Annoncering

Klap sammen
No announcement yet.

Skæv bagende

Klap sammen
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
nye indlæg

• Skæv bagende

Hej igen. Så har jeg igen brug for lidt inputs og meninger.

Efter at have fået samlet motoren igen og sat den tilbage i cyklen, kom turen til bagsvingeren da der var lidt slør i denne. Jeg endte med at udskifte til bronze bøsninger, ny aksel og en ny "lang" bøsning, men nu er der heller ikke det mindste slør mere. Men da jeg fik sat baghulet tilbage i motorcyklen og stod bagved den, kom jeg til at se at den virker skæv (se vedhæftede billeder).

For det første kan man se at højre støddæmper ligesom hælder ind mod navet mens venstre er lige. Desuden hvis man kigger på toppen af dækket kan man se at det ikke er i midten af stellet. Det er ligesom 1 cm tættere på venstre side af stellet end på højre.

Som det ses på billederne med vaterpasset ses det også at stellet fra tanken og ud til enden (loopet) nærmest vrider en smule. Helt henne ved tanken er det i vater men jo længere man kommer ud mod enden jo mere hælder det ligesom. Jeg ved godt at man ikke kan bruge et vaterpas på en motorcykel, men man kan i hvert fald se at der er en forskel.

Er det her meget normalt for en gammel 70'er cykel eller kunne det lade til at der er noget galt?

På forhånd tak

Mvh
    Daniel
    Tilføjede filer

Ude af kurs

Er det her meget normalt for en gammel 70'er cykel eller kunne det lade til at der er noget galt?
    Hej Daniel

Nej, det er da hverken normalt eller ønskværdigt. Det kunne tyde på, at cyklen har været impliceret i et skadevoldende uheld på et tidspunkt. F.eks blevet påkørt af et vildfarent automobil. For at få den til at rulle ordentligt må du først og fremmest prøve at fastslå, hvad det er der er skævvredent. Er det svingeren eller monstro rammen? Er der tegn på at den har været udsat for grov behandling?

Peter...
    'Best thing I ever rode.' Kenny Roberts.

'They say cockroaches and Keith Richards would be among the few survivors of a nuclear holocaust. The XS would be another.’Brian Tarbox in Classic & Motorcycle Mechanics may 1998.

Kommentar

..

Jeg takker for det hurtige svar Peter

Da jeg havde bagsvingeren af virkede den umiddelbart ikke skæv. Jeg synes heller ikke at der er tydelig tegn på vold. Svejsningerne er i orden og mallingen fin, men det kan selvfølgelig være dækket. Det mest tydelig tegn er loopet over bagdækket er skævt og at støddæmperen er skæv.

Jeg prøvede lige at lave en grov test af sporingen med et 2 meter langt vaterpas, den metode som er beskrevet i Haynes. Når vaterpasset var parallelt med højre side af baghjulet kunne jeg måle en afstand på 2,3 cm ind til forhjulet, og når jeg gentog proceduren på venstre side var afstanden 2,5. Når jeg så kiggede på bagdækkets afstand til bagsvingeren kunne jeg se at det var en smule tættere på venstre side end højre. Så sporingen ser umiddelbart ud til at være nogenlunde når jeg lige får rettet bagjulet ordentligt ind.

Kommentar

Halvskæv?

Hej Bandholtz

Måske er det kun den øverste del af bagenden der er skæv? Det kan jo stadig være en trafikskade men hvis geometrien i stellet der hvor hjulene er ophængt er i orden (det ser næsten sådan ud) så er resten jo "bare et spørgsmål om saddel, skærme o.l. sidder lige og det kan man jo godt justere sig ud af i mange tilfælde... (Sagde den dovne. Jeg syns at fornemme at nogle hvisker "klamphugger" et sted i baggrunden) De kan godt have ret, men det er vel også et spørgsmål om størrelsen på både kanonerne og gråspurvene)

Nold

Kommentar

Tilbage igen

Så fik jeg hentet cyklen ved CVP Horsens.

Jeg har fået rettet forenden op og bagenden (både vertikalt og horisontalt). I alt kom jeg af med 6190 kr for hele opretningen. Det foregår ved, at de først opmåler cyklen og herefter bliver den anbragt i buk, hvor den bliver rettet. Herefter skal den stå i 24 timer. Det hele foregår koldt (der er ingen opvarmning involveret).

De har rettet stel op i 30 år, og de virkede meget professionelle. Jeg er i hvert meget tilfreds, med service og resultatet.

De fortalte mig at hvis en motorcykel er skæv bagtil er den typisk også skæv foran (som det også gjorde sig gældende ved min motorcykel).

INFO: Nu er vores motorcykelstel jo ”heldigvis” ikke lavet aluminium, men hvis et alu stel skal rettes op er det væsentligt mere kompliceret (det kræver så vidt jeg husker at stellet skal varmes op til 600 grader…).

Jeg har vedhæftet billeder efter opretning og en tegning af hvor den er blevet rettet.

God weekend

Daniel
          Tilføjede filer
          Last edited by bandholtz; 22-02-2013, 9:26.

Kommentar

ret som han står

Ja det pyntede jo!
            det virker meget prof, tillykke med det, spændt på hvordan den føles når den får asfalt under hjulene igen?

Nold

Kommentar

Working...
            X