Annoncering

Klap sammen
No announcement yet.

Rustfrie bolte???

Klap sammen
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
nye indlæg

• Rustfrie bolte???

Hej, jeg havde besøg af en kammerat idag, der var med i garagen og se min xsér. Han sagde at han var ret sikker på at de rustfrie umbrako-bolte som den forige ejer havde skruet i sideskjoldene, de skulle skiftes. han mente at alminiummet gik i forbindelse med det rustfrie stål[?]
    er der nogen af jer der ved lidt om dette??

Frank T

Hej Frank

Jeg har hørt det skulle være rigtigt,men hvis du giver dem noget fedt når du skruer dem i ville jeg dog mene at problemet ikke er så stort= intet problem, jeg har selv rustfrie bolte og møtrikker i flere steder. Jeg har dog også hørt at rustfrie bolte/møtrikker ikke er så stærkt som ikke rustfrit, det er måsæe værd at tænke over de steder hvor styrken er vigtig !

Mvh Michael

Michael

Kommentar

Hej!

Bare lidt kommentarer til emnet:
      Det er selvfølgelig korrekt, at der kan være et problem i at kombinere forskellige metaller. Jo længere de står fra hinanden i spændingsrækken, jo større er sandsynligheden også for galvanisk tæring på det mest elektropositive materiale. Og aluminium er jo netop et af de allermest elektropositive konstruktionsmaterialer.

Men da der, ud over elektrisk forbindelse, som bekendt også skal være en elektrolyt (fx. saltvand) til stede mellem de to materialer, anser jeg kun problemet for værende reelt for mc-folket, når vi taler vinterkørsel, hvor man selvfølgelig skal beskytte udsatte aludele mod længere tids kontakt med salt og vand.

Man ser jo heller ikke hverken en trædecykel eller en mc i dag, uden at man kan finde en kombination af aluminium, rustfrit stål, krom eller nikkel (fx. alufælge/-nav og rustfrie eger, skærmdele, bremsedele, skruer osv.). XS'eren har jo også fra fabrikken kombineret alu og rustfrit (fx. bremseskiver og hjulnav).

I øvrigt er kobber betydeligt mere elektronegativt end både stål, krom og nikkel, og så skulle man jo forvente et mega problem omkring diverse kobberpakninger og -skiver. Eller hvad?

Problemet er selvfølgeligt reelt, når der tales om maritime miljøer, svinestalde og diverse udendørs konstruktioner; men yder man sin cykel et minimum af pleje, og opbevarer den tørt mellem turene, kan man roligt montere rustfrit, hvor man nu synes det pynter, og styrkemæssigt har det jo ingen betydning, når vi snakker motordæksler og diverse påmonteret udstyr.

Mvh Peter...
      'Best thing I ever rode.' Kenny Roberts.

'They say cockroaches and Keith Richards would be among the few survivors of a nuclear holocaust. The XS would be another.’Brian Tarbox in Classic & Motorcycle Mechanics may 1998.

Kommentar

Hej og tak for svarene, jeg mente heller ikke det skulle være et problem, specielt ikke da jeg stort set aldrig samler bolte og møtrikker uden kobberfedt. men det var betrykkende lige at høre jeres mening om problemet.

mvh Frank T

Kommentar

jeg arbejder meget med hydraulikrør(rustfri),de kan godt finde på at rive i gevindet,når man monterer omløberne i en aluminiumsblok.(altså aluminiums gevindet rives).Det har ikke noget med tæringer at gøre,men det er især slemt hvis det er noget der skal spændes hårdt.Man kan få en speciel pasta at påføre gevindet,for at undgå dette,men det er ikke noget problem på en xs´.nå,men det var bare lige en lille pussig indskydelse. sandberg

Kommentar

jeg er kommet til den konklusion at, nu har boltene sidet der i 3 år og jeg har haft allesammen ude uden at kunne se den mindste antydning af ir eller oxidering. så de får lov til at blive siddende. det er som sagt boltene i sideskjoldene, hvor der ikke er den helt store belastning. et lille tillægsspørgsmål: hvad for noget fedt bruger i på de bolte der skrues sammen med alumium, alm eller kobberfedt??

Frank T

Kommentar

Jeg har brugt alm fedt til alle mine bolte, men ville nok overveje at anvende kobberfedt noget mere, det alm fedt har en tendens til at "smelte" hvis der bliver lidt varmt. I virkeligheden gør det nok ikke den store forskel, betydningen er måske mere af psykologisk art!?

Mvh Michael

Michael

Kommentar

He He, psykologisk art.... [] jeg regnede heller ikke med at der var noget galt med at bruge kobberfedt og det bruger jeg i forvejen alle alle steder hvor det er stål mod stål. ville bare lige sikre mnig at kobberfedt ikke tilfældigvis levede af aluminium...[]

Er jeg den eneste her der synes at der er ualmindelig lange tid til forår......[V] og iøvrigt er jeg også ved at være godt træt af det hvider der drysser ned fra oven...

Frank T

Kommentar

Working...
                X