Annoncering

Klap sammen
No announcement yet.

Olietyper.

Klap sammen
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
nye indlæg

• Olietyper.

Det lave tal er for viskositeten ved lave temperaturer, det høje tal er ved høje temperaturer.

20W-40 er som regel meget dyrere olie end andet olie.

Nu kører mange af os jo ikke når det er koldt. Kan man bruge en 10W-40, alm. std. olie fra fra brugsen, en ellers ok olie, og i mit tilfælde er jeg nabo til butikken.

MVH

Olieeventyr

Med en såkaldt alm. standard olie menes som regel en automobilolie. Automobilolie er en motorolie, og som sådan sikkert et udmærket valg til automobilmotorer, og for den sags skyld også til mc-motorer hvor motor, gearkasse og kobling ikke kører i fælles oliebad!
    En moderne motorolie til biler har oftest en så lav friktion, at det på XS'eren giver problemer med koblingen ligesom den heller ikke er optimal for smøring af gearene.

En rigtig motorcykelolie derimod skal være det bedste kompromis mellem en lavfriktions motorolie, en højtryks gearolie samt have tilstrækkelig friktion til en våd kobling. Den er med andre ord specielt designet til formålet. Benyt derfor kun motorcykelolie på din XS'er!

Med hensyn til viskositet vil jeg anbefale en 20W-40 eller en 20W-50, da de tyndere olier er beregnet for nyere motorer med finere tolerancer, og i XS'eren bare har en tendens til at forsvinde bagud som blå røg.

Den der smører godt......

Peter...
    'Best thing I ever rode.' Kenny Roberts.

'They say cockroaches and Keith Richards would be among the few survivors of a nuclear holocaust. The XS would be another.’Brian Tarbox in Classic & Motorcycle Mechanics may 1998.

Kommentar

Med andre ord, den rudiger sælger er altså ikke anbefalsesværdig ud fra tallene. 20W-40 hellere denne måske.

http://www.thansen.dk/product.asp?c=...pn=-2027216094

MVH

Kommentar

Smørelse

PeterR skrev:
        Med andre ord, den rudiger sælger er altså ikke anbefalsesværdig ud fra tallene.
        Ikke forstået! Mig bekendt forhandler omtalte næringsdrivende netop en udmærket motorcykelolie af typen 20W-40. Denne er absolut at foretrække til "vores mc", frem for den anden som du linker til.

Når jeg fraråder en tyndere olie, mener jeg fx. en 10W-40 eller en 5W-40 eller lign.

Mvh Peter...
        Last edited by klentz; 17-10-2007, 7:11.

'They say cockroaches and Keith Richards would be among the few survivors of a nuclear holocaust. The XS would be another.’Brian Tarbox in Classic & Motorcycle Mechanics may 1998.

Kommentar

Ok, jeg læste det nok lidt som om 20W/50 var bedre en 40. Men den jeg linker til er jo en 20W-50. Skal det være dunghams, rudigers er vist også castrol.

MVH

Kommentar

Den sidste olie

Jeg skelner nu ikke så meget mellem de forskellige mærker, men udelukkende mellem oliekvaliteterne. Pointen her er først og fremmest, at man skal vælge en desideret mc olie, hvis det er noget man har tænkt sig at hælde på kværnen. Den du linker til, har ikke specielt gode specifikationer og det med en 'universalolie', der kan bruges til lidt af hvert, tror jeg ikke rigtig på, så jeg synes, at det lugter lidt af at lave plat på veteran- og klassikerfolket.
            Der kan selvfølgelig argumenteres for, at den omtalte olie er lige så god, som den olie der nu engang var til rådighed på markedet, dengang da maskinen var ny, og den svarer sikkert også meget godt til den olie, som der blev anbefalet af motorfabrikanterne i den tids instruktionsbøger. Man kunne jo af gode grunde heller ikke anbefakle en bedre olie, end der dengang var på markedet. Men jeg synes dog lige så godt at man kan drage nytte af den udvikling, der nu engang er foregået inden for området (hvis man da kan se sin fordel af det), og det gør man jo ikke ved at investere i en desideret gammeldags olie.
            Men! Et andet argument for at vælge en gammeldags olie er, at den tids olier havde den egenskab at de udskilte forurenende partikler som slam i bunden af oliesumpen. Og det har selvfølgelig mening i en motor uden papiroliefilter, at skidtet ikke sendes i evigt kredsløb rundt i alle afkroge af mekanikken. En nyere olie derimod er konstrueret til at holde skidtet opslemmet, så det bæres over til filteret, hvor det afsættes, og man derved har bedre styr på hvor det befinder sig.
            Så spørgsmålet er så: oliefilter? eller ikke oliefilter? (bare for at gøre forvirringen fuldstændig).

Skift olie ofte

Peter...

Kommentar

Hvad bruger du så selv af mærke / type, og hvad giver du pr. liter ?.

Selvfølgelig bliver det ikke så dyrt i den kommende sæsson, da jeg da helt sikkert har en maskine der ikke bruger olie.....

Kommentar

Jeg sværger ikke til noget bestemt mærke/fabrikat, da jeg ikke kan lide at betale for meget, men vælger altid en mc-olie og som regel en delsyntetisk med kvalitetsklassifikation SG.
                API klasse SG, der stammer tilbage fra 1988-89, er stadig den fremherskende for mc-olier. Moderne bilolier har netop en noget højere klassifikation, men det kan erfaringsmæssigt give problemer med vådkoblingen.
                Grunden til at jeg vælger en delsyntetisk, er at den er noget mere temperaturbestandig end en ren mineralsk olie, og det kan godt have sine fordele, især når vi taler om en luftkølet motor på en svedig varm sommerdag.
                Jeg kører p.t. på en 20W-50 (som fx den fra Silkoline Comp 4). Prisen ligger typisk på 60-70 kr. literen, men jeg har altid øjnene åbne for et godt tilbud. Desværre er der sjældent ligefrem priskrig på mc-olier, ligesom de slagtilbud man ofte ser på bilolier.

Peter...
                Last edited by klentz; 17-10-2007, 10:12.

Kommentar

Working...
                X