Annoncering

Klap sammen
No announcement yet.

Forskellige størrelser stempler.

Klap sammen
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
nye indlæg

• Forskellige størrelser stempler.

De seneste cylinder jeg modtog fra tyskland har std. størrelse i den ene cylinder, og første (0.25) overstørrelse i den anden cylinder. Den ene foring (den med std. mål) har fået en lille transport skade i bunden, og jeg gider ikke ham der tyskeren mere hvor jeg købte den.

I mine gemmer har jeg 5 stempler i top stand, i størrelse 0.25, og jeg mente også at jeg havde foringer i denne størrelse, dette fordi jeg ville gerne have dem ens, men ak, alle mine foringer er større end 0.25.

Mit spørgsmål er : må man køre med 2 forskellige størrelser stempler.
    Min oliespisende cylinder som jeg har tilbragt sommeren sammen med er rigtig god på den ene cylinder, så lidt bytte om så har jeg en med 0.25 og 0.50 som er i orden.

Min svigersøn (som aldrig arbejder på motorer med mindre end 6 cylindre) siger at på både er det almindeligt.

Motoreksperter, hvad siger i.

Jeg gider ærlig talt ikke ofre andet end stempelringe på det gamle stykke skidt, derfor dette spørgsmål.

MVH

Om størrelser og veneration.

Nu kan sagen jo anskues fra flere vinkler. Synes du f.x. selv, at det var noget irriterende uspecificeret klamp, som du modtog fra ham tyskeren? (Var det nu ham den trætte igen?) O.k. Vil du så selv fortsætte ud af den sti, med risiko for at blive forbandet ned i det sorteste helvede af den stakkels newborn XS-entusiast, der en dag evt. overtager din bedagede kværn (kun fordi du skal have en bedre XS'er, selvfølgelig)? Nej, vel?

Peter, det er sandsynligvis en éngangsforeteelse, så gør det nu ordentligt, eller du vil bare ærgre dig, over at du sprang over hvor gærdet var lavest, hver gang du er ude at køre. Tænk på renommeet. Det skylder vi de gamle motorer. De laver ikke den slags mere.

Du skal under alle omstændigheder nok få det til at køre, men en twin kører nu engang bedst, når der er ballance mellem de to cylindre. Og det opnår man jo altså lettest hvis udgangspunktet er det samme, og altså stempelstørrelsen er helt ens, og man iøvrigt altid renoverer parvis (opborer, honer, skifter stempelringe etc.) alt andet er noget pølsemandsarbejde (undskyld alle I hotdogsvindlere der ude), og så aner du jo lige pludselig ikke, hvad status er, og du kan rykke toppen af igen næste år (måske fordi den nu ryger på den anden cylinder). Og det bliver det jo ikke billigere af i længden.

Så mit råd er, at hvis jeg var dig, ville jeg , som alternativ til en opboring, forsøge at bytte mig frem til noget, der passede sammen.

Husk, det er altid sjovere at køre på noget der ligner lort, med en motor der bare er topdollar i orden - end det er at køre på noget der ligner en million med en lortemotor!

Du kan gå på kompromis med alt andet, men ikke med motoren. Det er jo den det hele drejer sig om.

Peter...
    'Best thing I ever rode.' Kenny Roberts.

'They say cockroaches and Keith Richards would be among the few survivors of a nuclear holocaust. The XS would be another.’Brian Tarbox in Classic & Motorcycle Mechanics may 1998.

Kommentar

Ok. Jeg kan godt se pointen (ellers trænger jeg godt nok til briller).
      Når det kun er 2 cylindre er sagen nok en anden end hvis der sidder seks eller otte, som der eks. gør på svigersønnens både.
      Ja detsværre har jeg handlet med ham lige da han startede, han anede intet om modellernes forskellighed XS1-2 447 og 533... og ejede ikke en skyddelære, gid han dog lod delene følge hinanden dengang så var det ikke gået galt, han splitter maskiner med meget lave km tal.

Noget godt kommer der dog ud af tyskeren, han er god til at polere, resturere og pulverlak(k)ere.

Med ca. 2000 handler på ebay har han sidst jeg kikkede 99,5 % tilfredshed. Så jeg har bare været pisse uheldig.
      Det er dog minimalt hvad det har kostet mig andet end ærgelser og en ødelagt køre sæson sidste år.

Jeg må finde en mere holdbar løsning, godt vinteren trænger sig på.

Heldigt at jeg syntes det er sjovt at skrue.

MVH

Kommentar

Working...
      X