Annoncering

Klap sammen
No announcement yet.

Kronrørslejer

Klap sammen
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
nye indlæg

• Kronrørslejer

Hejsa er der nogen der kan svare mig på hvad type kugler det er der sidder i kronhovedrøret, her tænker jeg på størelse og antal, jeg har endnu ikke fået min Haynes. et abdet sted her på siden nævnes der nogle faste lejer man kan skifte ud med, er der nogen der har prøvet dette og evt ved hvor de kan købes????

Frank T

Hej Frank

Jeg vil anbefale at du køber et sæt koniske lejer hos Per i Ringsted (Ringsted motor) de skulle efter sigende holde nærmest evigt i modsætning til de traditionelle lejer. Vær opmærksom på at der er forskel på top og bundlejet (spørg Per hvilket som skal sidde hvor) Jeg sleb også to riller i kronrøret så det er muligt at banke lejerne ud igen hvis det skulle blive nødvendigt. Husk også at det kræver lidt omhyggelighed at montere og opspænde lejerne for ikke at belaste og ødelægge dem.

Mvh Michael

Michael

Kommentar

Hej Michael, det lyder som en fornuftig ide. jeg prøver at kontakte Ringsted motor.

Mvh Frank T

Kommentar

Er der ikke en der kan oplyse om numrene paa koniske kronrorslejer til XS650!
        Jeg har en meget billig lejeleverandor og vil gerne formidle kontakten, saa ogsaa andre kan benytte sig af det!

mvh ole

Ole Nielsen

Kommentar

Hej Ole!

Da jeg selv i vinter skiftede kronrørslejer, skrev jeg dimesioner og type ned. Bagefter tænkte jeg på, at det nok var overflødigt, da lejerne sikkert holder min tid ud.
          Men her er de:
          Øverst - type 48YS/25Y - dimension ø25/ø48/15
          Nederst - type 48KS/30Y - dimension ø30/ø48/15

Jeg håber, at du (og alle jer andre derude) kan bruge det til noget.

Jeg har set, at et andet af de ærede medlemmer i klubben her i Forum'et har foreslået, at man sliber et par små spor indvendig i kronrøret inden man smækker lejerne i, for at have et sted hvor man kan angribe dem, når (hvis) de engang skal drives ud igen. Det er en god ide. Da jeg havde pandet mine lejer i, opdagede jeg, at der kun er en minimal kant at lejernes yderringe, som stikker frem fra lejesædet i kronrøret.

De venligste hilsner
          Ras

Kommentar

lige et spørgsmål til jer der har skiftet til de koniske lejer. er der en forskel at mærke, jeg mener her om maskinen bliver lettere i styrtøjet?? eller er det i bund og grund bare en rigtig god ide hvis lejerne aligevel er slidte og skal skiftes??

Frank T

Kommentar

Hej Ras.
              Tak for info. Jeg vender tilbage når jeg har haft fat i min lejeleverandør.
              Det er ikke et standartleje, men han plejer at kunne gøre noget alligevel!!
              Jeg har for vane at bore et lille hul i kronrøret og skære et 6mm gevind og så skrue en smørenippel i!!!! Det er måske blasfemi at gøre det på en XS650, men efter at have kørt offroad og cross i 15 år er den også sat i min XS`er. Det kan holde fugt og skidt ude, men selvfølgelig også svine lidt. Ydermere virker fedtet som en passende styrdæmper!!! Der skal lige slåes en prop i bunden af kronrøret da der er hul fra ratlåsen. En træprop af en kosteskaft er helt fint, ø22mm.

mvh ole

Ole Nielsen

Kommentar

Working...
              X