Annoncering

Klap sammen
No announcement yet.

En lang historie om karburatorer

Klap sammen
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
nye indlæg

• En lang historie om karburatorer

Efter i flere år at have haft problemer med at kværnen ikke har gået som den skulle på venstre cylinder, så har jeg endelig fået mig taget sammen til at gå i dybden med problemet.

Symptomerne har været tilsodet tændrør (tør sod), specielt ved kørsel ved lave omdrejninger. Samtidigt har jeg bemærket en misfarvning af venstre forrør lige uden for topstykket.

Har prøvet adskillige ting i årenes løb, såsom check af tændingssystem (original Yamaha elektronisk), synkronisering af karburatorer og kontrol af højden af svømmerstand vha. af slanger monteret på studse under svømmerhus (kom til det resultat at benzinstanden var den samme i begge sider).
    Alt sammen uden at få løst problemet.

Udfra symptomerne har jeg konkluderet at venstre cylinder må få for fed en blanding, og så langt om længe har jeg fået taget mig sammen til at afmontere karburatorerne for at underkaste disse et nærmere eftersyn, og minsandten om ikke jeg kunne konstatere at svømmerhøjden var ca. 1,5-2 mm mindre (og hermed højere benzinstand i svømmerhus) på venstre end højre karburator, og så vidt jeg har kunnet læse mig til forskellige steder, så kan lige netop dette afføde en for fed blanding.

Håber nu at en korrigering af dette endeligt løser mit problem.

Løsningen med at checke svømmerhøjden ved hjælp af slanger mont. på studse under svømmerhusene er åbenbart ikke nøjagtig nok.

Svømmerhøjden på højre side er ca. 27 mm, og tænkte nu da jeg alligevel havde karburatorerne adskilt, så ville jeg lige checke præcis hvilken model mine karburatorer er.
    Ifølge serie nr. på motor, så er motoren fra en type 4N9 fra en XS650H (US), og derfor ville jeg så lige checke alle dyser og diverse med Haynes manualen for at være helt sikker.
    Det drejer sig om Mikuni BS34 med følgende data:

Hoveddyse: 132,5 (som angivet i manual)

Nål: 5IX77 eller 5IX11 (med sikringsring i tredje hak), er lidt svært at tyde (skulle ifølge Haynes være 5HX12 for en H model, eller 5HX13 for en SE model)

Nåledyse: Y-O (som angivet i manual)

Luftdyse: 130 (skulle være 85 ifølge Haynes)

Tomgangsdyse: 42,5 (som angivet i manual)

Alle oplysninger er fra side 141 i Haynes.

Svømmerne er af den runde messingtype.

Er nu meget i tvivl om den korrekte svømmerhøjde da der er oplyst ikke mindre end 3 forskellige højder i Haynes, 24 mm for SE model, 22 mm for H model og til slut 27,3 mm for G og SG model.

Har svært ved ud fra de ovennævnte data helt at fastslå karburatormodellen, og dermed den korrekte svømmerhøjde, umiddelbart hælder jeg til de 27,3 mm, da dette ser ud til at fungere på højre cylinder.

Er der nogen der kan forklare ovennævnte afvigelser i data i forhold til Haynes?

Fandt for øvrigt også ud af at der manglede skiver under fjederen som sidder lige over nålen for at holde denne på plads (pos. 9 på billedet side 148 i Haynes), kunne dette også tænkes at drille hvis ikke nålen holdes korrekt nede på plads?

Det ser også ud som om at nålen ikke sidder lige i glideren, det ser ud som om at der bevidst er lavet en lille knast på den plastskive der holde nålen på plads i glideren, er der nogen der kan bekræfte om dette er korrekt?

Og så lige et tillægsspørgsmål, er der nogen der kan fortælle hvad jeg skal gøre ved karburatorerne for at få dem til at se pæne ud udvendigt?

Vi ses forhåbentligt snart derude

Mvh. Preben

For at gøre en lang historie kort

Hej Preben

Det er da meget fint med alle de specifikationer på diverse dyser, nåle osv. Men hvis de ellers er ens på begge karbs, så er det vist ikke her, du skal finde forklaringen på dine problemer med venstre cylinder (jeg mener, hvad det virker på højre, skulle også gerne virke på venstre).

Start med en kompressionstest af begge cylindre, for at fastslå om det er benzin eller olie, den får for meget af.

Du skriver, at du har prøvet med synkronisering. Er det med et vacuummeter, du har prøvet? Hvis ikke så prøv det.

Hvad angår dysestørrelser, nåleindstillinger og svømmere, så skal Haynes undertiden tages med et stort gran salt. Og hvis der er ændret væsentligt på indsugningsfiltre eller udstødning, kan du alligevel ikke bruge oplysningerne til så meget.

Er det kun venstre tændrør der bliver tilsodet?

Hvad er det for en misfarvning af venstre forrør? De originale dobbeltvæggede forrør bliver normalt ikke blå, og slet ikke af en for fed blanding.

Peter...
    'Best thing I ever rode.' Kenny Roberts.

'They say cockroaches and Keith Richards would be among the few survivors of a nuclear holocaust. The XS would be another.’Brian Tarbox in Classic & Motorcycle Mechanics may 1998.

Kommentar

Lige et kapitel mere til historien

Hej Peter
      Jeg har lavet kompressionstest på et tidspunkt, og den trykket lå pænt højt og ens på begge cylindre.

Synkroniseringen har jeg foretaget med vacuummetre.

Det er kun det venstre tændrør der bliver sodet til, og det er en fuldstændig tør sod.

Mht. misfarvningen af venstre forrør, det er det originale dobbelte forrør, det får en let gyldenbrun misfarvning de første ca. 5cm ud på røret. Misfarvningen kan poleres væk, men det er bare irriterende at det kommer igen, og det burde det vel heller ikke hvis motoren går korrekt.

Jeg håber at fundet af forskelligheden i svømmer højden kan være forklarinegn på mine problemer, men det skal jo nok vise sig når jeg får gang i maskinen igen.

/Preben

Kommentar

En lykkelig ende på historien

Efter at have foretaget ovennævnte tiltag, har maskinen kørt som en drøm hele sommeren, så jeg er en meget lykkelig XS ejer der fornøjer sig over "symaskinen" hver gang den luftes.

Preben

Kommentar

karburator rengøring udv

Hej
          rengøring udvendig af karburator som Preben spørger til,
          jeg bruger Bardal karburatorrens det tager det sorte snask som benzin ikke kan opløse. (undgå at få det på lak osv)
          så er der muligheden med Autosol på en tandbørste , det er et lidt træls
          arbejde men det virker.

mvh erik johansen

Kommentar

Working...
          X