hejsa, har nogen erfaring med at geare en tand op fra 17 til 18 tænder på forkædehjulet på en xs special ? Jeg kunne godt tænke mig lidt færre omdr ved march hastighed 900-100 km/h
Annoncering
Klap sammen
No announcement yet.
erfaring med 18 tands kædehjul
Klap sammen
X
-
Det kan godt lade sig gøre med de 18 tænder foran. Men det regnes normalt for god skik at geare det bageste kædehjul først. Et mindre kædehjul bagpå giver som regel den største fordel og de færreste komplikationer. Så for at opnå en lidt højere gearing, som du ønsker, kan jeg anbefale at prøve med 32 eller evt. 33 tænder på baghjulet. Det bruger jeg selv, og det giver, som du selv er inde på, en lidt roligere motorgang ved (den lovlige
) marchhastighed.
Det er værd at bemærke sig, at nogle modeller har 33 tænder bagpå og andre har 34 tænder som standart. Men generelt kan siges, at en tand mere foran giver ca 8 % mindre omdrejningstal ved samme hastighed, og en tand mindre bagpå giver ca 5 % mindre omdrejningstal ved samme hastighed.
mvhLast edited by klentz; 21-02-2012, 10:50.'Best thing I ever rode.' Kenny Roberts.
'They say cockroaches and Keith Richards would be among the few survivors of a nuclear holocaust. The XS would be another.’Brian Tarbox in Classic & Motorcycle Mechanics may 1998.
-
Rpm....
Kan klart tilslutte mig Klentz´ide om at starte en opgearing bagi. 32 tænder er da en mulighed, men en XS klarer nu også fint et 30 tands bagtandhjul.
Det betyder at man ved alm. landevejs hastighed ligger på ca. 34/3500 r.p.m.
Til gengæld må man være ærlig og sige, at så skal man også regne med at man sommetider må gå et gear ned hvis man f.eks vil overhale en bil...
Kan man leve med det, syntes jeg at cyklen er væsentlig mere behagelig at køre lange stræk på, og så slipper man også for at sidde og lede efter det der 6. gear der ikke er der.....
Her er i øvrigt lidt at lege med.....
http://www.gearingcommander.com/Gert.
Der er ikke meget ved at køre på motorcykel, men
nogen skal jo gøre det....
Kommentar
-
Hvis jeg husker rigtigt er der 33 tænder på XS650'ere leveret til Europa, mens der er 34 på de der er leveret til Nordamerika og Australien.
Jeg har 31tænder i bag (mod 33 std), det er helt fint, men man kan godt mærke det lidt på responsen i højt gear. Jeg vil helst ikke længere ned med en standard 650 motor. Men det er jo et spørgsmål om temperament.
Tak for linket Gert - godt fundet
Venligst
Johnny Nielsen
Kommentar
-
Jeg kører med 18/32 og det virker fint. Ligger på ca. 3000 ved 80 km/t. Jeg har åbne potter på min, så den har en god lyd, men som der tidligere blev skrevet, så er optrækket ikke det bedste, men det kan jeg leve med... Med 18 tænder foran havde jeg så ikke plads til den plastskinne foran, så den blev bare fjernet.============================
Loud pipes save lives!
============================
Kommentar

Kommentar