Annoncering

Klap sammen
No announcement yet.

Årgang model hjælp + indstilling

Klap sammen
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
nye indlæg

• Årgang model hjælp + indstilling

Så ber jeg om hjælp igen!
    Jeg købte en xs`er og manden havde haft den i 21år! Han fortalte at motoren aldrig havde været skiftet, så vidt han vidste! Alligevel har de forskellig stel/motor nummer. Det kan vel ikke lade sig gøre...? Jeg valgte dog at købe den, da den simpelthen var så flot og ikke forskruet!
    Nu da der sidder så mange eksperter, vil jeg lige høre...: Med et stel nummer der hedder 447-601320 og et motor nummer der hedder 460885 er det så en 77`er med en 81/82 motor på? Der er skueglas på siden af motoren og indsugnings gummi er uden vakuum studs!

Det næste er så, hvilken indstilling af blandnings skruen på karburatoren skal jeg starte på? Og hvordan stiller jeg den lettest muligt? Jeg har ikke pillet ved synkroniseringen...
    Er det ellers bare at skrue lidt frem og tilbage indtil den går "godt", eller skal man passe lidt på hvad man gør...

På forhånd tak!

Hilsen Thomas

Numre & tomgang

Hej Thomas!

Der er selvfølgelig tale om en sammenbragt model, som du også ganske rigtigt selv har fundet ud af.

Med hensyn til blandingsskruen. Jeg vil tro, at den skal ca 1½ omdrejning ud. Den kan være lidt vanskelig, at justere helt præcist efter gehør, men det plejer nu heller ikke at være så kritisk. Husk at motoren skal være driftsvarm inden du justerer karburator.
    Men når det er sagt, så kan jeg ikke lade være med at undre mig lidt over, hvor ofte folk føler behov for at skrue på den stakkels blandingsskrue. Normalt er tomgangsblandingen jo aldrig noget, der skulle være behov for at justere på, når den først er indstillet fra fabrikken. Hvis cyklen har problemer med at gå i tomgang, var blandingsskruen nok ikke lige det første, jeg ville falde over, med mindre altså at jeg havde skruet på den, umiddelbart inden problemerne startede. Men hvorfor skulle jeg dog det?

Mvh Peter...
    'Best thing I ever rode.' Kenny Roberts.

'They say cockroaches and Keith Richards would be among the few survivors of a nuclear holocaust. The XS would be another.’Brian Tarbox in Classic & Motorcycle Mechanics may 1998.

Kommentar

Forskruet?

Hej Klentz

Selvfølgelig fordi det er nemmere at forsøge sig med at pille lidt ved den lille uskyldige skrue, end at splitte hele tændingsanlægget ad, når tøsen skalber sig! Personlig har jeg levet med at hun går som en totakter i tomgang og ved svag gas i et halvt års tid fordi symptomerne er uklare og de ikke forsvinder hverken når jeg piller ved karborider eller ved tænding eller når jeg har renset hele systemet. Tomgangsskruen har også i den anledning taget flere ture ud og ind...

Nold

Kommentar

Hej Peter

Tak for tippet. Jeg har aldrig pillet ved skruen og er helt enig med dig når du siger man ikke bør pille da den er fabriks indstillet. Men i mit tilfælde har jeg købt ny cykel og renset karburator, uden forbedringer i tomgangen. Derfor vil jeg lige sikre mig at den står rigtigt.
        Jeg prøver lige at tælle omgangene når jeg skruer den i bund, så kan jeg altid skrue tilbage igen!

Men ellers skal jeg bare skrue helt ned for kabel stoppet, af med hætten til det ene tændrør, montere et midlertidig tændrør der rører stel så "effekten" kommer af, så justere den ene cylinder til at gå godt med hvor mange omdr???
        Så på med den afmonterede hætte, og af med den anden. Justere til samme omdrejninger, og så kører med begge cylindre og justere kabel stoppet til omkring 1100 omdr
        ???

Eller er jeg helt galt på den???

MVH Thomas

Kommentar

(Et skridt på) vejen til de gyldne vibrationer

Hej Thomas!

Du har fat i noget af det rigtige.

Start med varm motor, og helt korrekt synkroniserede karbs (vigtigt!).

Behøver jeg at sige, at tændingen (og alt det andet) selvfølgelig skal stå 'spot on' inden du begynder? Ellers er det omsonst at pille ved karbs.

Start motoren på én cylinder (med det ene tændrør ude, som du selv beskriver), og indstil stopskruen til spjældene, så den går så langsomt som muligt i tomgang, uden at gå i stå.

Juster blandingsskruen 1/8 omdr af gangen og observer effekten. Først i den ene retning, dernæst i den anden. Sæt skruen midtvejs i området hvor motoren kører bedst. Bedste resultat er når den kører hurtigst og mest jævnt i tomgang. Reducer omdrejningerne på stopskruen og gentag seancen indtil det optimale resultat er nået.

Stop motoren og skift tændrør til den anden cylinder.

Start nu motoren igen, uden at pille ved stopskruen (hold evt motoren i gang ved brug af gashåndtaget). Blandingsskruen på den anden karburator skal nu indstilles, på samme vis som før, indtil den kører optimalt. Hvis karburatorerne er korrekt synkroniserede, vil den nu køre med nøjagtig samme omdrejningshastighed, som den gjorde på den første cylinder (husk, du har stadig ikke pillet ved stopskruen, siden den første cylinder).

Stop motoren og monter begge tændrør.

Start igen og juster nu stopskruen til en passende lav tomgang.

Mærk med hånden bag hver udstødning. Hvis den er indstillet korrekt, skal den jævnt og skiftevis give et nøjagtig lige stort pulsslag fra begge rør.

Som det måske fremgår, så kræver det noget håndelag, stor omhyggelighed og en hel del tålmodighed, således at justere blandingen uden high-tech diagnosticeringsapparatur.

Go' fornøjelse

Peter...
          Last edited by klentz; 21-09-2007, 22:01.
          'Best thing I ever rode.' Kenny Roberts.

'They say cockroaches and Keith Richards would be among the few survivors of a nuclear holocaust. The XS would be another.’Brian Tarbox in Classic & Motorcycle Mechanics may 1998.

Kommentar

Hej Peter

Tak for den fine beskrivelse! Glæder mig til at nusse om hende.

Håber at du snart kan høre en sagten brølen i svendborg fra en xs´er i stenstrup

MVH Thomas
            Last edited by mrxs; 23-09-2007, 19:55.

Kommentar

Working...
            X