg har lige skiftet koblingskabel på min maskine, da det gamle var beskadiget på yderkablet, jeg håbede derved også at få en lidt blødere kobling. men nej, koblingen er nu MEGET stram, jeg har haft koblingsdækslet af flere gange for at se om der var noget der klemte, for at smøre koblingsakslen og for at justere snekken. der er intet der klemmer der. jeg gav også kablet en god gang olie inden jeg samlede det og jeg har fulgt kablet hele vejen fra grebet og ned til motoren og konstateret at det ikke klemmer, hvad hulen har jeg glemt???

Frank T

Hej Frank

Kablet kan være meget følsomt for hvad vej det går ned til motoren og kan så blive mere eller mindre stramt. prøv evt forskellige ruter, den vej med de blødeste bøjninger er som regel den der er mindst stram.

Nold

Kommentar

Hej

Da jeg renoverede min egen, satte jeg de forstærkede koblingsfjedre i. Selv om mit kabel er trukket i bløde buer, er smurt fint osv. går koblingen stramt som bare fan... Jeg er ikke klar over hvor meget blødere den ville være med de originale fjedre, men har på fornemmelsen at den nærmest er skabt med hårde kobling fra fabrikkens side. Får men den ikke i frigear ved rødt lys, kan det mærkes i armen flere dage efter. Irriterende men vist noget man er nødt til at acceptere. Hvis ikke vil jeg da gerne høre fra andre hvordan !!

Mvh

Michael

Kommentar

Fra fabrikkens side er koblingen nu ikke specielt hård (den skal faktisk også kunne betjenes med kvindehånd!). Men selvfølgelig vil stærkere koblingsfjedre, alt andet lige, også kræve en højere betjeningskraft. Årsagen til hård kobling, skal som regel findes i kabelføring eller -tilstand. Men også udrykkermekanismen (snekken) bør vises opmærksomhed, da den kan være beskidt, slidt eller på anden måde skadet (måske som følge af meget hårde koblingsfjedre), og vær her også opmærksom på vægtarmen omkring kabeltrækket. Vægtarmen har været ændret noget gennem produktionsperioden, men normalt skulle det være muligt med lidt fingersnilde at øge armen nogle millimeter (op til 10 mm), og derved mindske betjeningskraften.

Se evt. mere koblingsfnidder her:
        http://www.yamahaxs650.dk/forum/topi...hTerms=kobling

Mvh Peter...
        'Best thing I ever rode.' Kenny Roberts.

'They say cockroaches and Keith Richards would be among the few survivors of a nuclear holocaust. The XS would be another.’Brian Tarbox in Classic & Motorcycle Mechanics may 1998.

Kommentar

Hej, tak for indlægene, jeg har nu mengeleret lidt rundt med kablet og der var ikke det helt store at hente på den konto, koblingen er fortsat meget stram. MEN så stak jeg lige hovedet ind hos et af de andre medlemmer og kiggede lidt på hans xs, der løber kablet ned på højre side af karbunaderne og lige ned i koblingsdækslet. på min løber det mellem karbunaderne. så jeg var hjemme og bladre i haynes uden held. hvad med jeres kabler, hvor løber de??

Frank

Kommentar

Hej Frank!

Det er ikke muligt entydigt at angive en korrekt føringsvej for kablet. Benyttes et originalt kabel var længden af dette jo oprindeligt nøje afstemt i forhold til størrelse og vinkel på det originale styr. Langt de fleste modeller har i dag ikke længere det helt originale styr. Næsten alle 447'erne blev i overensstemmelse med 70'er moden udstyret med kortere og lavere styr, hvorved kablet syner lidt for langt til den oprindeligt tænkte føringsvej. Du må simpelthen fifle dig frem til den vej der er mest hensigtsmæssig i dit tilfælde.

Mvh Peter...
            'Best thing I ever rode.' Kenny Roberts.

'They say cockroaches and Keith Richards would be among the few survivors of a nuclear holocaust. The XS would be another.’Brian Tarbox in Classic & Motorcycle Mechanics may 1998.

Kommentar

Working...
            X