Annoncering

Klap sammen
No announcement yet.

Vibrationer og følger deraf

Klap sammen
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
nye indlæg

• Vibrationer og følger deraf

Hej allesammen

Vores fælles yndlingstidsfordriv (xs 6½ eren, hvis nogen skulle være i tvivl), har det jo med vibrationer, og nu hvor jeg har fået en nummerplade på (jubii), er det, det næste projekt jeg har kastet mig over.
    Vibrationerne er problematiske på to punkter:
    Mine hænder bliver følelsesløse, og min forlygte rasler frygteligt over 3500 omdrejninger.

Jeg regner med at skaffe nogle tunge styrvægte, samt måske forsøge at finde et elkabel, der har den rette diameter til at kunne fylde styret ud. Det sammen med nogle tykkere gummihåndtag burde klare det med hænderne.

Hed hensyn til forlygten, findes der nogle forlygte beslag, som er gummibelagt der hvor de sidder på gaffelbenene. Har nogen prøvet dem? Vil det kunne hjælpe på den raslende forlygte?

Er der andre ideer til hvordan jeg kommer mig over den rystende oplevelse?

På forhånd tak

Dan

Der hvor mit 6 1/2 massageapparat, ryster mest er i 5 gear lige omkring 100 km/t. Det mærkes dog mest i fødderne, det stopper igen ved ca. 110.

Måske du skulle lade en anden 6 1/2 kører prøve den, for at se om det er din maskine der er tosset.

Men ja det er en del af charmen med disse twins at de hopper.

MVH

Kommentar

Jeps, den er go`nok

Har personligt tabt nummerplade, baglygte, chokerarm og diverse skruer grundet samme. Tror sgu ikk der er noget vildt galt med din XS vibrator. De har bare den charme, men selfølgelig, er det helt vildt, må du prøve dig frem med div. hjælpemidler.

Kommentar

Hej Henning og Peter

Tak for de trøstende ord.
        Jeg tror egentligt heller ikke at der er noget galt med cyklen, men ja, jeg skal netop have arrangeret et møde med en anden XS 6½ pilot i nærheden af Århus, så jeg kan prøve at sammenligne.
        Selvom de alle sammen gør det, kan man jo godt prøve at begrænse det. Jeg har bestilt et Boyer tændingsanlæg, for at prøve en mere præcis tændingsforskydningskurve (mon ikke det hedder det på dansk), da den originale mekanisme forskød for meget og på forkerte tidspunkter, selv nysmurt, med nye fjedre og med stoppene til vægtene bøjet en anelse ind.
        Jeg håber også at det kan hjælpe lidt at få karburatorene til at spille bedre sammen.

Men ellers vil jeg til at eksperimentere med de førnævnte dæmpningsanordninger til styr og forlygte.

Mvh. Dan

Kommentar

I min første biker sesson, havde jeg også tendens til at holde rigtig godt fast i styret under kørsel, sad faktisk rigtig anspændt, jeg havde også helt hvide hænder bagefter.

Jeg syntes ikke det er så slemt her i min 4 sesson. Jeg ved selvfølgelig ikke hvor mange år du har kørt.

Jeg er nu hårdt ramt, jeg skal bare læse en avis fra Bauhaus, med en reklame for en rystepudser, så sover mine hænder i et par dage.

MVH

Kommentar

Parkinsons

Hej Dan

Nu ved jeg jo ikke hvor original din cykel er, men i de fleste tilfælde, som jeg har set, hvor der ombygges, er de originale vibrationsdæmpende foranstaltninger/gummiophæng blevet ofret på det store chopper bål. Er den på den anden side holdt i de originale folder, er der for det meste sket det, at diverse gummiophæng med tiden er gået hen og blevet hårde. Ingen af delene er jo videre befordrende for finmotorikken. Prøv evt at skifte gummiophæng i styr, lygter, instrumenter, fodhvilere osv. Det viser sig ofte at gøre underværker.

mvh Peter...
            'Best thing I ever rode.' Kenny Roberts.

'They say cockroaches and Keith Richards would be among the few survivors of a nuclear holocaust. The XS would be another.’Brian Tarbox in Classic & Motorcycle Mechanics may 1998.

Kommentar

Cyklen er ikke choppet, så de fleste gummidimser burde være indtakte, men måske trætte (jeg skal også nok snart få taget nogle billeder, og lavet en profil).
              Hvilke gummidimser burde der være i forbndelse med styret? Jeg mindes, at der er noget gummihalløj ved toppen af gaffelbenene, men der er ikke noget ved selve styrmonteringen, burde der være det?

