Annoncering

Klap sammen
No announcement yet.

hydraulisk knastkædestrammer

Klap sammen
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
nye indlæg

• hydraulisk knastkædestrammer

Er der nogen af jer der har stiftet bekendskab/har erfaringer med "den hydrauliske knastkæde-spænder" som twin-inn markedsfører - virker den ??

http://www.twins-inn.de/Downloads/HSKS.pdf

Hyd. kædestrammer

G'da Madsen

Jeg har nu ingen personlige erfaringer med omtalte gadget. Men har dog bemærket, at der er kilometervis af indlæg desangående på det tyske forum. Desværre har jeg det lidt ligesom 'hængerøven': Jeg orker sgu ikke at læse det. Skulle du imidlertid beslutte dig for at nærstudere hele smøren, så må du da meget gerne smide et kort resume til alle os andre her på forum.

mvh
    'Best thing I ever rode.' Kenny Roberts.

'They say cockroaches and Keith Richards would be among the few survivors of a nuclear holocaust. The XS would be another.’Brian Tarbox in Classic & Motorcycle Mechanics may 1998.

Kommentar

hydr. knastkædestrammer

Tak for tipset om at tyskernes forum har en laaang streng om emnet

Nu har jeg pløjet mig igennem de ca. 10 sider fra starten i 2005 til "heute".

Det viser sig at opfinderen/ophavsmanden til "dimsen" er en schweizer kaldet Steffi (hans ordsprog: (frit oversat) "det er ikke de 100 heste under sadlen man skal frygte - men æslet ovenpå"

Princippet er at der i strammeren er indbygget en "olie-stød-dæmper" der giver større modstand mod sammentrykning end ved strækning.

Dette dæmper svingningerne i taktkæden og er efter sigende effektivt til at fjerne "kædeklapren" samt virker stærkt forlængende på intervallet mellem justeringer

Jeg har selv et problem med støj/klapren fra knastkæden ved omkr. 3000 omdr. pr min. (efter standard tacometret) måske kan "dimsen" fjerne den "mislyd" ?

Jeg har bestilt et eksemplar og så må det vise sig om alle de tyske lovord holder stik !

Jeg er igang med et par mindre service opgaver på maskinen og venter lige på bedre vejr - men så snart jeg har prøvet "dimsen" af, skal jeg gerne meddele mine erfaringer !

"Virkeligheden er altings prøve"

Venligst

Madsen

Kommentar

hydr. knastkædestrammer

Så har jeg gjort de første erfaringer med den ”hydrauliske taktkædespænder” (herefter HKKS).

Den er uhyre simpel at indbygge (kold motor):

1) Den originale kapmøtrik m. o-ring, kontramøtrik m. kobberskive, gevindspindel, dæmperskive, fjeder og trykstang – afmonteres

2) HKKS skrues i, indtil enden af den indvendige dæmpercylinders ”endeskrue (indv. 6-kant-skrue)” netop flugter men spindel-enden (ligesom når man indstiller den originale)

3) Den originale kontramøtrik m. kobberskive monteres ikke, men kun den originale kapmøtrik m. o-ring.

4) Sådan ! - så skulle det ikke være nødvendigt at justere på den, de næste ca. 20.000 km (iflg. Producenten !)

Effekt:

1) Ingen ”kædeklapren” i tomgang – meget kontant og sund mekaniklyd – kun ”let susen” fra kæden – men nu kan jeg til gengæld høre at nikketøjet ”tikker” lidt - når motoren er varm – og det må vel ”tåles” – når det handler om en xs’er ?

Vil det hjælpe – på ”tikkeriet” - med et ”xs-performance-nikketøj (det med de ”specielle tryksko/justere-skruer” fra Rüdiger i Kiel) ?? – har nogen erfaringer de vil dele ud af ??

(Erik – hvis du læser dette – jeg kan godt se – nu - at jeg var lidt ”hysterisk” sidst vi havde kontakt !)

2) Mht. mit ”problem med ”mislyde” ved ca. 3.000 omdr/min” er det blevet mindre - men jeg synes stadig der er lidt ”rest-mislyd” i overgangen mellem at ”motoren får lov til at trække” og ”motoren får lov til at bremse”.

