Annoncering

Klap sammen
No announcement yet.

Stop med at starte

Klap sammen
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
nye indlæg

• Stop med at starte

Hej

Når jeg nu aligevel skal have motoren adskildt pga. knastkædeskift, skal jeg også have kigget på nogle af de andre småting, der har irriteret mig, og jeg har et lille problem med min starter. Det er imidlertid ikke det sædvanlige med at starteren ikke vil gå i indgreb, det er for længst fikset med nyt bendixgearhjulssæt, men den er ikke så glad for at slippe igen, når motoren går igang. Mit spørsmål er så:

Vil det hjælpe at klemme slæberingen/bøjlen strammere, eller skal jeg trække fjederen lidt længere istedet?

Jeg kan ikke rigtigt rumme, præcist hvilken effekt slæberingen/bøjlen har, men den er skiftet til den nyere kraftigere version.

Endvidere: Skal jeg skifte pakdåsen bag startmotoren, når denne har været afmonteret?

På forhånd tak

Dan
    Last edited by Dan; 17-01-2009, 17:44.

Når starteren ikke vil stoppe

Hej Dan

Vil det hjælpe at klemme slæberingen/bøjlen strammere, eller skal jeg trække fjederen lidt længere istedet?
    Du skal trække fjederen lidt længere, eller evt. skifte den hvis den er blevet 'død'. Det er den der skubber tandhjulet fri af startkransen, når der ikke længere er moment på starteren.

Jeg kan ikke rigtigt rumme, præcist hvilken effekt slæberingen/bøjlen har
    'Hårnålen', friktionsfjederen eller bremsefjederen (eller hvad den nu ellers kaldes) afbremser startertandhjulet et kort øjeblik, så det - i stedet for at dreje - forskydes på spiralnoterne og derved går i indgreb med startkransen, inden hele herligheden begynder at rotere (rigtig smart, når det virker). Denne fjeder skal sidde så stramt som muligt på tandhjulet. Klem den evt i skruestikken.

Skal jeg skifte pakdåsen bag startmotoren, når denne har været afmonteret?
    Hvis du ikke ved, hvor gammel pakdåsen er, ville jeg under alle omstændigheder skifte den. Den har måske siddet der siden cyklen rullede af samlebåndet, og så er der vist ikke meget elasticitet tilbage i den, for ikke at snakke om slidtage. Hvis det var en du satte i i juleferien, så ville jeg lade det komme an på en nærmere granskning af dens tilstand, hvorvidt den skal skiftes eller ej.

Mvh Peter...
    'Best thing I ever rode.' Kenny Roberts.

'They say cockroaches and Keith Richards would be among the few survivors of a nuclear holocaust. The XS would be another.’Brian Tarbox in Classic & Motorcycle Mechanics may 1998.

Kommentar

el starter

Alt det ovenstående har jeg gjort, tandhjulet kan nemt skubbes ind og smutter lige så nemt ud igen når der slippes.
      Tandhjulet på krumtappen er ligeledes ok.
      baktteriet opladet og helt nyt.
      Når starteren aktiveres kører det hele men tandhjulet smutter ikke i indgreb.
      dvs. en gang imellem gør det.
      Jeg kan skille min kobling af i mørke efterhånden, og gider snat ikke mere.
      Er der et bud? Kan jeg have strammet fjederen for meget?
      Hilsen ulrik

Kommentar

weekenden er reddet

Lille dims med stor virkning.
        Efter igen igen at have skilt skidtet af og fundet alt i orden gik jeg over på modsatte side
        i det lille hus hvor stateren går ind og vender,
        manglede der et afstandsstykke så tandhjulet kørte frem og tilbage på aksen og ikke kun rundt.
        Haynes,side 125 afstandsstykke benævnt 16

Høje parader og lav profil
        Ulrik

Kommentar

NB! OBS! Advarsel! pas på! osv..

Hej Ulrik!

Godt du skrev det til advarsel for andre, der pusler med starteren. Det var lige ved at ske for mig også, jeg var heldig og opdagede det ved en tilfældighed, og jeg tror ikke mange er opmærksomme på problemet, så til kommende starterreparatører: vær lige opmærksomme her, pas på, akslen ikke glider bagud, når i arbejder med bendixdrevet!

Nold
          Shit Island Underground Chapter
          (uden skudsikker vest- så må det gå som det kan, jeg overlevede da krigen i -84...)

Kommentar

Working...
          X