Annoncering

Klap sammen
No announcement yet.

Knastkæden

Klap sammen
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
nye indlæg

• Knastkæden

Hej

Er der en som kan hjælpe.

Jeg er igang med at skille toppen på min motor og er nået til at skulle sprænge knastkæden. Når jeg kigger i Hayens manual side 26 billed 6.7a ser jeg det fineste samleled lige til at gå til. Når jeg så kigger på min egen knastkæde ja så ser alle led ens ud selv om jeg har stillet både T mærke og knast som den skal. Og så kommer mit spørgsmål: Kan kæden sprænges i et af de led som sidder næsmest toppen eller skal der gøres andet ?

Vh. Kenneth

Hej Kenneth!

Hvis du trækker knastaksellejerne af knastakselen, kan du løfte kæden af kædehjulet på knastakselen. På den måde kan motoren skilles ad og samles igen uden at sprænge knastkæden.
    Jeg skyder på, at Yamaha samlede kæden inden den blev monteret i motoren (de har helt sikkert ikke brugt Haynes), så samledet kan godt sidde et tilfældigt sted.
    Du kan også bare dreje frem til du finder samlingen (den er normalt lidt lysere i farven end de andre led), og så sprænge den der. Det er først når du skal samle kæden igen med et nyt led, at det med timingen har den store betydning.

Mvh Peter...
    'Best thing I ever rode.' Kenny Roberts.

'They say cockroaches and Keith Richards would be among the few survivors of a nuclear holocaust. The XS would be another.’Brian Tarbox in Classic & Motorcycle Mechanics may 1998.

Kommentar

Hej Peter.

Tak for tipset. Det vil jeg gøre. Iøvrigt har jeg ingen kædesprænger endnu, så lejerne bliver fjernet så jeg kan komme videre. Er der en måde hvor på man kan se om kæden er slidt når den er afmonteret? Og kan man forestille sig at en kædesprænger til en cykel kan klare en knastkæde? (Den er jo ikke særlig kraftig).

Vh. Kenneth

Kommentar

Hej Kenneth!

Slidtage på knastkæden konstateres som på enhver anden kæde, fx drivkæden til baghjulet. (dårligt eller stramt led, for meget slup osv.) Er du i tvivl, så skift!

Mht cykelkædespringeren, så er der vel ikke så meget andet at gøre, end at prøve. Du kan højst ødelægge værktøjet.

Mvh Peter...
        'Best thing I ever rode.' Kenny Roberts.

'They say cockroaches and Keith Richards would be among the few survivors of a nuclear holocaust. The XS would be another.’Brian Tarbox in Classic & Motorcycle Mechanics may 1998.

Kommentar

Hej igen Peter.

Ja jeg tror nu knastkæden bliver skiftet. Jeg ved ikke hvornår den sidst er blevet skiftet. Iøvrigt vil jeg gå hele motoren igennem. Jeg har ikke fidus til ham som sidst har haft fingerne i den. Bare sådan en simpel ting som pakninger har han sprunget let hen over. Indtil videre er jeg stort set kun stødt på flydende pakninger, så der er ikke noget at sige til at motoren har "tabt" lidt olie. For det ikke skal være løgn er motoren sprøjtmalet sort og det skaller af i stor stil.
          Ved at gennemgå motoren fra A - Z, ja så ved jeg at den del at cyklen bliver i tip top stand.
          Så det kan meget nemt ende med at jeg bliver dette års "SpørgeJørgen" for det er første gang jeg skal igang med sådan et gennemgribende project.

Vh. Kenneth

Kommentar

Nix Kenneth, den titel går jeg efter, michael var sidste års "new topic" vinder, i år er det mig. Det lyder som om vi har købt maskine af samme sælger, mht. din fidus til ham.

MVH

Kommentar

Working...
            X