Annoncering

Klap sammen
No announcement yet.

oliefilter skrue?

Klap sammen
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
nye indlæg

• oliefilter skrue?

Hej jeg har lige et spørgsmål ang. den bolt der holder det lille oliefilter på siden af motoren. det drejer sig rent faktisk om den lille 6mm fjederbelastede skrue der sidder midt i. så vidt jeg kan se åbener og lukker den for gennemstrømningen af olie i den store bolt og dermed også oliefilteret, korrekt??
    derfor virker det som det oplagte, kun at stramme denne lille skrue så meget at den er låst af fjederen, således at oliegennemstrømningen er maksimal. er det korrekt?
    Jeg har ikke kunnet finde noget i manualen, håber derfor at der nogen af jer der der ved lidt om dette.

Frank T

Bypass ventil

Hej Frank!

Det du omtaler der, er faktisk en omløbsventil. Under normale omstændigheder, med rent filter, skal olien passere gennem filteret. I tilfælde af at filteret bliver totalt tilstoppet, vil det forøgede olietryk presse den fjederbelastede kugle i kontraventilen tilbage, og dermed tillade olien at passere gennem hullet i den lille skrue og om på bagsiden af filteret. Dette for at sikre smøring selv ved tilstoppet filter.
    Der skal altså være en kugle mellem fjederen og den lille skrue. ligesom der skal være hul gennem den lille skrue.

Mvh Peter...
    'Best thing I ever rode.' Kenny Roberts.

'They say cockroaches and Keith Richards would be among the few survivors of a nuclear holocaust. The XS would be another.’Brian Tarbox in Classic & Motorcycle Mechanics may 1998.

Kommentar

ok, tak for den oplysning, det må jeg lige se efter om der er imorgen.

Frank T

Kommentar

Hej igen der sidder ganske rigtig en kugle i enden af den stilleskrue, som påvirker fjedren. spørgsmålet er om der er nogen bestemt instilling for denne skrue.
        ( det er lidt dejligt lige pludselig at falde over en bolt/skrue der rent faktisk ikke er nævnt i manualen??? og så selvfølgelig fordybe sig lidt i denne mystiske skrues dybere funktion, jeg håber at i bærer over med mig)

Frank T

Kommentar

Frank T skrev:
          det er lidt dejligt lige pludselig at falde over en bolt/skrue der rent faktisk ikke er nævnt i manualen??? og så selvfølgelig fordybe sig lidt i denne mystiske skrues dybere funktion, jeg håber at i bærer over med mig
          Jamen det er jo bl.a. det, der er hele formålet med dette forum: At udveksle erfaringer, synspunkter, hardware og alt andet XS650 relateret (og så selvfølgelig et personligt los i bollerne i ny og næ, når det er fortjent eller bare tiltrængt). Så klø bare på.

Tilbage til spørgsmålet om den lille skrue. Om der er nogen bestemt indstilling? Det kan man vanskeligt sige noget konkret om. Det afhænger selvfølgelig af fjederens længde/slaphed, men jeg vil sige, at normalt vil endefladen af den lille skrue sidde 1-2 mm inden for endefladen på den store skrue. Det vigtige er at kuglen ligger tæt an mod den lille skrue, og at der skal en smule modstand til at skubbe kuglen væk fra den lille skrue. Og så selvfølgelig at holde filteret rent.

Håber det er fyldestgørende

Peter...
          'Best thing I ever rode.' Kenny Roberts.

'They say cockroaches and Keith Richards would be among the few survivors of a nuclear holocaust. The XS would be another.’Brian Tarbox in Classic & Motorcycle Mechanics may 1998.

Kommentar

Working...
          X