Annoncering

Klap sammen
No announcement yet.

bly fri benzin

Klap sammen
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
nye indlæg

  • bly fri benzin

    Jeg har set at twins inn i Tysker land tilbyder ombygning af topstykke til brug ved kørsel med blyfri benzin, er der noget jeg lige har overset nede på tanken eller hva?
    Jeg kører upåklageligt uden ombygning. Hven kan historien bag dette påfund.
    VH Ulrik

  • #2
    Brændselshjælp

    Så lad os lige slå det fast en gang til: Alle japanske firtaktere kan køre blyfrit, alene af den grund at der aldrig har været tilsat bly til benzinen i Japan!

    XS'eren kan køre på alle slags brændstof. Den ryger ganske vidst vel meget når man tanker diesel.

    Peter...
    'Best thing I ever rode.' Kenny Roberts.

    'They say cockroaches and Keith Richards would be among the few survivors of a nuclear holocaust. The XS would be another.’Brian Tarbox in Classic & Motorcycle Mechanics may 1998.

    Kommentar


    • #3
      blyfri

      Det vil sige at når han tilbyder ombygning af topstykke til blyfri så er det ganske enkelt optrækkeri ?
      Han tilbyder også mange andre optimeringer at topstkket er det også spild af euro?
      Men af ren nysgerrighed så : hvad gør man når man ombygger til blyfri?

      Kommentar


      • #4
        Diesellokomotiv

        Spørgsmål til hr Klentz om røgudvikling ved diesel:

        er det udtryk for egen erfaring?

        ( her sidder jeg naturligvis i spændt forventning: vil han nu berede mig et godt skadefro grin eller får jeg et svar der sender min underkæbe mod bordkanten? ååh ja kom nu!!)

        Nold

        Kommentar


        • #5
          Tungmetal

          Til Nold: Nej, nej det var ikke mig, det er kun noget jeg har hørt(fra en der er blevet tung i røven af at have sniffet for meget bly), og det er absolut ikke en anbefaling!

          Til Ulrik: Blyet blev oprindeligt (i 1920'erne) ikke tilsat som et smøremiddel, men som et middel mod såkaldt motorbankning, altså et middel til regulering af forbrændingen (oktantallet). Imidlertid viste det sig senere hen, da man begyndte at erstatte blyet med andre stoffer, at nogle motorer nu kom til at mangle den smøring, som havde været en sideeffekt af blytilsætningen. Alt afhængig af motoropbygning og materialevalg kunne blymanglen medføre skader på ventiler og ventilsæder samt øget slidtage på øverste del af cylinderen.
          Mange europæiske maskiner (f.ex. BMW) krævede blyholdig benzin eller en ombygning til at køre blyfrit.
          Ombygning til blyfri bestod først og fremmest i at udskifte ventiler og ventilsæder til nogle i et hårdere materiale.
          De japanske firtaktere havde sædvanligvis ikke problemer med at vænne sig til at køre blyfrit. Alligevel popper der med jævne mellemrum noget sejlivet vås op, om at det er nødvendigt at skifte ventilsæder på XS'eren for at kunne køre blyfrit. Men det beror efter min bedste overbevisning (og 30 års erfaring med blyfrit) på tvivlsomme forretningsmetoder eller slet og ret uvidenhed.

          Peter...
          'Best thing I ever rode.' Kenny Roberts.

          'They say cockroaches and Keith Richards would be among the few survivors of a nuclear holocaust. The XS would be another.’Brian Tarbox in Classic & Motorcycle Mechanics may 1998.

          Kommentar

          Working...
          X