Annoncering

Klap sammen
No announcement yet.

Åh nej... Hvor slemt er det?

Klap sammen
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
nye indlæg

• Åh nej... Hvor slemt er det?

Hej alle

Jeg havde egentlig regnet med at mit første indlæg i det her forum ville være et uskyldigt nybegynder spørgsmål om hvad man skal gøre ved sin Xs´er inden man stiller den væk for vinteren. Men sådan blev det ikke.
    Jeg købte min XS´er i sensommeren og er meget glad for den. Let choppet og rigtigt flot. Men så var det jo at jeg gik hen og pudsede den en dag... Ak ja, og så kunne jeg jo se det. En revne i motoren!
    Heldigvis er der ikke motor "bag ved revnen" kun der hvor kæden løber, men alligevel...

Hvad skal jeg mene? Er den kaput, kan den loddes eller hvad er dommen?

Mvh
    Nikolaj

58.87 KB

87.28 KB

Prøver lige med igen med et billede...

58.88 KB

Kommentar

Hej Nikolaj.

Udfra det du beskriver lyder det som om det er sideskjoldet som er revnet. Det er lavet i alu og hvis det repareres vil det altid kunne ses. Så alternativet er at få skaffet et andet hvis det ikke er til at leve med. Men et billede vil nok kunne kaste et bedre lys over dit problem.
      Jeg kan se at du har problemer med at få dit billede ind her i forum. Størrelsen er der intet i vejen med. Men hvilket format er det? Jeg ved at f.eks. JPEG virker hver gang.

Kenneth [][]

Kommentar

Desværre ikke. Jeg er ret sikker på at det er i selve motor delen (hvad den så end hedder).
        Billederne er jpg. Jeg prøver igen med filnavne uden mellemrum. Det kan jo være det...

Nikolaj

58.86 KB

87.27 KB

Kommentar

Jubii :-)
          Det var det der gjorde det. HTML kan åbenbart ikke klare mellemrum i filnanvet...

Og når man opdager en revne i motoren på sin nyindkøbte (og første) mc, gør det ikke så meget at det vil kunne ses når det er lavet. Jeg håber bare at det kan laves. Inden revnen større. Jeg har dog kørt en del på den uden at revnen har ændret sig.

Nikoa

Kommentar

Hej Nikolaj.
            Revnen er ikke i sideskjoldet, men i krumtaphusets øverste halvdel. Hvis den ikke bliver større eller der siver olie op er det til at leve med. Uanset hvilken måde den eventuelt i givet fald skulle repareres på, skal motoren (for mig at se) skilles ad. D.v.s. så skal der nye pakninger og pakdåser m.v. hele vejen rundt. Er det den løsning du vælger skal du spørge dig selv om ikke det kunne betale sig at skaffe en anden skal af krumtaphuset. Det "positive" ved løsningen med at skille det hele ad, er at du ved selvsyn får konstateret at der forhåbentlig ikke er andre "overraskelser" i motoren.
            Kenneth

Kommentar

Og sådan nogle "nøgne" klumper er der tit på www.ebay.de, men de er selvfølgelig lidt tunge mht. fragt.

Men de plejer ikke at være så dyre.

MVH

Kommentar

Hej igen Nikolaj.
                Efter at have gransket diverse billeder fra mit krumtaphus kan jeg se, at der tilsyneladende ikke er den store fare. Du kan se på vedlagte billede at der trods alt er et stykke vej inden man kommer helt ind til selve kernen af krumtaphuset. På det store at dine billeder ligner det at revnen går indefra og ud og derfor ser det trods alt ikke så slemt ud, for der er ikke hul igennem til de vitale dele. Så op med humøret.. [][]
                Kenneth

42.89 KB

Kommentar

Hej Nikolaj,

Den har nok været væltet en gang eller kæden har været knækket og klemt sig fast. Dét der er rent kosmetisk. Hvis du prøver at gøre noget ved det bliver det bare mere iøjnefaldende. evt kan du rense revnen med fortynder og blæse rent med trykluft. Dryp lidt "husmandsforkromning" i sprækken. Lad det ikke løbe over. Så skal man ret tæt på før man overhovedet lægger mærke til revnen. Med mindre du virkelig ikke ved hvad du skal få de lange vinteraftner til at gå med syns jeg du skal gøre flg:
                  Find et stykke vej med meget lidt salt på og kør motoren varm.
                  Skynd dig hjem og tap olien af gennem først bundproppen under gearkassen og derefter den under krumtappen. Lad den gerne stå og dryppe af et stk tid.
                  Hæld frisk olie på til midtvejs mellem min og max. Alt du hælder på derudover vil blive skudt ud af krumtapventilationen en varm sommerdag ude på motorvejen.
                  sprøjt hele dyret gavmildt over med petrolium fra en forstøverflaske og gnub grundigt med en gammel opvaskerbørste.
                  Spul det hele af med en skarp stråle fra haveslangen.
                  tør efter med et vaskeskind.
                  Check væskestanden i batteriet, lad op med en autolader 12 timer. Gentages ca hver 2. md.
                  Stil dyret under et halvtag vinteren over. Så er den i læ men uden at der står fugtig luft omkring den. En gammel, tør lade er endnu bedre.
                  Se i kalenderen hvornår det er forår.
                  Kort sagt : gør din kværn vinterklar.
                  Iøvrigt en fed joke du har lavet på dækslet over kædehjulet: MAD JAP [][]

Kommentar

Tak skal i have. Det er rart at vide at det ikke er så slemt. Jeg var nu heller ikke meget for at skulle skille alting ad. Selv om det er blevet vinter har jeg ikke noget problem med at få tiden til at gå (to små børn og et nyt hus der er ved at blive tegnet).

Og tak for opstaldningstippet Nold []

Det lyder heller ikke som om jeg skal være bekumret for at sprækken bilver størrer lidt efter lidt. Det er den ny heller ikke blevet i løbet af de 5-800 km den har kørt siden jeg opdagede revnen.

Så er det jo bar eat vente på foråret []

Nikolaj

Kommentar

Hej Nicolai

Hvis det skulle komme så vidt så har jeg indtil flere krumtap huse liggende, selv en komplet motor hvis det går helt galt.

Se dem på www.vf-mc.dk

MVH
                      Finn

MVH
                      Finn Hjorth

Kommentar

Working...
                      X