Annoncering

Klap sammen
No announcement yet.

vibrationsbæmpning

Klap sammen
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
nye indlæg

• vibrationsbæmpning

Jeg sad og kikkede på nettet for at finde et par
    vibrations dæmpere / afstandsstykker til mine side tasker.
    Hos firmaet megatrade fandt jeg nogle af typen
    :bolt -gummi - bolt. De har mange andre typer.
    Så slog det mig er der aldrig nogen der har brugt dem på motoren ?
    Små båd motorer, vandpumper,generatore er alle hængt op i så nogen.
    Er der ikke en eller anden maskinmester der har prøvet det?

SES når regnen holder op
    Ulrik

Shaken, not stirred

"SES når regnen holder op
    Ulrik"

Så længe kan vi altså ikke vente! ;oP

Bortset fra det: hvordan virker det meget omtalte vibrationssystem på de gl. Norton? Det skulle være justerbart?

Nold

Kommentar

Vrøvlehoved!

Ja det skal selvfølgelig være: vibrations-DÆMPNINGS-system! Det andet ved jeg godt hvordan virker. Det er en paralleltwin på mellem 650 og 850 cc!

Nold igen-igen

Kommentar

The Norton girl vs. the Honda 'boy'

Nold skrev:
        Bortset fra det: hvordan virker det meget omtalte vibrationssystem på de gl. Norton? Det skulle være justerbart?
        Det såkaldte Isolastic system er et patenteret antivibrationssystem fra ca. 1967, hvor motor, gearkasse og bagsvinger er sammenboltet som én enhed, der så er isoleret fra rammen ved hjælp af specielle gummiophæng.

Man havde så groft sagt valget mellem at stramme isolastic boltene, så man fik føling med vej og maskine men samtidig også måtte 'nyde' vibrationerne, eller at løsne boltene og dermed hindre vibrationerne i at blive overført til stel og kører, men til gengæld også miste føling med vej og maskine.

Mange prøvede at finde frem til den gyldne mellemvare, inden de opgav og helt afmonterede systemet.

Billigudgaven skulle med jævne intervaller justeres op med mellemlæg i ophænget. En dyrere udgave af systemet gav mulighed for finjustering uden mellemlæg.

Norton har gennem tiden fremstillet fremragende og ikke mindst ufatteligt smukt maskineri, men isolastic systemet var nok de sidste krampetrækninger for at vride flere kubik og større kompression ud af en langslags parallel twin end godt var.

Peter...
        Tilføjede filer
        'Best thing I ever rode.' Kenny Roberts.

'They say cockroaches and Keith Richards would be among the few survivors of a nuclear holocaust. The XS would be another.’Brian Tarbox in Classic & Motorcycle Mechanics may 1998.

Kommentar

Pretty in black

Vi kan da godt lige snuppe en mere af de skønne klassiske modeller fra dengang far var dreng:
          Tilføjede filer

'They say cockroaches and Keith Richards would be among the few survivors of a nuclear holocaust. The XS would be another.’Brian Tarbox in Classic & Motorcycle Mechanics may 1998.

Kommentar

British Racing Green

Ja, grønt kan jo også være ganske klædeligt til sådan en gammel model:
            Tilføjede filer

Kommentar

Norton til vej og bane

Nu hvor vi alligevel er kørt af sporet, synes jeg lige, at jeg vil forsøge at runde denne tråd af med et favorit Norton link. I modsætning til de fleste andre sites om emnet, er dette yderst levende og nutidigt (bliver stadig opdateret), og så er der et meget illustrerende og seværdigt billedmateriale:

http://www.shelbynyc.com/nycnorton/index.htm

Peter...
              Last edited by klentz; 08-07-2007, 8:48.

Kommentar

Working...
              X