Annoncering

Klap sammen
No announcement yet.

Fustrationer og karburatorer.

Klap sammen
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
nye indlæg

• Fustrationer og karburatorer.

Da jeg købte min Yamaha var det et ikke kørende projekt. Jeg har kontrolleret tændingssystem, og mener det er i orden. Efter at have renset karburatorer "går " motor perfekt på højre cylinder, venstre død. Omdrejninger hæves til 1800 pr. minut (ca) og venstre arbejder med, når omdrejninger mindskes "dør" venstre igen. Dybt fustrerende, hvad er der galt og hvordan afhjælpes fejlen?
    God Jul
    sv. Aa.
    Last edited by svenaage; 22-12-2008, 14:15. Årsag: Fejl

Synkronsvømning

Hej Svenaage

Det lyder somom karboriderne skal synkroniseres. Det vil sige, de skal åbne og lukke ligemeget, samtidig. På min xser, der er en tidlig sag er der to gaskabler, et til hver karboride. På hver karboride er der så en stopskrue for spjældet så de er lige åbne i tomgang. Man kan skrue dem ud så spjældet er helt lukket og skruerne ikke rører anlægget på spjældakslen mere. Skru så skruen op så den lige rører anlægget. Herfra skal skruerne så drejes nøjagtig lige meget i til tomgangen er høj nok.

På de nyere xsere er der kun et gaskabel. De to -rider er forbundet med en dims, der går fra den ene spjædaksel til den anden. Den sidder midt mellem -riderne og er måske lidt svær at komme til. Der er en skrue på den hvor man kan dreje den ene spjældaksel i forhold til den anden. Enten kan man dreje akslerne i forhold til hinanden når de er helt lukkede eller man kan forsøge at få de to cylindre til at trække lige meget når den går i tomgang.

For både ny og gammel model kan man lave en god finjustering ved at skrue tomgangen op til ca 2000-2500 rpm. og tage tændrørshætterne af en ad gangen. Så går motoren kun på een cylinder og den ska så have samme omdr på hver cylinder.

Bagefter stiller man tomgangen ned igen. På den gamle model drejer man skruerne lige mange gange tilbage. På den nye stiller man bare tomgangen ned, så følges begge cylindre ad ned.

Når man tager tændrørshætterne af skal man selvfølgelig passe på ikke at få nogen over nallerne. Stop motoren eller brug en isoleret tang.

Er det ikke det der er problemet, kan det være at den ene svømmer i en karboride er punkteret, så den er delvis fyldt af benzin. Så bliver svømmerstanden alt for høj på denne cylinder´og cylinderen får alt for fed blanding og vil ikke tænde i tomgang. Når man tager svømmeren ud af -riden kan man veje dem , de skal være lige lette (brevvægt) eller man kan høre benz´en skvulpe rundt inden i svømmeren.

Lige en ting at ligge at pusle med her i overmorgen, der er der alligevel ikke nogen, der skal noget...

Glædelig gaskabel

Nold
    Hudormekøreren
    Shit Island

Kommentar

Hej Nold.
      Tak for dit svar, det er godt og righoldigt. Jeg har endnu ikke været ude at se til "fus", men den er der nok endnu. Jeg vil efterprøve din løsningsmodel og skrue på forbindelsesleddet, og se hvad der sker.
      Nyd helligdagene
      Sv. Aa.
      7 3/4 tommelfingre

Kommentar

28 - 12 - 08. kl. ca. 1500

Min samvittighed bød mig at stoppe videre eksperimentering i dag. Jeg har det bedste forhold til mine naboer. Efter ihærdig justering på skruen på forbindelsesledet mellem karburatorerne, er det lykkedes mig at få gang i begge cylindre, ( det er konstateret ved at tage tændrørshætterne af skiftevis) men motorgangen er elendig. Højre karburator "slår" en synlig skid, og venstre udstødsrør leverer samme vare, dog mangler synsindtrykket. Hva`ska`jeg nu gøre ???

Med spænding
        Sv. Aa.
        7 3/4 tommelfingre

Kommentar

Don´t shoot....

Så ser jeg to muligheder: enten har nogen taget din knastaksel ud og vredet den på midten så de to cylindres knaster er drejet i forhold til hinanden, eller også står tændingen forkert... men den havde du tjekket ikke? Det kan selvfølgelig odså være skidt i karboriderne eller sådan noget gummiagtigt snask hvis maskinen har stået stile længe. Du kan justere og prøvekøre på onsdag aften, da er der ikke nogen der vil lægge mærke til et par ekstra knald alligevel....

Nold

Kommentar

Working...
          X