Annoncering

Klap sammen
No announcement yet.

startermotor

Klap sammen
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
nye indlæg

• startermotor

Jeg skal til at bygge startermortor ind igen.
    Jeg er blevet rådet til at stramme fjederen og klemme clipsen til tandjulet.
    Er det noget der virker eller er det overtro?

Nytårshilsner til alle
    Ulrik

Clips til selvstarter

Hej Ulrik!

Nej, der er skam ikke noget spooky ved det gamle clipsetrick. Den er god nok. Emnet har været oppe før, så prøv at søge i hele forum på 'selvstarter' eller 'clips'. Der var også en der vedhæftede nogle udmærkede fotos på et tidspunkt. Hvis du ikke kan finde de tidligere indlæg, eller de giver anledning til nye spørgsmål, så skriv igen.

Også godt nytår herfra

Peter...
    'Best thing I ever rode.' Kenny Roberts.

'They say cockroaches and Keith Richards would be among the few survivors of a nuclear holocaust. The XS would be another.’Brian Tarbox in Classic & Motorcycle Mechanics may 1998.

Kommentar

"Tandhjul til selvstarter"

Hej Ulrik.
      Under ovennævnte indlæg som ligger på side 2 kan du se hvad jeg gjorde ved clipsen. HAPPY NEWYEAR.

Kenneth

Kommentar

Oprindeligt indsendt af ulrik Se indlæg
        Jeg skal til at bygge startermortor ind igen.
        Jeg er blevet rådet til at stramme fjederen og klemme clipsen til tandjulet.
        Er det noget der virker eller er det overtro?

Nytårshilsner til alle
        Ulrik
        Tak for svarene.
        Jeg kan se hvad jeg skal, men hvilkern effekt har det at man strammer den clips? Og hvorfor?

Hilsner Ulrk

Kommentar

Startergear

Hej Ulrik!

Problemet er, at startergearet har en tendens til at løbe vildt op i omdrejninger, inden det går i indgreb med startkransen. Hvilket giver den, for XS'eren, så velkendte 'fræserstart'.

Klipsens formål er netop at få gearet til at forskyde sig og gå i indgreb inden det begynder at rotere, men det er simpelthen dimensioneret for slapt (for meget sake igen).

Ved at stramme klipsen opnår man, at startergearet går i indgreb inden det løber op i omdrejninger.

Håber det er fyldestgørende

Mvh Peter...
          'Best thing I ever rode.' Kenny Roberts.

'They say cockroaches and Keith Richards would be among the few survivors of a nuclear holocaust. The XS would be another.’Brian Tarbox in Classic & Motorcycle Mechanics may 1998.

Kommentar

Lige en lille fodnote.
            På det miderste billede er det gamle tandhjul der ligger til højre. Her kan du se at en trediedel af tandhjulets tænder simpelthen er slidt ned. Og på det nederste ser du den gamle clips ligge til højre. Den har ikke været klemt og som jeg har forstået det forlænger netop dette lille trick med at klemme clipsen levetiden for tandhjulet.

Kenneth

Kommentar

Working...
            X