Annoncering

Klap sammen
No announcement yet.

Kaburator synkronisering ??

Klap sammen
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
nye indlæg

• Kaburator synkronisering ??

Jeg har problemer med min XS650 Special fra 81, når jeg kører "promenadekørsel", altså med lave omdrejninger, så er det som at den på et tidspunkt begynder at sætte ud på den venstre cylinder. Når den først engang har lavet dette nummer, har den sodet tændrøret til, og herefter går den så meget ujævnt og med udsættere ved alle omdringstal, og eneste løsning er herefter at skifte tændrøret. Det venstre tændrør er altid sodet at se på i forhold til det højre som ser rigtigt fint ud.
    Kan dette fænomæn skyldes manglende synkronisering af karatorerne ?? eller er der andre bud på hvad der kan være problemet ??

Mvh Preben

Hej Preben!

Jeg synes ikke umiddelbart, at det lyder som et sync. problem. Hvis den generelt soder på den venstre, kunne det jo være fordi der kommer lidt motorolie ind i forbrændingskammeret (slidte cylindre, stempelringe, ventilstyr...?). Jeg ville starte med at få foretaget en kompressionstest.

Mvh Peter...
    'Best thing I ever rode.' Kenny Roberts.

'They say cockroaches and Keith Richards would be among the few survivors of a nuclear holocaust. The XS would be another.’Brian Tarbox in Classic & Motorcycle Mechanics may 1998.

Kommentar

når det kommer ved stille kørsel kan det også være for fed blanding grundet for høj svømmerstand eller utæt svømmerventil. måske en revnet membran? især fordi det kun er den ene cyl der driller. er soden tør og fløjlsagtig er det benzin, er den våd er det olie. Så ville den også ryge blåt fra udstødn. alt ialt en dårlig sæsonstart!

Nold

Kommentar

Jeg har nu været igang med den helt store fejlsøgning, dog desværre uden resultat.
        Karburatorerne er Mikuni BS34. Soden på det venstre tændrør er helt tør, og det virker umiddelbart som kompressionen er ok.
        Svømmerventilerne er skiftet i vinters.
        Jeg har chekket svømmerstanden, og den er ens på begge karburatorer, ca. 3 mm under pakningsflangen for svømmerhuset.
        Jeg har chekket om det skulle være tændingen ved at bytte om på de 2 tændkabler, men der er ingen forskel.
        Jeg har ckekket membranen på venstre kaburator, og den ser fin og hel ud.
        Jeg har prøvet at starte motoren på kun en cylinder ad gangen, og her går den fint på højre cylinder, selv ved tomgang, mens den på den venstre cylinder ikke går så godt og der skal drejes på gashåndtaget hele tiden for at holde motoren igang.
        Jeg har prøvet at demontere begge luftfiltre, og her kan jeg se at spjældet i højre karburator begynder at åbne før spjældet på venstre karburator. Kan det være det der er årsag til problemet, at og hvad kan det skyldes ?? Hvis det er dette der er problemet, hvad er så forklaringen på at blandingen bliver "federe" på denne karburator ??
        Håber der er nogen der kan hjælpe.

Mvh Preben

Kommentar

Hej Preben!

Jeg kan ikke umiddelbart gi' dig svaret, men jeg kan da stille nogen spørgmål?

Har den nogen sinde gået 'fejlfrit', mens du har haft den?

Har du haft karbonaderne helt adskilt og grundigt renset ?

Er nålene ens, og står nålen i samme hak på begge?

Står tomgangsblandingsskruerne ens?

Er liftfiltrene rene?

Du siger at membranen 'ser fin og hel ud'. Prøv evt. at bytte rundt på de to membraner, for at se om det gør en forskel (hvis ikke, så skift dem tilbage igen).

Undersøg om koldstart chokeren er defekt på den venstre, så den hele tiden kører med choker.

Du siger, at kompressionen 'umiddelbart virker ok'. Har du checket den? Er den ens på begge cylindre?

Mvh Peter...
          'Best thing I ever rode.' Kenny Roberts.

'They say cockroaches and Keith Richards would be among the few survivors of a nuclear holocaust. The XS would be another.’Brian Tarbox in Classic & Motorcycle Mechanics may 1998.

Kommentar

Hej Preben.

Fik du løst problemet? Jeg spørger, fordi jeg nu har samme symtomer på min SE fra 80. Kan der være et problem med benzinhanen, der går jo en slange med til indsugningsgummiet i denne side, og ikke i højre?

Min motor har gået som en drøm, men når jeg gav den gas over en strækning på 2-3 km. så fik den åndenød og opførte sig som om den var ved at løbe tør. Så kunne jeg holde lidt i tomgang (eller gik ud), og så var vi klar igen efter 5 minutter til give omdrejninger. Dette troede jeg var stiften til benzinindløbet som hang i venstre side, men efter at jeg har skilt og renset kaburatorerne, er det blevet et permenet problem. Venstre går skidt.

Jeg venter med spænding på de vise ord.

Lasse
            $

Kommentar

Lidt hints i denne tråd som jeg vil gå efter ift. mit nye spørgsmål.

MVH

Kommentar

Interessant læsestof, det her!!

Hej alle
                Af nysgerrighed følger jeg lidt med og finder nu anledning til at blande mig i dialogen - sorry, eller øhh.

Men er der nogen af jer læsere - og gode XS folk, som kender til carbtune, eller colourtune. Se gerne http://www.carbtune.co.uk/ for detaljer. Jeg mødte en flink mand ude på Langelinie i går aftes som fortalte om Carbtune, og jeg synes at den flinke mands fortælling om sine erfaringer med netop Carbtune var så interssant at jeg straks måtte på Carbtunes hjemmeside og læse mere. Efter det jeg har læst indtil videre, overvejer jeg nu selv at anskaffe Carbtune og evt. Colourtune. Har nogle af jer second opinions, så kom gerne med dem.

Carbtune er et synkroniseringsværktøj til - ja at synkronisere karburatorer med. det findes til både 4 og 2 cylindrende motorer. de henviser til en video på youtube hvor en frisk engelsk handyman arbejder med den. Det ser umiddelbart nemt ud. Jeg tænker blot " hvad gør man hvis ikke man har de der vaakum studser på indsugningsmummierne"? Jeg finder dem ikke på min roadster fra 1977. Er der nogle af jer der har ideer? Jeg tænker selv på at prøve at synkronisere karburatorerne på min egen XS'er og vil derfor gerne høre nogle ideer og eller meninger.

Colourtune skulle iflg. førnævnte hjemeside være et værktøj til at se om éns forbrænding har den rigtige farve - "Bunsen Blue" som de kalder den for. Det er en slags tændrør med vindue, så man kan se forbrændingen.. Måske det kunne være gode værktøjer at være i besiddelse af, når man roder med de her karburator issues som der skrives en del om her på forummet.
                Og hvis i kan bruge det til noget er det hermed videregivet

Bare det jeg ville sige - hej
                Vh Ken Kristensen -

Kommentar

Jo et tidligere medlem Michael Sønke her fra 4000, som har rigtig mange indlæg ang. hans flotte opbygning, har faktisk skrevet lidt om det.
                  Han opgav detsværre sin kærlighed til XS til sidst og gik til et andet mærke med mere kørekomfort, det skarn .

MVH

Kommentar

Hej
                    det er nok mest til Lasse frausig`s indlæg , når jeg nu ser du skriver den får åndenød efter du har kørt med gas et stykke tid har du evt. tjekket om der bliver vacum i tanken . (tankudluftningen)

Kommentar

Working...
                    X