Annoncering

Klap sammen
No announcement yet.

Spørgsmål til adskillelse.

Klap sammen
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
nye indlæg

• Spørgsmål til adskillelse.

Jeg stiller lige nogle spørgsmål her, da jeg føler mig lidt flov over snart have hele striben ned.

Hvorfor vises det i bøgerne at man absolut skal springe/klippe knastkæden over når man sagtens kan adskille motoren uden at splitte denne kæde.

Nu er motoren adskilt, og hvilket syn, jeg skal vist have nye stempler, der er små ridser, man kan mærke med en negl, og de kan ikke pudses væk, men jeg spørger lige reservedelspusheren, hvad han siger. Cylindervæggen ser okay ud.

Nå men spørgsmålet er : den kører med 4 overstørrelse (1.0), har den så en million km. på bagen, er det noget jeg skal være nervøs over (skal jeg kikke mig omkring efter en anden motor, hvis der pludselig er et godt tilbud).

MVH

Hej PeterR.
    Jeg vil lige kommentere det første du skriver: at det er flovt og det er dig som snart står for hele striben ned. Jeg mener at der absolut ikke er flovt. Vi skriver alle her for at få hjælp. Det er det dette forum er til. Jeg har haft stor glæde af at skrive her for at få hjælp. Her er masser af ligesindede som ikke er blege for at dele ud af al deres visdom. Og det kommer alle os som måske ikke har den store kendskab til denne pragtfulde maskine tilgode Så bare spørg væk. Men nu kan jeg jo så passende give dig et "flovt" spørgsmål: (Jeg er selv ved at hive motoren ud af stellet) Hvordan fik du skilt trækkæden? Min har et samleled og låsen har jeg fjernet men den er ikke til at vrikke fra hinanden. Måske skal baghjulet slækkes lidt mere.

Omkring knastkæden mener jeg at have læst et sted at det godt kan lade sig gøre at skille motoren uden at sprænge kæden. Problemet kommer først når motoren skal samles igen. Altså som jeg har forstået det, det kan godt svare sig at springe kæden fra start. Men det kan jo komme an på en prøve.

Og en ting til: Havde du afmonteret startermotoren inden du tog motoren ud af stellet?

Vh. Kenneth

Kommentar

Flov, jeg kan jo også vende der om til at mange af medlemmerne ikke skruer selv, sådan er det jo ofte.

Startmotoren.
      Nej for jeg kunne se at den godt kunne komme ud alligevel, og jeg havde ikke lige en nøgle der kunne tage den.

Men selvfølgelig den vejer også noget. Men jeg stntes at jeg så at der var noget der stak lige så langt ned som startmotoren så pladsen ville blive det samme.

Okay mht. knastkæden. Som gammel radiomekaniker SKAL jeg nok få den på igen, vi gør sjældent tingene som de står i service manualerne.

MVH

Kommentar

Tja flovt er det ikke, men alligevel er jeg da glad for at det ikke er mig som stiller alle spørgsmålene i år *GG*

Mvh Michael

Michael

Kommentar

Yep, jeg kører den snart ud til dig, så kan du lave den, det har jeg jo set du er skide god til.

Er der ikke nogen der kan svare mig på mine spørgsmål om overstørrelser ?.

MVH

Kommentar

4. overstørrelse! Og slidt.

Hmmm, tjaa! Hvis cylindrene er pæne udvendig (dvs ingen knækkede køleribber), så ville jeg anbefale dig at anskaffe en renoveret ombyttercylinder med tilhørende nye stempelkits fra en XS forretning. Det bliver nok det bedste og billigste (set til 370 Euro) i længden. Du får så en cylinder, der er glasblæst, opboret, honet og planslebet samt to komplette nye stempelsæt (undertiden medfølger pakninger). Så ved du hvad du har mange år frem (når du nu alligevel har den helt splittet).

Går du i markedet efter en anden motor, hvad får du så? Du risikerer muligvis at ende samme sted igen (bare lidt fattigere).