Kan grunden til ”mislyden” være, at min knastkæde skal udskiftes (motoren har gået ca. 25.000 km og så vidt jeg ved, har knastkæden ikke været skiftet tidligere og jeg ved ikke hvordan maskinen er blevet behandlet) ????

Hvornår ”plejer” man at skifte taktkæde ??

Det er vel ikke godt nok at sige ”If it ain’t broke, why try to fix it ?”
        Er det Klentz ?
        Eller er det et spørgsmål om at definere ”broke” ??

Som det fremgår af ovenstående, er mine umiddelbare oplevelser, med HKKS’eren – positive i tomgang – medens ”rest-mislyden” generer mig.

Det er selvfølgelig ikke fair overfor HKKS’eren, at forvente at den skal kunne udligne støjen fra en udtjent knastkæde – hvis det er det der er årsagen!!!??

Min maskine er født med elektronisk tænding (aftastning i generatoren) og jeg kan derfor ikke udtale mig om effekten på tændingen, men HKKS’eren skulle – efter hvad jeg har læst - gøre en gavnlig indflydelse på tomgangen, på de xs’ere der ”aftaster” tændingstidspunktet via knastakslen (mere jævn).

Venligst

Madsen

Kommentar

motorstøj

Hej Madsen og alle andre.
          Der er mange der har prøvet at eliminere motorstøj på en xser.
          Men kort sagt- hvis der ingen mislyde er- skyldes det at motoren ikke er i gang.
          Hvis den kører jo godt, så væn dig til det.
          Høje parader og lav profil
          Ulrik

Kommentar

Låg på!

Kør med hjælm. Så hører du ikke alle de mærkelige lyde!

Nold

Påskeøen

Kommentar

Tik tak....

Egentlig kan jeg godt følge Madsens tanker om hvor meget mekanisk larm man bare må affinde sig med.

Jeg har skam selv (i starten) hørt mislyde på min XS konstant, men nu har jeg da snart kørt 25000 km på min, og den snurrer stadig fint. Og "snakker" stadig lidt...

I år er jeg overbevist om at et par åbne potter er kuren....
              Gert.
              Der er ikke meget ved at køre på motorcykel, men
              nogen skal jo gøre det....

Kommentar

Høreapparat?

Hva' ??

Kommentar

Hydr. knastkædestrammer

Hej Ulrik , Nold og Gert

”Find dig i det”!

”Brug hjelm”!

”Åbne potter er kuren”!

OK – tak for ”rådene” !

Jeg sporer en vis opgivenhed overfor ”problemet” med - hvordan man får ”mislydende” til at blive en ”behagelig spinden” - og der er vel også en grund til tillægsord som ”Der rüttler” og ”The rattler” ?!

Min maskine er udstyret med ret kraftigt dæmpende ”potter”, så jeg hører måske tydeligere ”mislydene” ?

”Banke- og klaprelyde” er i min verden – normalt - ensbetydende med overbelastning, ”pitting-risiko” og risiko for snarligt havari – men hos en xs’er er det måske blot en del af charmen ??

Det beroliger mig at Gert har kørt 25000 km uden at ”mislydene” er blevet værre eller har ført til havari (har jeg ”læst” det forkert ?)

Ikke desto mindre har jeg ikke tænkt mig bare at give op – sætte åbne potter på og dyse karboriderne om – få en bedre støjisolerende hjelm – og sige ”if it a’nt broke, why try to fix it” !

MEN – jeg vil prøve at tage ”mislydene” som en charme og udfordring og – måske næste vinter – hvis skæbnen og evt. haveri ikke presser mig til at gøre det inden – vil jeg give motoren en ”ordentlig overhaling” – måske er der til den tid dukket ”nye ideer” og ”gadgets” op som kan afprøves.

