Annoncering

Klap sammen
No announcement yet.

Olie/ filter skift

Klap sammen
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
nye indlæg

• Olie/ filter skift

Er lige nysgerrig: er der nogen der har erfaring med hvor mange km man bør køre på et olie& filterskift?
    Her taler vi om et eftermonteret, udvendigt oliefilter, en Silkolene 20w-50 olie og en ikke særlig hård kørestil.
    Det plejer at give sig selv: ca. 3000 kørte km. ved sæsonslutning, men i år er det gået "galt": foreløbig 5000 km. og måske..... er sæsonen ikke helt slut endnu.
    Skiftede filtre og olie ved 4000 km og der så olien lidt "brugt" ud. Meget professionel analyse ikk´?
    Bilerne kører jo op til 20000 km mellem hvert skift?
    Gert.
    Der er ikke meget ved at køre på motorcykel, men
    nogen skal jo gøre det....

Den sidste olie

Bilerne kører jo op til 20000 km mellem hvert skift?
    Den store forskel på 'vores' olie og så bilernes, er at vores yderligere forurenes af koblingen og ikke mindst 'knuses' i gearkassen. Ydermere giver en luftkølet motor for det meste også en større temperaturbelastning. Hvilket alt sammen bidrager til en væsentlig forkortelse af oliens levetid.

Det giver dig selvfølgelig ikke svar på, hvor langt du kan køre på din olie.

Mvh Peter...
    'Best thing I ever rode.' Kenny Roberts.

'They say cockroaches and Keith Richards would be among the few survivors of a nuclear holocaust. The XS would be another.’Brian Tarbox in Classic & Motorcycle Mechanics may 1998.

Kommentar

den der smører kører

hej Gert

Jeg ville ikke være betænkelig ved at køre sæsonen ud, og så bare skifte olien når sæsonen var slut, så den stod med frisk olie vinteren over og var klar hvis der skulle komme gode køredage i vinteren eller det tidlige forår. Olie nutildags er jo bedre end den var i 70erne og det nye oliefilter hjælper jo også godt til.

Nold

Kommentar

Smøreplan? Ha!

Hej Nold.
        Det var nøjagtig min tanke.
        Jeg vælger da også bare mine intervaller selv, egentlig ud fra at "hellere skifte for tit".
        Sådan en halvgammel dame må man jo godt nusse lidt ekstra om, ikke?
        Bare en enkelt måneds afdrag på en ny cykel rækker jo til en god sjat vedligehold af en XS med sjæl og charme....
        Gert.

Kommentar

Så kan jeg lære det, kan jeg!

For ca. 14 dage siden ville jeg skifte olie på cyklen og suste lige ind til den nærmeste pusher for at købe en dunk af den sædvanlige delsyntetiske Silkolene 20W50.
          Åh åh- den var udsolgt, men det er ikke noget problem sagde den flinke( og unge) sælger.
          Det går helt fint med en syntetisk olie for den er tilsat additiver der klarer evt. koblingsglideri.
          Fint, tænkte jeg, købte og så hjem og skifte.
          Næste tur viste dog med al ønskelig tydelighed at min kobling ikke kan lide sådan noget nymodens stads. Nu kunne den ikke trække igennem i hverken 4 eller 5 gear. Hmmmmm.

Altså:ind til en anden pusher og have fat i noget af det rigtige olie og hjem og skifte.
          Her små 300 km senere er "glideriet" så ved at være væk igen uden yderligere tiltag.

Morale: tja, ikke andet end at jeg godt ved hvilken olietype der skal på min cykel for fremtiden.
          Gert.

Kommentar

Working...
          X