Alternativet er at skifte foringer i den gamle cylinder eller opbore til større slagvolumen, men det er jo noget dyrere og heller ikke just et gør-det-selv job.

(Man kan selvfølgelig også altid samle den med de gamle stumper igen. Så har der kun været arbejdskraften og udgiften til et nyt pakningssæt, og så ved man da i det mindste bagefter hvorfor den går så dårligt.)

Nu er det jo sjældent, at stemplerne bliver slidte uden at cilindervæggen har taget sin del af slæbet. Og nye stempler i fx en oval eller konisk cylinder er heller ikke nogen langtidsholdbar løsning.

Mvh Peter...
            'Best thing I ever rode.' Kenny Roberts.

'They say cockroaches and Keith Richards would be among the few survivors of a nuclear holocaust. The XS would be another.’Brian Tarbox in Classic & Motorcycle Mechanics may 1998.

Kommentar

Hej

Min kører også med 4 overstørrelse. Jeg tog det hele, dvs stempler, ringe og cylinder med ud til Ingana i Kbh. Han mente der skulle den helt store renovering til hvilket han selvfølgelig nok skulle klare.

Jeg besluttede mig for også at høre en anden mening, så derefter kørte jeg ud til Roskilde cylinderservice i Svogerslev hvor hvor de virkede grundigere, ærligere og gjorde mere ud af at måle delene op. Her mente de et par nye ringe ville være nok da delene var i god stand, så det blev resultatet.

Prøv at køre til Svogerslev og hør deres mening!

Mvh

Michael

Kommentar

Hej!

Det er selvfølgelig kun en korrekt opmåling (og ikke øjemål), der kan afgøre graden af slidtage. Målene skulle jo ikke gerne afhænge af hvem der tager dem, især ikke hvis de er taget af en fagmand.

Du kan jo bede om at få måleresultaterne udleveret, og så selv tage beslutningen om hvad der skal foretages.

Og så er det jo altid et temperamentsspørgsmål, hvad du vil 'nøjes' med, og hvor sjovt du synes det er ofte at skille motoren ad.
                Her kan vi jo kun skitsere mulighederne.

Men lad os endelig høre om dine erfaringer. Du bliver jo nok ikke den sidste.

Mvh Peter...

'They say cockroaches and Keith Richards would be among the few survivors of a nuclear holocaust. The XS would be another.’Brian Tarbox in Classic & Motorcycle Mechanics may 1998.

Kommentar

Foringerne er som sådan ikke slidt kan jeg måle med mit skydelærred på kryds, men selvfølgelig ikke 6 steder som foreskrevet, de er præcis 76.0 mm, og ingen ridser her, ej heller nogen slidkant som du siger Michael (pyha, den overlever vist).

Stemplerne er krydsmålt til 75,8 mm, det undrer mig at der er 0,2 mm forskel, kan ikke finde noget om forskellen i størrelser, der står 1.00 oven på stemplet, når jeg får skrabet alt de gamle fastbrændte olie af.

-------> men kommentar modtages gerne angående dette! <-------------.

Årsagen til mit olieforbrug er vist fundet, der er 1 mm. "gap" på olieringene, og det er hvad servicemanualen betegner som "wear limit". De andre 2 har 0,4 som ikke er kriminelt (0.8 er wear limit på de 2). Jeg skifter olietyvene nu jeg har skilt motoren ad.

Men Roskilde Cylinderservice får lige lov til at putte deres viserinstrument ned i "hullet", men de kan jo ikke hjælpe mig pga. max overstørrelse er nået, men det ved de jo ikke.

MVH

Kommentar

Hej!

Vedr stempelspillerum:

Forskellen på mindste cylinder diameter og største stempeldiameter skal ikke overskride 0,1 mm. Standard er 0,050-0.055 mm.

Mvh Peter...

Kommentar

Tak klentz, ok, jeg har åbentbart meget slidte stempler.

MVH

Kommentar

Working...
                      X