Venligst

Madsen

Kommentar

stålsat

Hej madsen

Hatten af for din vedholdenhed. Jeg har respekt for at du tager handsken op: at få en motor til at gå lydløst. I begyndelsen troede jeg "bare" du var nervøs for om den ville brænde sammen. Helt lydløs bliver den jo aldrig, Du har jo også selv viden om, hvad der giver støj og hvad støjen betyder, det fremgår. Nu er XSeren konstrueret med gode sikkerhedsmarginer allevegne, det er jo bevist gennem årtiers afprøvning i både standard og peppet udgave. Ventilspillerum, stempelringsspillerum, slid i kuglelejer, knastkædeslør, tandhjulsklasken, resonanser i kølefinner, alt bidrager men ikke alt betyder overbelastning. En god begyndelse er at minimere ventilspillerum, men det indebærer jo også en vis risiko.. Knastkædedæmperen er også en god ting. Et godt trick er at bruge en tyk olie. Når du har tjekket at motoren er i orden gør det jo ikke noget at man dæmper reststøjen på den måde. Det er jo ikke sælgerfup. Om man vil dæmpe eller bare ændre klangen af indsugning og udstødning er en smagssag. Nogle gange kan små gummistykker mellem køleribberne gøre meget, men deres placering kan være afgørende for den dæmpende virkning. Generator og primærdrev ved påløb kan også give en hyletone, mange finder generende. Andre dele af cyklen kan også larme med ved bestemte omdrejninger. Jeg kan fx selv høre på en rumlen ved bestemte omdrejninger at min tank er ved at være tom.

God jagt, glæder mig til at høre resultatet til træffet! (bare de andre stopper deres motor imens!)

Nold

Kommentar

Strammere og strammere..

Madsen: du har læst mit indlæg helt korrekt.Ingen havarier. Cyklen har nu gået ca. 40000 km og går stadig fint. Den har kun været åbnet for alm. service og bruger ca. en halv liter olie mellem hver skift (3500 km). Det anser jeg for ok.

Der er ikke mange mc motorer der ikke producerer en vis mængde mekanisk støj. Det er selvfølgelig mest markant på en luftkølet motor og derfor er det ikke helt fair at sammenligne med en mere moderne og måske vandkølet motor.

I dag har jeg lavet en aldeles uvidenskablig (støj) sammenligning mellem min XS og en alders og standsmæssig sammenlignelig Honda Boldor. Her måtte selv ejeren erkende at Hondaen støjede mest. Hondaerne er åbentbart kendt for støj fra bundkæden?

Og ja: måske var de "råd" du fik, mest udtryk for at vi ikke anser den normale støj for "farlig". Nold har en pointe der med olien og også det med ventil spillerum. Her har jeg dog altid lært at de hellere må "klapre" lidt end at stå for stramt...Ret mig hvis det er forkert?

Og så lige en til Nold med hørerøret: Jeg havde engang den udsøgte fornøjelse at køre bag dig på en fællestur og kan da konstatere at du tilslutter dig "kuren" med de ikke restriktive potter....
                      Gert.

Kommentar

Hva' ?

Oprindeligt indsendt af gert Se indlæg
                        Og så lige en til Nold med hørerøret: Jeg havde engang den udsøgte fornøjelse at køre bag dig på en fællestur og kan da konstatere at du tilslutter dig "kuren" med de ikke restriktive potter....
                        Jamen Yamaha har jo altid været kendt for at fremstille førsteklasses musikinstrumenter.

I virkeligheden bryder jeg mig ikke om at køre på motorcykel, jeg gør det kun for lyden...

Nold

Kommentar

udstødningsstøj?

Faldt forøvrigt lige over denne her på ebay. Sådan een har jeg aldrig hørt om før. Mutter spør hvor meget den går på literen...

http://www.thomann.de/gb/yamaha_ycl650e_boehm.htm

Nold

Kommentar

Støjsender?

Hæhæ....

Forbruget er ikke nemt at spå om, men en øvet fører burde have nemt ved at liste den gennem synshallen....

Det her burde måske have fulgt Jans udstødnings indlæg, men hvad....
                            Gert.

Kommentar

Træblæsere og anden fin mekanik

Oprindeligt indsendt af Nold Se indlæg
                              Faldt forøvrigt lige over denne her på ebay. Sådan een har jeg aldrig hørt om før. Mutter spør hvor meget den går på literen...

http://www.thomann.de/gb/yamaha_ycl650e_boehm.htm

Nold
                              Ja,ja, der er jo ingen grund til at hænge med klarinetten. I det mindste kører de da ikke faggot stilen, som en hvis anden, i dette forum unævnelig, japansk fabrik. (Sorry Leif, men den lå jo ligesom til højrebenet).
                              'Best thing I ever rode.' Kenny Roberts.

'They say cockroaches and Keith Richards would be among the few survivors of a nuclear holocaust. The XS would be another.’Brian Tarbox in Classic & Motorcycle Mechanics may 1998.

Kommentar

Working...
                              X