Og nej. Jeg er ikke en af dem, der klynger mig krampagtigt til styret med hvide knoer. Jeg har en del års erfaring på en engelsk énstamper, så den slags dårlige vaner er jeg kommet over.

Mvh. Dan

Kommentar

Vibrationsdæmper til styr

Jeg mindes, at der er noget gummihalløj ved toppen af gaffelbenene, men der er ikke noget ved selve styrmonteringen, burde der være det?
                Der sidder 4 gummidutter (pos. 21) i øverste gaffelbro, hvori styrholderne (pos.17) er monteret. Hvis du vipper lidt op og ned på styret, skal det give en tydelig svampet fornemmelse. Hvis ikke, så trænger du til nyt gummi.

Mvh Peter...
                Tilføjede filer
                'Best thing I ever rode.' Kenny Roberts.

'They say cockroaches and Keith Richards would be among the few survivors of a nuclear holocaust. The XS would be another.’Brian Tarbox in Classic & Motorcycle Mechanics may 1998.

Kommentar

Tak for det Klentz

Jeg har bestilt de omtalte gummidutter (puh ha de var dyre), og håber at det hjælper lidt på styrvibrationerne. Så kan jeg jo eksperimentere med styrvægte osv. Forlygterasleriet tror jeg løses med de forlygtebeslag, som har gummi, der hvor de spænder på gaffelbenene.
                  En tidligere ejer har iøvrigt valgt at udskifte fodhvilerne med nogle forcromede nogle med diminuitive (og nytteløse) gummiringe, så jeg må også have skaffet originale gummibelagte.

Mvh. Dan

Kommentar

Oprindeligt indsendt af Dan Se indlæg
                    Tak for det Klentz

Jeg har bestilt de omtalte gummidutter (puh ha de var dyre), og håber at det hjælper lidt på styrvibrationerne. Så kan jeg jo eksperimentere med styrvægte osv. Forlygterasleriet tror jeg løses med de forlygtebeslag, som har gummi, der hvor de spænder på gaffelbenene.
                    En tidligere ejer har iøvrigt valgt at udskifte fodhvilerne med nogle forcromede nogle med diminuitive (og nytteløse) gummiringe, så jeg må også have skaffet originale gummibelagte.

Mvh. Dan
                    du kan også prøve at synkronisere karburatorerne. hvis de trækker skævt kan det give en del vibrationer.

Kommentar

Så tror da fanden!

Det viste sig, ar en tidligere ejer havde valgt at udskifte gummibøsningerne med nogle lavet af......(wait for it)....STÅL! Så pludseligt var det jo ikke så underligt at styret vibrerede. De er nu erstattet af gummibøsninger, og alt er meget bedre. Jeg valgte dog at lægge en skive over de øverste gummibøsninger også, selvom tegningerne ikke viser sådan en. Ellers synes jeg, at det blev for løst.

Med hensyn til dit forslag stange, så er der mange forskellige forslag til, hvordan man synkroniserer karburatorer. Jeg har valgt den model, hvor man sætter tomgangen kraftigt op og så sikrer sig, at den er den samme, når den kører udelukkende på henholdsvis den ene og den anden cylinder. Er denne metode ikke brugbar?

Mvh. Dan

Kommentar

synkronisering

Oprindeligt indsendt af Dan Se indlæg
                        Det viste sig, ar en tidligere ejer havde valgt at udskifte gummibøsningerne med nogle lavet af......(wait for it)....STÅL! Så pludseligt var det jo ikke så underligt at styret vibrerede. De er nu erstattet af gummibøsninger, og alt er meget bedre. Jeg valgte dog at lægge en skive over de øverste gummibøsninger også, selvom tegningerne ikke viser sådan en. Ellers synes jeg, at det blev for løst.

Med hensyn til dit forslag stange, så er der mange forskellige forslag til, hvordan man synkroniserer karburatorer. Jeg har valgt den model, hvor man sætter tomgangen kraftigt op og så sikrer sig, at den er den samme, når den kører udelukkende på henholdsvis den ene og den anden cylinder. Er denne metode ikke brugbar?

Mvh. Dan
                        jeg fik synkroniseret mine med et vaakum-ur, så jeg ved ikke om din metode virker....

Kommentar

Working...
                        X