Vigtigt. Forum er åbent for, at man kan læse alt, dog ikke dokumenter vedrørende klubben. Du skal være medlem af klubben, hvis du skal skrive på /oprette emner. Når du har fået medlemsnummer kan du oprette dig
her. Se forsiden mht. at melde dig ind. Link til indmeldelses information.
Hvad er det nu lige for nogen afstandsstykker vi taler om nu[?] Hvis det stadig er de der 'forspændingshylser' til fjedrene, så var de ca 91 mm.
Hvis du lægger de gamle originale fjedre og afstandsrørene i forlængelse af hinanden, så skal de tilsammen være nogenlunde lige så lange som de nye progressive fjedre fra Wirth.
Mvh Peter...
'Best thing I ever rode.'Kenny Roberts.
'They say cockroaches and Keith Richards would be among the few survivors of a nuclear holocaust. The XS would be another.’Brian Tarbox in Classic & Motorcycle Mechanics may 1998.
Det med afstandsstykkerne og gamle fjedre skulle være nogenlunde lige så lange som de nye fjedre fik jeg stavet mig igennem på tysk.
De afstandsstykker som var med de originale fjedre i mine gafler var ca 5 cm, Det passede med at jeg skar et af stykkerne over og lagde i sammen med de nye fjedre, så var de nye fjedre+afstandsstykke = gamle fjedre + afstandsstykke.
Det er muligt at de originale var 91 mm, men nu bliver det som det er blevet, det var sgu noget af en kamp (nok til mig) at få fjedren på plads med et overskåret 50 mm stykke. Jeg tør slet ikke tænke på hvordan det ville være at få lukket røret med et 45mm stykke.
Hej Michael!
Jeg kan ikke rigtig li' at de har været så svære at få i.
Der er noget der siger mig, at de gamle fjedre, som du har taget ud af gaffelbenene muligvis ikke er de 'originale'. De originale skal være 40 cm lange. Hvis dine er længere så tror jeg, at de på et tidspunkt er blevet skiftet ud med nogen der er længere, og at afstandsstykkerne ved den lejlighed måske er blevet kortet op.
Japanske fjedre fra 70'erne er kendt for at være umanerligt slatne, så undertiden forsøgte man at kompensere problemet ved at forkomprimere med noget mere mellemlæg (som regel ikke særligt hensigtsmæssigt).
Hvis de gamle fjedre har været forkomprimerede, kan du ikke bruge den samlede længde af fjedre og mellemlæg til at sammenligne med de nye fjedre. De nye Wirthfjedre er meget stivere end de originale, og er ikke beregnet til at være forkomprimerede (ud over hvad tilspænding af topskrue og vægten af cyklen bidrager med). Så hvis du har fået det rigtige nummer fra Wirth, så skulle de gerne passe på længden uden mellemstykker for at kunne fungere korrekt. Hvis teleskoperne er aflastede og helt udstrakte, skal topskruen kunne trykkes på plads og gevindet startes med håndkraft. Ellers vil du jo også bare få gevaldige problemer hver gang du skal skifte gaffelolie!
Der er altså noget der tyder på, at du nok ikke skulle have presset de ekstra 25 mm rør i sammen med fjedrene! Jeg vil derfor anbefale, at du tager afstandsstykkerne ud igen, hvis du vil opnå ordentlige køreegenskaber og en bare nogenlunde kørselskomfort (hvis det ellers giver mening på en 6½'er).
Peter....
'Best thing I ever rode.'Kenny Roberts.
'They say cockroaches and Keith Richards would be among the few survivors of a nuclear holocaust. The XS would be another.’Brian Tarbox in Classic & Motorcycle Mechanics may 1998.
Kommentar