Annoncering

Klap sammen
No announcement yet.

Blyfri benzin

Klap sammen
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
nye indlæg

  • Blyfri benzin

    Som nybagt XS650 [^] ejer vil jeg gerne spørge angående brugen af blyfri benzin på min XS650B fra 1975.

    Jeg får lidt modstridende oplysninger [V] fra forskellige.

    Tony Hall siger OK for blyfri benzin, mens andre siger nej.

    Hvad mener I?

    Med venlig hilsen

    Erik Olsen

  • #2
    Jeg har en XS'er fra 1975 og jeg kører med blyerstatning. Har ikke haft problemer.
    XS hilsen
    Bols

    Kommentar


    • #3
      Der hersker åbenbart en del tvivl og forvirring angående bly eller ej. Jeg kører selv en årgang -76 (C europamodel) og den er født til 90 oktan (ja 90 oktan er faktisk nok til den relativt lave kompresion, men det skader jo ikke at køre på fx 95) og blyfri (og jeg har i øvrigt aldrig kørt med hverken bly eller erstatning). Jeg citerer fra det originale salgsmateriale fra 76: '....special valve-seat alloy materials allowing the use of non-leaded fuel...'.
      Imidlertid er reservedelsnumrene for ventilsæder, topstykke og ventiler de samme for årgang -75. Og i øvrigt blev -75'eren i USA solgt til at bruge blyfrit (det var jo som bekendt normal benzin der nogle år før det blev det hos os), og de nævnte reservedelsnumre for USA-modellen adskiller sig ikke fra de tilsvarende for europamodellen fra -75.
      Altså kan du absolut tanke blyfrit - også uden blyerstatning til en -75'er.
      Og til alle jer andre derude: Skån miljøet og økonomien, når det er muligt!

      Good vibrations
      Peter...
      'Best thing I ever rode.' Kenny Roberts.

      'They say cockroaches and Keith Richards would be among the few survivors of a nuclear holocaust. The XS would be another.’Brian Tarbox in Classic & Motorcycle Mechanics may 1998.

      Kommentar


      • #4
        Tak for et godt svar. Det er nogenlunde også det svar jeg fik hos Halco. Jeg tanker blyfri næste gang, og slipper for besværet med at finde en tank med blyfri, og sparer samtidig miljøet for blyet.

        XS Hilsen

        Erik Olsen

        Kommentar


        • #5
          Nedenstående tekst er citat fra Armand

          Biler med støbejerns-topstykke har ikke seperate ventilsæder ipresset -
          Ventilsædet er fræst direkte i støbejernet, og det er denne konstruktion der
          fordrer bly i bensinen som en art stød-dæmper ved ventilens anslag!
          Så snart vi taler om aluminiums-topstykker (og det har alle japanske
          motorcykler jeg kan huske tilbage til før ´70), er der ipresset et seperat sæde i hårdtmetal. Dette gør at der ingen problemer skulle være med at køre med blyfri benzin.


          bedste hilsner
          Brownie []

          Kommentar


          • #6
            Ovenstående er principielt korrekt, men XS650 topstykkerne er konstrueret lidt anderledes, idet forbrændingskamrene er udført som en separat 'kalot' af et hårdere og dertil velegnet materiale (læs: hemmelig legering), der så er indstøbt i letmetaltopstykket (princippet var allerede kendt fra nogle af Hondas tidlige firtaktere).
            Alle topstykker fra XS1 og frem er udført på denne måde, så i princippet er der ingen forskel på de forskellige modellers evne til at kunne køre blyfrit.
            Eneste undtagelse er nogle specielle racertopstykker, udviklet i midten af 70'erne, hvor den fra seriemotorerne indstøbte kalot var udeladt, for at sikre en bedre varmeafledning.
            Konstruktionen er, i forbindelse med de originale stellite belagte ventiler, kendt for at være utrolig holdbar.
            Jeg har netop spurgt Tony Hall fra Halco (der anbefaler blyfrit til alle XS modeller), hvor ofte han har oplevet en XS650 der havde behov for nye ventilsæder, og svaret var: ALDRIG!
            Heller ikke fra USA, hvor man begyndte at fjerne blyet fra Regular benzin allerede i 1971, og fra midt i 70'erne blev det ved lov helt fjernet fra Regular (så når der herefter refereres til regular i instruktionsbøgerne, må det være underforstået, at der er tale om blyfrit), er der rapporteret om problemer desangående.
            Blyfrit blev introduceret i DK i 1980. Jeg har kendskab til flere XS650'ere der har kørt blyfrit siden, og har aldrig hørt om problemer pga. dette.
            Det kan dog stadig tilrådes at dræne tank og karburator for benzin inden der evt. hensættes for vinteren.

            God tur
            Peter...
            'Best thing I ever rode.' Kenny Roberts.

            'They say cockroaches and Keith Richards would be among the few survivors of a nuclear holocaust. The XS would be another.’Brian Tarbox in Classic & Motorcycle Mechanics may 1998.

            Kommentar

            Working...
            X