Annoncering

Klap sammen
No announcement yet.

Oliekøler

Klap sammen
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
nye indlæg

• Oliekøler

Nu er det jo blevet sommer[8D] og det er jo godt nok, men:forleden aften var vi på tur, og det var varmt[}]og mekanikken snakkede noget mere højlydt end den plejer, og jeg var lidt bekymret.
    Motoren gik dog godt nok, og blev også mere stille som temperaturen faldt, så derfor tænkte jeg: hvad med en oliekøler[?]
    Det kan jo nok diskuteres om den pynter på en næsten original Special, men hjælper den og er den nødvendig?
    Jeg har jo læst at XS motoren ikke er så sart, men jeg er måske lidt af en "sipperøv" med den dejlige cykel[]
    Gert medlem nr. 252

Gert
    medlem nr. 252.
    Gert.
    Der er ikke meget ved at køre på motorcykel, men
    nogen skal jo gøre det....

Hej Gert!

De fleste XS650'ere blev i sin tid solgt til USA, hvor broderparten gik til Californien og omegn (uden oliekøler), den kørte som politicykel i bl.a. Iran og Australien (uden oliekøler), den blev i stor udstrækning benyttet til forskellige former for race (oftest uden oliekøler - undtaget dog ved kraftigt tunede motorer). Den olie du hælder på den i dag vil formodentlig (dagens kvalitetsprodukter)være betydeligt mere temperaturstabil, end den olie der i sin tid blev anbefalet fra fabrikkens side.

Så for at besvare dine to spørgsmål:

Hjælper den? Ja, den hjælper selvfølgelig med til at holde olietemperaturen nede.

Er den nødvendig? Nej, ikke medmindre du påtænker en kraftig motortuning, kører lange motorvejsstints med fuld rulle, kører med tung side- og/eller påhængsvogn eller bare synes den ser sej ud og ikke kan leve uden 'so ein ding'.

Peter...
    'Best thing I ever rode.' Kenny Roberts.

'They say cockroaches and Keith Richards would be among the few survivors of a nuclear holocaust. The XS would be another.’Brian Tarbox in Classic & Motorcycle Mechanics may 1998.

Kommentar

En mellemløsning kunne være at få modificeret sin oliefilterplade så der kan sidde et moderne oliefilter. Det øger mængden af olie en smule og sænker også temperaturen lidt pga den lidt større overflade. Endelig filtrere det olien meget bedre samt gør det væsentlig lettere at skifte oliefilter.

Mvh Michael

Michael

Kommentar

Den der med en ny bundplade, køber jeg lige på stedet. Det var i forvejen dømt til at være et af vinterens projekter.[]

Gert. Medlem nr 252

Gert
        medlem nr. 252.
        Gert.

Kommentar

Yeps, den skal gemmes til vinter, for operationen tager mindst 15 minutter, så det er til en af de rigtig lange aftener, hvor man ikke aner hvad man skal få tiden til at gå med [].

PS. husk det er en bytteplade. Pusheren skal have den gamle.

[]

Kommentar

Måske har jeg bare været heldig, men jeg har,indtil videre, været forskånet for de helt store problemer[], så for ikke at få kuller i den lange vinter, er jeg nødt til at gemme lidt projekter[]
            Der er også lige den økonomiske side af sagen[8D] : konen mener helt klart at jeg har brugt penge nok[]

Gert
            medlem nr. 252.
            Gert.

Kommentar

Tænk sig, sådan en kost er jeg også gift med [^]

Kommentar

Working...
              X