Annoncering

Klap sammen
No announcement yet.

Papir oliefilter?

Klap sammen
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
nye indlæg

• Papir oliefilter?

Kører nogen med den modificerede bundplade så der anvendes papiroliefilter? Er det umagen og pengene værd at skifte fra det konventionelle trådfilter?

Mvh MAS

Michael

kun hvis du har planer om at beholde din xs[]

spøg til side er det nok en af de bedste tjenester du kan gøre din motor. selvfølgelig er det en slat penge men sammenlignet hvad mc stumper ellers koster er det billigt synes jeg.
    en oplagt ting til ønskesedlen ...

Nold

Kommentar

Oliefilter!

Det oprindelige 'filter' er kun at betragte som en si, til at sortere meget grove fremmedlegemer fra (fx. cykler og barnevogne). Alle moderne motorer har et papiroliefilter. Især her hvor den samme olie betjener både motor, gearkasse og kobling, kan et papiroliefilter være en god ide til at reducere slidtagen.

De fleste moderne motorolier er såkaldt selvrendende, hvilket betyder, at mindre urenheder holdes opslemmet i olien og, med mindre de under vejs møder et papiroliefilter, altså forbliver i evigt kredsløb i motoren i stedet for at udfældes i bundkarret. (Det kan ikke anbefales, at gå tilbage til en gammeldags ikke rensende olie, da prisen her er, at der så også vil afsættes slam og snask på uhensigtsmæssige steder i motoren).

Selv om XS'eren, med sine store oliekanaler og rulningslejer over hele linien, absolut ikke er sart, og sagtens kan køre langt og længe uden papirfilter, vil de uundgåelige urenheder på sigt virke som en slibepasta, og der er så kun en forebyggende kur her - nemlig hyppige olieskift.

Mvh Peter...
      'Best thing I ever rode.' Kenny Roberts.

'They say cockroaches and Keith Richards would be among the few survivors of a nuclear holocaust. The XS would be another.’Brian Tarbox in Classic & Motorcycle Mechanics may 1998.

Kommentar

Hej Oliedrenge!

Jeg har selv konverteret til papirfilter på en modificeret bundplade. Kittet er indkøbt hos en af de to oftest nævnte XS-reservedels-pushere.

Men sådan et filter må da være til at skaffe henne om hjørnet, når det engang skal skiftes, uden at skulle bestilles hos pusheren, tænkte jeg.
        Og minsanten, om jeg ikke fandt en hjemmeside hos en filterfabrikant, som har en konverterings-funktion, så man kan få oplyst hans filternummer, som kan erstatte et hvilket som helst andet filter af et andet fabrikat.
        Men bedst af alt er, at han oplyser hvilke bilmodeller, filteret passer på! Og så er det ingen sag at indkøbe et filter hos den bil-reservedels-pusher, hvor man får måske får en klækkelig venne-/svoger-/fætter-rabat, eller den pusher, som bare ligger rundt om hjørnet eller hos BILKA.
        Jeg fandt ud af, at "mit" filter (Mahle OC309) bl.a. passer på forskellige Renault, Suzuki, og Opel-modeller og derfor kan skaffes alle steder.

Adressen på hjemmesiden er:
        http://www.purflux.com/catalogues/FO...il.php?lang=GB

- hvor man så skal vælge "OE or Competitor reference" for at komme videre til konverterings-funktionen. Når producentens filter-nummer dukker frem, klikker man blot på hans typebetegnelse, og så får man vist de bilmodeller, filteret passer på, og en kort beskrivelse af filterets dimensioner:
        Height : 59 mm
        Ø exterior : 76 mm
        Thread : M20x1,5

God fornøjelse med sparekampagnen!

De venligste hilsner
        Ras

Kommentar

Det er nemlig rigigt at den lokale bil mekaniker/reservedels pusher kan skaffe filteret. min egen mekaniker bruger selv filterne fra Mahle og han skaffede filteret hjem til 50 kr. så det skal ikke være prisen på et nyt filter der står i vejen for at skifte til en mere effektiv beskyttelse af motoren.

MVH Frank T

Kommentar

Working...
          X